Hulpmiddel in de kijker: smartphone voor communicatie met de afstandstolkendienst

Bent u doof of ernstig slechthorend en communiceert u in Vlaamse Gebarentaal? Hebt u nood aan een oplossing om makkelijk en in Vlaamse Gebarentaal een afspraak te maken bij een dokter, een bestelling te plaatsen bij de afhaalchinees of een gesprek te voeren met een horende vriend, zonder een live tolk te moeten voorzien?

Voor elk gesprek, in dezelfde ruimte of vanop afstand, kunt u gratis, makkelijk en snel een beroep doen op de afstandstolkendienst van het CAB, de Vlaamse tolkendienst. Door een afstandstolk in te schakelen als tussenpersoon, kunt ook u bellen naar een horende persoon. Het enige wat u nodig hebt, is een computer, laptop, smartphone of tablet, een internetverbinding en de videotelefonie-software MyMMX.

Het initiatief tot contact kan vanuit twee richtingen komen: ook horende personen kunnen bellen naar de afstandstolkendienst om u te bereiken. Met de afstandstolkendienst bent u bovendien vrij te kiezen op welke wijze u wilt communiceren, met andere woorden wat voor u de meest optimale manier van telecommunicatie is: tekstbellen (via een schrijftolk) of videobellen (via een tolk Vlaamse Gebarentaal). 

Tekstbellen betekent dat een schrijftolk via uw beeldscherm het gesprek tussen u en een horende persoon vertaalt van geschreven Nederlands naar gesproken Nederlands en omgekeerd. U kunt er ook voor kiezen om zelf te praten en de tolk de boodschap van de horende gesprekspartner te laten uittypen.

Bij videobellen ziet u via het beeldscherm en de webcam de tolk Vlaamse Gebarentaal die het telefonische gesprek tussen u en de horende persoon simultaan vertaalt van Vlaamse Gebarentaal naar gesproken Nederlands en omgekeerd. Thuis kunt u videobellen met een tolk via een computer of laptop met een webcam. Voor mobiele communicatie hebt u een smartphone of tablet nodig waarop de nodige software geïnstalleerd kan worden en die voorzien is van een goede frontcamera met optimale beeldkwaliteit en geluid. Omdat zulke smartphones door de technologische vereisten duurder zijn dan een gemiddelde smartphone, geeft het VAPH daar sinds kort een gedeeltelijke terugbetaling voor. Op die manier betaalt u zelf alleen wat u zou geven aan een gewone, courante smartphone en dekt het VAPH de meerkosten van het duurdere toestel.

Als u bijkomende info wilt of wilt weten of u in aanmerking komt voor een tegemoetkoming, kunt u de hulpmiddelenfiche raadplegen.

Voor meer informatie over de werking van de afstandstolkendienst, kunt u terecht op de website van het Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven vzw (CAB).

Lees alle nieuwsberichten