Teletolk voor doven en slechthorenden

Waarvoor kunt u terecht bij Teletolk?

Via Teletolk kunt u als persoon met een auditieve handicap met Nederlandstalige horenden in België communiceren. De teletolk treedt op als tussenpersoon. Op die manier kunt u bijvoorbeeld informatie bij de overheid of andere organisaties inwinnen, mededelingen doen, persoonlijke zaken regelen …

Hoe werkt Teletolk?

Een Teletolksessie is een geschreven dialoog via het internet:

  • Om een Teletolksessie op te starten, surft u naar www.teletolk.be en klikt u op de knop ‘Start een teletolksessie’.
  • U tikt uw vraag in.
  • Teletolk neemt contact op met de correspondent.
  • Een teletolk leest uw vraag voor aan de persoon waarmee u in contact wilt komen.
  • U ziet op uw computerscherm telkens uw vraag en het antwoord van uw contactpersoon.

Op weekdagen is Teletolk bereikbaar van 8 uur tot 19 uur, en op zaterdag van 10 uur tot 18 uur.

Teletolk is een kosteloze dienst van de Vlaamse overheid. U vindt meer informatie en een instructievideo in Vlaamse Gebarentaal op www.teletolk.be.

Andere kanalen

Met sommige instanties kunt u contact opnemen zonder Teletolk in te schakelen:

  • Hebt u een informatievraag voor de Vlaamse overheid, maar weet u niet bij wie u terecht kunt? Stel uw vraag aan 1700 via het contactformulier of start een chatsessie op Vlaanderen.be.
  • Hebt u dringende hulp nodig van brandweer, ambulance of politie? Dan kunt u ook gebruik maken van de app 112 BE. Met die app kunt u via berichten met de noodcentrale communiceren.

Lees alle nieuwsberichten