================================================================================ HANDICAP DOOR ONGEVAL (beroepsziekte, medische fout ...) Editie mei 2019 ================================================================================ HANDICAP DOOR ONGEVAL Een verkeersongeval, beroepsziekte, medische fout of ander ongeval kan ernstige gevolgen hebben. Soms leidt het tot een blijvende handicap. Als uw handicap het gevolg is van een ongeval, beroepsziekte of medische fout, dan hebt u in veel situaties recht op een schadevergoeding van een vergoedingsdebiteur. Voorbeelden van een vergoedingsdebiteur zijn een verzekeringsmaatschappij, het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's of een ander gespecialiseerd fonds. U bent verplicht om in eerste instantie een schadevergoeding aan te vragen bij die vergoedingsdebiteur. De vergoedingsdebiteur onderzoekt uw vraag. In sommige situaties kan dat onderzoek lange tijd in beslag nemen (bijvoorbeeld door gerechtelijke procedures). Ondertussen hebt u misschien al ondersteuning nodig, zoals hulpmiddelen en aanpassingen, handicapspecifieke begeleiding, dagopvang of verblijf. Bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) kunt u die ondersteuning aanvragen. U kunt ervan gebruikmaken als u de vergoeding van de vergoedingsdebiteur nog niet hebt ontvangen of als die vergoeding niet volstaat. ------------------------------------------------------------------------------- WELKE ONDERSTEUNING BIEDT HET VAPH? De ondersteuning van het VAPH is verschillend voor minderjarigen en meerderjarigen. Voor minderjarigen * rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) * begeleiding, dagopvang, verblijf, diagnostiek en intensieve behandeling in een multifunctioneel centrum (MFC) * een persoonlijke-assistentiebudget (PAB) * een tegemoetkoming voor hulpmiddelen en aanpassingen (aan de woning, de auto ... ) Voor meerderjarigen * rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) * een persoonsvolgend budget (PVB) voor intensieve en frequente, gespecialiseerde ondersteuning door een zorgaanbieder of individuele begeleider * een tegemoetkoming voor hulpmiddelen en aanpassingen (aan de woning, de auto ... ) Voor rechtstreeks toegankelijke hulp moet u geen aanvraag indienen. U neemt direct contact op met een vergunde zorgaanbieder. U vindt de adressen van zorgaanbieders op www.vaph.be/adressen. Voor de andere vormen van ondersteuning moet u wel een aanvraag indienen. Neem daarvoor contact op met een multidisciplinair team (MDT). U vindt de adressen van de teams op www.vaph.be/adressen. Als uw handicap mogelijk het gevolg is van een verkeersongeval, een medische fout, een beroepsziekte of een ander ongeval, dan zal het multidisciplinaire team u vragen om een vragenlijst in te vullen. Als het VAPH uw aanvraag goedkeurt, maakt het een onderscheid tussen de volgende situaties: * Als u nog geen schadevergoeding van uw vergoedingsdebiteur hebt gekregen, dan betaalt het VAPH de kosten voor uw ondersteuning. Het VAPH zal die kosten rechtstreeks terugvorderen van de vergoedingsdebiteur. Dat heet in juridische termen wettelijke subrogatie. * Als u al een schadevergoeding van de vergoedingsdebiteur hebt gekregen, dan mag het VAPH u geen tegemoetkoming meer geven voor de kosten die de vergoedingsdebiteur betaald heeft. In juridische termen heet dat cumulverbod. Als de schadevergoeding van de vergoedingsdebiteur echter lager is dan de vergoeding die u bij het VAPH voor dezelfde ondersteuning krijgt, dan betaalt het VAPH u het verschil. In juridische termen heet dat de verschilregel. -------------------------------------------------------------------------------- CONCREET GAAT HET ZO IN ZIJN WERK Voor hulpmiddelen en aanpassingen: * Uw schadevergoeding voor hulpmiddelen en aanpassingen is gelijk aan of hoger dan het bedrag dat het VAPH voorziet voor die hulpmiddelen en aanpassingen: u ontvangt geen tegemoetkoming van het VAPH. * Uw schadevergoeding voor hulpmiddelen en aanpassingen is uitgeput: u ontvangt een tegemoetkoming van het VAPH op voorwaarde dat u bewijst dat u de schadevergoeding van de vergoedingsdebiteur volledig hebt gebruikt voor hulpmiddelen en aanpassingen waarvoor u die schadevergoeding ontvangen hebt. Voor een persoonsvolgend budget, persoonlijke-assistentiebudget, begeleiding, dagopvang en verblijf in een multifunctioneel centrum: * Uw schadevergoeding voor hulp van derden of voor huishoudschade wordt verrekend naar een jaarlijkse vergoeding. Er zijn twee mogelijkheden: 1. U ontvangt een periodieke schadevergoeding (bijvoorbeeld een maandelijkse rente): het VAPH houdt rekening met uw vergoeding op jaarbasis. 