Maatregelen COVID-19 voor budgethouders: budgetverhoging in Mijn VAPH
In de mededeling aan PAB- en PVB-budgethouders van 30 september 2020 kon u lezen dat de financiële compensatie voor budgethouders die thuis extra ondersteuning organiseren tijdens de periode COVID-19, werd verhoogd naar maximaal 25,5 % van het jaarbudget.
Die verhoging was zichtbaar in het PAB- of PVB-overzicht van het e-loket mijnvaph.be.
Bijvoorbeeld:
Het totaalbedrag van de budgetlijn is het jaarbudget inclusief de COVID-19-verhoging.
Omdat het budget alleen mag overschreden worden voor COVID-19-gerelateerde kosten (dat zijn kosten die voortvloeien uit COVID-19-overeenkomsten), is de COVID-19-verhoging in mijnvaph.be voortaan niet langer zichtbaar in dossiers die tot op vandaag geen COVID-19-overeenkomst hebben geregistreerd. In die dossiers wordt het gewone jaarbudget getoond, zonder de COVID-19-verhoging.
Hebt u een COVID-19-overeenkomst afgesloten voor extra ondersteuning in de thuissituatie, maar hebt u die nog niet geregistreerd? Ook dan kunt u nog gebruikmaken van de budgetverhoging. COVID-19-overeenkomsten voor extra ondersteuning in de thuissituatie worden nog steeds aanvaard voor zover die overeenkomsten binnen de periode van 14 maart tot en met 31 december 2020 vallen.
Elke overeenkomst die u sluit met een zorgaanbieder, moet u aan het VAPH meedelen. Dat doet u door de overeenkomst te registreren bij het VAPH. Registreer uw extra overeenkomst en vermeld daarbij dat het een overeenkomst is die u sloot in het kader van COVID-19. U kunt dat noteren bij de taakomschrijving. Na goedkeuring van de overeenkomst, zal de budgetverhoging COVID-19 toegevoegd worden aan uw budgetlijn. Kosten die worden gemaakt op basis van die overeenkomsten kunnen, zoals altijd, volgens de gewone procedure worden ingediend tot en met 1 maart 2021.