Vlaanderen is welzijn Starten met het persoonsvolgend budget voor meerderjarigen VAPH, Vlaams agentschap voor personen met een handicap vaph.be Inleiding Een persoonsvolgend budget (PVB) is een budget op maat waarmee u zorg en ondersteuning kunt kopen. Het persoonsvolgend budget is bedoeld voor meerderjarige personen die door hun handicap intensieve of frequente ondersteuning nodig hebben. Een persoonsvolgend budget moet u aanvragen. Of u een budget krijgt en hoe groot dat is, hangt af van uw noden en vragen. Als u een persoonsvolgend budget krijgt, dan krijgt u een brief van het VAPH. In die brief leest u hoeveel uw budget (uitgedrukt in punten en in euro’s) per kalenderjaar bedraagt. Deze brochure legt uit hoe u van start gaat met de besteding van uw persoonsvolgend budget. Wilt u meer weten over wat een persoonsvolgend budget is, wie ervoor in aanmerking komt en hoe u het kunt aanvragen? Lees dan de brochure ‘Wegwijs in het persoonsvolgend budget voor meerderjarigen’. Op www.vaph.be/brochures vindt u ook een brochure in eenvoudige taal. STAP 1 Zorg en ondersteuning kiezen U kiest de zorg en ondersteuning die u wilt kopen en beslist hoe vaak u die wilt: • dagondersteuning: begeleiding en permanentie in groep overdag, gedurende een aantal dagen per week of een hele week bijvoorbeeld: atelierwerking, activiteiten in een dagcentrum, uitstappen in groep, begeleiding in groep, dagbesteding bij een groenezorginitiatief • woonondersteuning: begeleiding en permanentie in groep ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends, gedurende een aantal nachten per week of een hele week bijvoorbeeld: bij een vergunde zorgaanbieder overnachten, in een kleine groep samenwonen en samen ondersteuning krijgen • individuele psychosociale begeleiding: een-op-eenbegeleiding om te helpen nadenken over de organisatie van het dagelijkse leven, gedurende een aantal uur per week. De begeleiding beperkt zich tot inhoudelijke begeleiding. U krijgt geen praktische hulp. bijvoorbeeld: samen nadenken over hoe u uw huishouden kunt organiseren • individuele praktische hulp: praktische hulp in een een-op-eenrelatie bij activiteiten van het dagelijks leven (ADL) gedurende een aantal uur per week bijvoorbeeld: hulp bij het wassen, eten of aankleden, voorwerpen oprapen of aanreiken, praktische hulp op de werkvloer • globale individuele ondersteuning: een-op-eenbegeleiding die meerdere levensdomeinen kan omvatten en focust op het aanleren van praktische zaken, gedurende een aantal uur per week bijvoorbeeld: de verschillende taken bij het koken bespreken en eventueel aanleren of samen uitvoeren • oproepbare permanentie: beschikbaarheid van een begeleider om na een oproep binnen een bepaalde tijd een-op-eenondersteuning te bieden die niet gepland kan worden bijvoorbeeld: hulp oproepen na een val U kiest de personen of organisaties die u die ondersteuning kunnen bieden: • thuiszorg, om u te helpen bij uw huishouden • een individuele begeleider, om bijvoorbeeld met u een daguitstap te maken • een vervoersbedrijf, om uw vervoer te regelen • een door het VAPH vergunde zorgaanbieder, bijvoorbeeld voor een zinvolle dagbesteding of woonondersteuning • ... Op www.zorgwijs.be kunt u zoeken naar het beschikbare ondersteuningsaanbod in uw buurt. Om uw zorg en ondersteuning te starten, moet u overeenkomsten sluiten met de personen en organisaties die u zorg en ondersteuning zullen bieden. Een overeenkomst met een vergunde zorgaanbieder wordt een ‘individuele dienstverleningsovereenkomst’ (IDO) genoemd. Overeenkomsten kunt u zelf sluiten, of met de hulp van een bijstandsorganisatie. Zorg er steeds voor dat een overeenkomst door beide partijen ondertekend is. STAP 2 Zorg en ondersteuning betalen Budget besteden in voucher(s) of in cash Afhankelijk van de ondersteuning die u kiest, kunt u uw budget besteden in voucher(s) (punten), cash (euro’s) of een combinatie van beide. Een deel van uw budget kunt u vrij besteden. Bij vergunde zorgaanbieders en bijstandsorganisaties kunt u zowel met voucher(s) als cash betalen. Personen en organisaties die u ondersteunen en die niet door het VAPH vergund zijn, kunt u alleen cash betalen. Voucher Als u kiest voor besteding in voucher(s), dan moet u met een vergunde zorgaanbieder of een bijstandsorganisatie een overeenkomst sluiten. De vergunde zorgaanbieder of de bijstandsorganisatie bezorgt de overeenkomst aan het VAPH. Het VAPH handelt de betaling rechtstreeks af met de zorgaanbieder of de bijstandsorganisatie. U hoeft zelf verder niets te doen. U kunt de stand van uw budget altijd controleren via het e-loket mijnvaph.be. Cash Kiest u ervoor om (een deel van) uw budget cash te besteden bij een vergunde zorgaanbieder of bij andere personen of organisaties die u ondersteunen, dan regelt u zelf de betaling. Daarvoor onderneemt u de volgende stappen: Stap 1 U sluit overeenkomsten met de personen en organisaties die u zullen ondersteunen. Stap 2 U opent een aparte bankrekening die uitsluitend mag gebruikt worden voor uw persoonsvolgend budget. Stap 3 U schat in hoeveel van uw budget u cash wilt besteden. Uw bankrekeningnummer en het budget dat u cash wilt besteden, bezorgt u aan het VAPH via het formulier 'Persoonsvolgend budget starten met besteding in cash' of u registreert die gegevens via mijnvaph.be. U ontvangt van het VAPH een terugvorderbaar voorschot (een vierde van het deel dat u denkt cash te besteden). Met het terugvorderbare voorschot kunt u de facturen van de overeenkomsten die u sloot, betalen zonder dat u die kosten zelf hoeft voor te schieten. Het terugvorderbare voorschot is geen deel van uw budget. Als uw persoonsvolgend budget wordt stopgezet, dan moet u het terugvorderbare voorschot integraal terugbetalen aan het VAPH. Stap 4 U betaalt de personen en organisaties die u ondersteunen, via uw aparte rekening. Stap 5 U bezorgt een lijst van uw facturen aan het VAPH via mijnvaph.be of via de post. Het VAPH betaalt u die kosten terug via uw aparte bankrekening. De facturen zelf hoeft u niet aan het VAPH te bezorgen. Hou ze wel bij voor een eventuele controle door het VAPH of Zorginspectie. Beheerskosten U kunt uw budget cash besteden aan zorg en ondersteuning door een persoon of een dienst die niet door het VAPH vergund is (een individuele begeleider, een vrijwilligersorganisatie, gezinszorg, poetshulp ...). In dat geval krijgt u voor het cashgedeelte een percentage boven op uw persoonsvolgend budget. Dat is een compensatie voor het administratieve beheer van uw budget. Sluit u een overeenkomst met een vergunde zorgaanbieder (cash of voucher), dan krijgt de vergunde zorgaanbieder van het VAPH een vergoeding voor de organisatiegebonden kosten, maar krijgt u als budgethouder geen vergoeding voor de beheerskosten. Vrij besteedbaar deel Wat is het vrij besteedbare deel? Een deel van uw persoonsvolgend budget mag u vrij besteden. U hoeft dus niet te verantwoorden waaraan u dat deel uitgeeft. Het gaat niet om een bedrag dat u boven op uw persoonsvolgend budget krijgt, maar om een bedrag dat er deel van uitmaakt. Wat