Start persoonsvolgend budget voor huidige gebruikers van ondersteuning van een VAPH-dienst of -voorziening
Vanaf januari 2017 starten de gebruikers van ondersteuning van een VAPH-dienst of -voorziening met het persoonsvolgend budget.
Als u vandaag ondersteuning krijgt van een VAPH-dienst of –voorziening, dan ontvangt u deze week een terbeschikkingstellingsbrief persoonsvolgend budget. In die brief staat de hoogte van uw persoonsvolgend budget, informatie over hoe u het budget kunt besteden en wie u daarbij kan helpen:
- U zult een persoonsvolgend budget krijgen voor het volledige jaar 2017. U zult dus met dat budget uw ondersteuning voor het hele jaar kunnen vergoeden.
- Uw huidige ondersteuning door uw huidige zorgaanbieder(s) (dienst of voorziening) blijft gegarandeerd. Ze loopt dus gewoon verder.
- Zodra u de brief met uw budgethoogte hebt ontvangen, kunt u (een) nieuwe overeenkomst(en) afsluiten met uw zorgaanbieder(s). Uw huidige overeenkomst blijft geldig tot u een nieuwe overeenkomst hebt afgesloten.
- Als u niets wenst te veranderen, dan hoeft u niet onmiddellijk iets te doen. In de loop van 2017 zal uw zorgaanbieder u contacteren om de nodige aanpassingen aan uw overeenkomst te bespreken.
- Als u overweegt om uw ondersteuning in de toekomst op een andere manier te organiseren, dan raden we u aan om contact op te nemen met uw zorgaanbieder zodra u op de hoogte bent van uw persoonsvolgend budget.
U kunt uw budgethoogte ook raadplegen via mijnvaph.be. Daarvoor hebt u uw identiteitskaart en een kaartlezer nodig. Om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te beschermen, kan het VAPH uw budgethoogte niet telefonisch of via e-mail meedelen.
Vragen?
Als u vragen hebt bij de brief, dan kunt u terecht bij uw zorgaanbieders. U kunt ook:
-
de veelgestelde vragen en antwoorden lezen over de terbeschikkingstellingsbrief aan huidige ZIN-gebruikers die vanaf januari 2017 een persoonsvolgend budget krijgen;
- uw vraag stellen aan het VAPH op het nummer 02 249 30 00 of via het contactformulier.