“Dankzij de aanpassingen aan mijn huis kan ik mijn dag weer zelfstandig beginnen”

Twee jaar geleden onderging het huis van Marianne een transformatie die haar leven een stuk eenvoudiger maakte. Ze kon daarvoor terugvallen op een door het VAPH erkend multidisciplinair team en gespecialiseerde verdelers. “Vroeger moest ik ’s ochtends wachten tot iemand me kon helpen opstaan, vandaag neem ik zelf het initiatief om aan de dag te beginnen.”

“Tot enkele jaren geleden had ik elke dag en elk uur hulp nodig”, vertelt Marianne. “Als ik ’s ochtends wakker werd, moest ik wachten tot iemand me in mijn rolstoel hielp. Omdat de slaap- en badkamer allebei te klein waren om vlot in te kunnen bewegen, werd ik meestal op bed gewassen. Om naar het toilet te gaan, gebruikte ik een mobiele tillift. Op fysiek vlak vroeg dat niet alleen van mezelf, maar ook van de verpleging aan huis heel veel.”

Juiste expertise

Heel wat mensen met een handicap zien de problemen waar ze in hun dagelijkse leven tegen aanlopen als vanzelfsprekend. Toch hoeft dat niet zo te zijn: met de juiste hulpmiddelen of aanpassingen kan hun zelfstandigheid en welzijn er enorm op vooruitgaan.

Dat was ook wat Marianne te horen kreeg van een maatschappelijk werkster. Die nam voor haar contact op met een multidisciplinair team. Zo kwam Marianne bij Joeri terecht, een medewerker van het team zorgondersteuning in Limburg die gespecialiseerd is in woningaanpassingen.

Joeri: “Een multidisciplinair team is een door het VAPH erkende dienst die personen met een handicap bijstaat bij de aanvraag voor ondersteuning. Als er binnen ons eigen team niet voldoende expertise aanwezig is, of als het over een ingewikkeld hulpmiddel of een complexe procedure gaat, dan kloppen wij aan bij het Kenniscentrum Hulpmiddelen van het VAPH. Eventueel verwijzen zij ons door naar een gemachtigd expert.”

Huisbezoek

In het geval van Marianne kon het team meteen een eerste huisbezoek inplannen. Joeri: “Bij elke aanvraag gaan we thuis langs om de cliënt te informeren over de aanvraagprocedure, de klachtenprocedure, en over hun recht op inspraak bij het opmaken van de verslagen en hun recht op inzage in de verslagen en documenten. Bij aanpassingen aan de woning wil ik een persoon ook in zijn eigen omgeving zien functioneren om goed advies te kunnen geven. Op basis van een woningplan hadden we nooit hetzelfde resultaat verkregen.”

Marianne beaamt dat: “Toen Joeri de eerste keer langskwam, vroeg hij me hoe ik mijn dagen invulde en tegen welke problemen ik aanbotste.” Hij bracht heel het functioneren van Marianne in kaart: haar mobiliteit, zelfzorg, communicatie … Daarna bekeken ze samen de knelpunten in het huis.

In de hulpmiddelendatabank op de website van het VAPH kunnen medewerkers van een multidisciplinair team informatie opzoeken over de noodzakelijke hulpmiddelen. Op de website staan ook een refertelijst en hulpmiddelenfiches. Die bevatten info over welke terugbetalingen mogelijk zijn. “In een woning zijn vaak meerdere aanpassingen nodig die het leven van een persoon met een handicap aanzienlijk kunnen vergemakkelijken”, vertelt Joeri. “Hoewel ik altijd eerst de noden van de cliënt bekijk, heb ik de refertelijst steeds bij me. Het is een handig instrument om cliënten te informeren over het maximumbedrag dat het VAPH voor elk hulpmiddel terugbetaalt.”

Vier schetsen

Op kantoor ging Joeri verder aan de slag. “Ik verwerkte alle informatie in een verslag voor het VAPH en zette de verschillende mogelijke woningaanpassingen op papier. Er bestaan immers heel wat mogelijkheden, en terwijl ik aan het tekenen ben, komen er vaak nog ideeën bovendrijven.”

