Ik vind het moeilijk om bij module A een onderscheid te maken tussen het algemeen beeld, de beperkingen, de participatieproblemen bij de stoornissen zelf, de conclusie en het globaal beeld in module D. Hoe kan ik herhaling vermijden?

Tekst kopiëren en plakken moet ten allen tijde vermeden worden. Bij gekopieerde tekst zal de VTC immers minder geneigd zijn om alle informatie te lezen, wat een negatieve impact op de beslissing kan hebben. Probeer daarom per onderdeel te focussen op de volgende zaken:

  • In het algemeen beeld van module A moeten de participatieproblemen niet één voor één beschreven worden. Daar verwachten we dat het MDT algemeen (in enkele zinnen) beschrijft wat er moeilijk loopt. Op de website vindt u een voorbeeld van een goed algemeen beeld terug. Zoals u daar kunt zien, betreft dat een heel algemene beschrijving.
  • Bij de stoornissen wordt wel een gedetailleerde beschrijving verwacht, maar dan uitgesplitst per stoornis. Het klopt dat dat niet altijd gemakkelijk is, maar probeer zeker niet te werken met copy/paste. Verwijs eventueel naar beschrijvingen bij andere stoornissen als er te veel overlap bestaat.
  • Ten slotte is het bij de conclusie niet de bedoeling om alles tot in detail te beschrijven. Daar moet het MDT vanuit de reeds beschreven problemen motiveren waarom de persoon erkend kan worden als een persoon met een handicap rekening houdende met de definitie handicap (het gaat over een ernstig en langdurig participatieprobleem). Ook daar volstaan enkele zinnen die beknopt en concreet de essentie beschrijven.

In het globaal beeld van module D worden de beperkingen bij alle domeinen bevraagd over alle stoornissen heen. In module A worden niet enkel de beperkingen, maar ook de participatieproblemen bevraagd en dat specifiek per stoornis. Het is bij module A dus niet de bedoeling dat alle levensdomeinen beschreven worden, maar dat het MDT specifiek per stoorniscode beschrijft op welke manier die stoornis leidt tot participatieproblemen. Daarbij volstaat het om de levensdomeinen te benoemen die het meest ernstig geïmpacteerd worden. Bijvoorbeeld bij een motorische stoornis: in module A moet het MDT beschrijven dat een persoon moeite heeft met transfers en dat hij daardoor niet zelfstandig kan instaan voor zijn lichamelijke verzorging en mobiliteit. Voor module A volstaat dat. In module D moet bij de vraag naar beperkingen en participatieproblemen veel meer concreet beschreven worden bij welke concrete transfers er problemen zijn, bij welke concrete activiteiten binnen het domein etc.