Terugblik op de infosessies over de besteding van een persoonsvolgend budget

De voorbije maanden organiseerde het VAPH provinciale infosessies over de besteding van een persoonsvolgend budget. De sessies liepen in samenwerking met de bijstandsorganisaties. Ze waren bedoeld voor houders van een persoonsvolgend budget die pas gestart waren of die hun kennis wilden opfrissen. Een terugblik op de infosessie van 16 mei in Hasselt.

Met een persoonsvolgend budget kunt u als meerderjarige persoon met een handicap zelf uw zorg en ondersteuning organiseren. De provinciale infosessies boden een algemene toelichting over hoe u uw persoonlijk budget kunt besteden. Afdelingshoofd Dirk Vanderstighelen verwelkomde op 16 mei de aanwezigen in Hasselt. Hij haalde drie goede redenen aan voor de infosessies:

  1. Ten eerste wil het plan Perspectief 2020 dat ‘goed geïnformeerde gebruikers’ kunnen genieten van vraaggestuurde zorg en ondersteuning. Het goed blijven informeren van gebruikers maakt dus deel uit van het grotere plaatje.
  2. Bovendien streeft het VAPH naar autonomie en levenskwaliteit van personen met een handicap. Om die autonomie waar te maken, is goede informatie noodzakelijk.
  3. Ten derde krijgen de dossierbeheerders van het VAPH ruim twee jaar na de start van het persoonsvolgend budget nog heel veel vragen over de besteding. De infosessies wilden antwoorden bieden.

Vragen bij de vleet

De hoofdmoot van de infosessie bestond uit een presentatie over het persoonsvolgend budget: de mogelijkheden en de beperkingen ervan en alles wat daarbij komt kijken. Na de presentatie konden deelnemers vragen stellen. Er kwamen talrijke vragen, zoals over de wachtlijsten, de prioriteitengroepen, de correctiefase en de gelijkwaardige ondersteuning voor gelijke profielen, over cash en vouchers, over woon- en leefkosten, en over de rol van de bijstandsorganisaties.

Kritische opmerkingen waren er ook. Over de wachtlijst, de leeftijdsgrens van 65 jaar voor een erkenning als persoon met een handicap, de inspanningen die van ouders van een kind met een handicap verwacht worden en de rol van de bewindvoerders. Maar alle vragen en reflecties kregen een duidelijk antwoord van de deskundigen van het VAPH en de bijstandsorganisaties. Het VAPH is in ieder geval tevreden met de opkomst en de vele reacties en signalen.

Om af te sluiten kregen de aanwezigen de kans om kennis te maken met de vijf bijstandsorganisaties. Iedereen kon ook met specifieke vragen terecht bij de deskundigen van het VAPH.

Meer informatie

Het VAPH blijft inzetten op goede informatie. Blijf dus niet met uw vragen zitten. Op de website www.vaph.be vindt u een antwoord op vaak gestelde vragen. U kunt ook altijd vragen stellen:

Ook de bijstandsorganisaties zijn er om u te helpen.

Lees meer over de besteding van een persoonsvolgend budget

Lees alle nieuwsberichten