Met vier schetsen kwam Joeri een tweede keer bij Marianne aankloppen. “We bekeken samen welke schetsen het best bij de wensen van Marianne en haar gezin aanleunden”, vertelt Joeri. “Daarna contacteerde ik alle gespecialiseerde aannemers en leveranciers die Marianne konden helpen. Ik plande een huisbezoek in om samen met hen de technische kant te bekijken: kunnen de leidingen worden getrokken zoals wij het voorstellen? Staat er geen steunmuur in de weg?”

Eén grote ruimte

Gelukkig bleek dat allemaal goed mee te vallen, en na een vierde huisbezoek werd de knoop doorgehakt. Niet voor elk hulpmiddel zijn zoveel huisbezoeken nodig, maar in dit geval ging het om ingewikkeldere aanpassingen. Joeri: “Verbouwingen kun je niet testen. Daarom moesten we heel zeker zijn van ons stuk voor we ons definitieve verslag aan het VAPH bezorgden.”

Het VAPH keurde Mariannes dossier goed. De muren tussen slaapkamer, opbergkamer en badkamer werden uitgebroken zodat er één grote ruimte ontstond. Aan het plafond plaatste een gespecialiseerde verdeler een lift waarmee Marianne zich van het bed gemakkelijk naar verschillende plaatsen in de badkamer kan verplaatsen. Ook de badkamermeubels werden aan Mariannes noden aangepast: “Ik kan nu vlotjes met mijn stoel onder de wasbak rijden om mijn tanden te poetsen. Vroeger zorgde alleen dat al voor heel wat gemanoeuvreer.”

Functioneel én esthetisch

Marianne is erg tevreden over het verloop van het proces. “Het multidisciplinair team heeft me oprecht blij gemaakt. Het VAPH reageerde snel en de leveranciers van de lift en de aannemers waren enorm behulpzaam en wisten waar ze mee bezig waren. De terugbetaling verliep via de derdebetalersregeling, dus ook daarover heb ik me geen zorgen hoeven maken.”

Vandaag is de kamer niet alleen functioneel, ze ziet er ook heel mooi uit. In de ruime slaapkamer maakte Mariannes schoonzoon zelfs een kast op maat waarin wasmachine en droger passen. Zo kan ze gemakkelijk de was doen. “In de grote ruimte kan ik vrij en vlot bewegen. Dankzij de lift kan ik ’s ochtends zelf uit bed komen en zelfs in bad gaan”, zegt Marianne. “Voor de verpleging is dat ook een stuk comfortabeler: ze moeten heel wat minder tillen.”

Altijd op zoek naar de beste oplossing

Terwijl we met Joeri praten, is hij aan het nadenken hoe hij het huis van Marianne nog meer op haar maat kan maken. Joeri: “Omdat de deur tussen inkomhal en woonkamer de verkeerde kant op draait, haalden Marianne en haar man ze uit het scharnier. Een tijdelijke oplossing, want dat open deurgat maakt het voor Marianne moeilijk om de kleinkinderen in de gaten te houden als die langskomen. Als ik straks op kantoor ben, zet ik even een paar schetsen op papier.”

Elke aanvraag voor hulpmiddelen of aanpassingen verloopt anders. Afhankelijk van uw noden wordt de meest geschikte oplossing gezocht. Het VAPH kan een tegemoetkoming geven voor de gekozen hulpmiddelen of aanpassingen op basis van de refertelijst, of er kan een vraag voor tegemoetkoming worden gesteld aan de bijzondere bijstandscommissie. Een multidisciplinair team gaat mee op zoek naar de meest gepaste oplossing en begeleidt u bij de aanvraag bij het VAPH.

De normale werking van door het VAPH erkende of vergunde diensten en voorzieningen kan verstoord zijn door maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te helpen tegengaan. Hou daar rekening mee als u een beroep wilt doen op zorg en ondersteuning.

Actuele informatie vindt u op www.vaph.be/maatregelen-coronavirus/personen-met-handicap. Neem contact op met de dienst of voorziening voor concrete informatie over wat mogelijk is.

Lees meer over hulpmiddelen en aanpassingen

Lees alle nieuwsberichten