2. U hebt een eenmalige schadevergoeding ontvangen: het VAPH zet die eenmalige schadevergoeding om naar een jaarlijkse vergoeding. * Het VAPH trekt 80 % van het bedrag van uw jaarlijkse vergoeding af van uw persoonsvolgend budget (PVB), uw persoonlijke-assistentiebudget (PAB), uw gesubsidieerde begeleiding, dagopvang of verblijf in een multifunctioneel centrum (MFC). Voorbeeld: Het VAPH stelt u een persoonsvolgend budget van 10.000 euro ter beschikking. Het bedrag van uw jaarlijkse vergoeding bedraagt 1.000 euro. Het VAPH trekt 80 % van die vergoeding (namelijk 800 euro) af van uw persoonsvolgend budget. Het restbedrag van uw persoonsvolgend budget bedraagt dan 9.200 euro. In het e-loket mijnvaph.be kunt u nagaan hoeveel uw persoonsvolgend budget of uw persoonlijke-assistentiebudget bedraagt na aftrek van de jaarlijkse vergoeding. Voor rechtstreeks toegankelijke hulp: Het cumulverbod en de verschilregel zijn niet van toepassing op rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH). Dat betekent dat u rechtstreeks toegankelijke hulp mag combineren met uw schadevergoeding voor hulp van derden of huishoudschade. -------------------------------------------------------------------------------- WAT MOET U DOEN TIJDENS DE AFHANDELING VAN UW SCHADEDOSSIER? Meld het VAPH elke verandering in uw schadedossier: * een aanstelling van een medisch deskundige * een voorlopig of definitief medisch verslag * een voorschot dat specifiek bestemd is voor hulpmiddelen, aanpassingen of hulp van derden * een tussentijds vonnis * ... Bezorg het VAPH het ontwerp van de minnelijke regelingsovereenkomst, meestal dading genoemd, voor u die ondertekent. Het VAPH kan u dan helpen om een zo volledig mogelijke schadevergoeding te bekomen van de vergoedingsdebiteur. -------------------------------------------------------------------------------- WAT MOET U DOEN NA EEN DEFINITIEVE SCHADEREGELING? Bezorg het VAPH de volgende documenten: * een kopie van de getekende minnelijke regelingsovereenkomst of de gerechtelijke uitspraak waarin uw schadegeval definitief geregeld is, * alle documenten waaruit duidelijk blijkt voor welke schadeposten u bent vergoed en voor welk bedrag. Het is van belang dat u het VAPH een zo nauwkeurig mogelijke berekening van uw schadevergoeding bezorgt. -------------------------------------------------------------------------------- AANDACHTSPUNTEN * Bezorg het VAPH alle belangrijke informatie over de stand van zaken van uw schadedossier. Een goede samenwerking tussen u, de vergoedingsdebiteur en het VAPH waarborgt een zo volledig mogelijke schadevergoeding. * Leg het ontwerp van uw minnelijke regelingsovereenkomst voor aan het VAPH voor u ze ondertekent. * Hou alle gegevens bij over de tegemoetkomingen die u ontvangt. Bewaar daarnaast ook alle bewijzen van de kosten die u maakt. Zo kunt u aan de vergoedingsdebiteur aantonen hoeveel uw ondersteuning precies kost. * Bewaar alle bewijzen van de kosten voor hulpmiddelen en aanpassingen die u met uw schadevergoeding betaalt, ook nadat uw schadedossier definitief geregeld is. Zo hebt u een bewijs voor het VAPH als uw schadevergoeding voor hulpmiddelen en aanpassingen uitgeput is. * Hebt u voor 1 januari 2018 een eenmalige schadevergoeding voor hulp van derden of huishoudschade ontvangen? Hou dan uw kosten bij voor hulp van derden of hulp in het huishouden vanaf de datum waarop u uw schadevergoeding hebt ontvangen tot en met 31 december 2017. Kosten voor hulp van derden of hulp in het huishouden die dateren van na 31 december 2017, hoeft u niet meer bij te houden. Kosten voor hulpmiddelen en aanpassingen moet u wel bijhouden, ook de kosten die dateren van na 31 december 2017. * Laat u bij de behandeling van uw schadedossier bijstaan door een advocaat of een andere persoon of instantie. -------------------------------------------------------------------------------- CONTACT Hebt u vragen? Neem dan contact op met het juridisch team van het VAPH. Online www.vaph.be/contacteer-ons Telefonisch 02 249 38 90 Elke werkdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur (op vrijdag en in juli en augustus tot 16.00 uur) Via mail wettelijkesubrogatie@vaph.be De informatie in deze brochure kan in de loop van de tijd wijzigen. Neem contact op met het VAPH voor de laatste stand van zaken.