u vrij besteedt, kunt u dus niet meer gebruiken voor uw overige zorg en ondersteuning. Hoeveel het vrij besteedbare deel bedraagt, hangt af van de hoogte van uw budget. Hoe werkt het? Zowel wie kiest voor voucher als wie kiest voor cash, kan het vrij besteedbare deel van het budget opvragen. Hebt u gekozen voor voucher en wilt u het vrij besteedbare deel van uw persoonsvolgend budget opvragen? Dan moet u voor dat deel van uw budget een aparte bankrekening openen en het rekeningnummer aan het VAPH bezorgen. Uw vrij besteedbare deel opvragen en uw rekeningnummer aan het VAPH bezorgen, doet u via het formulier ‘Opvragen vrij besteedbaar deel van het persoonsvolgend budget’ of via mijnvaph.be. Uw budget digitaal beheren via Mijn VAPH U kunt uw persoonsvolgend budget digitaal beheren via www.vaph.be/e-loket-mijn-vaph. U kunt onder andere uw rekeningnummer registreren, uw beschikbare budget raadplegen, overeenkomsten registreren en kosten indienen. Wilt u meer weten over de besteding van het persoonsvolgend budget? U vindt alle informatie op www.vaph.be/pvb/besteden. Als er iets aan de bestedingsregels verandert, wordt dat gecommuniceerd in de vorm van mededelingen. Die vindt u via www.vaph.be/mededelingen. Blijft u graag op de hoogte van nieuws voor budgethouders? Abonneer u dan op de VAPH-nieuwsbrief via www.vaph.be/nieuwsbrief. U ontvangt de mededelingen dan in uw mailbox. Wat als uw ondersteuningsnood verandert? Als uw situatie in belangrijke mate veranderd is sinds u een persoonsvolgend budget werd toegewezen, dan kunt u een herziening aanvragen. Als u zeer dringend nood hebt aan meer zorg en ondersteuning, dan komt u mogelijk in aanmerking voor een persoonsvolgend budget via een specifieke procedure. Meer informatie over die procedures vindt u op www.vaph.be/pvb/aanvragen. Wie kan u helpen? Hebt u hulp nodig bij een of meerdere stappen van de besteding van uw budget? Dan kunt u, afhankelijk van de hulp die u nodig hebt, terecht bij een bijstandsorganisatie of bij het VAPH. Een bijstandsorganisatie Het VAPH vergunt en financiert bijstandsorganisaties om u toegankelijke en kwaliteitsvolle bijstand te bieden. Als u lid wordt van een bijstandsorganisatie, dan kunt u een beroep doen op laagdrempelige begeleiding. Die kan bestaan uit bijvoorbeeld individueel advies via e-mail of telefoon of opleidingen die u versterken in uw rol als budgethouder en werkgever. Iedereen die voor de eerste keer een persoonlijke-assistentiebudget of een persoonsvolgend budget krijgt, kan gebruikmaken van gratis bijstand in het opstartjaar (gedurende twaalf maanden vanaf de datum van terbeschikkingstelling). Voor intensieve bijstand op maat moet u een overeenkomst sluiten met een bijstandsorganisatie, zodat u de bijstand met uw persoonsvolgend budget kunt betalen. Intensieve bijstand kan bijvoorbeeld bestaan uit overeenkomsten regelen met zorgaanbieders, controles voorbereiden of nieuwe zorgaanbieders of individuele begeleiders zoeken. Een bijstandsorganisatie kunt u betalen met uw persoonsvolgend budget. De kostprijs van het lidgeld en de dienstverlening vindt u in de brochures of op de websites van de bijstandsorganisaties. absoluut vzw — T 03 259 08 85 — www.absoluutvzw.be alin vzw — T 02 486 42 65 — www.alin-vzw.be Onafhankelijk Leven vzw — T 03 808 22 99 — www.onafhankelijkleven.be ZOOM vzw — T 0468 406 606 — www.zoomvzw.be Meer info over de bijstandsorganisaties: www.vaph.be/bijstandsorganisaties Het VAPH Intensieve bemiddeling Volstaat de bijstand van een bijstandsorganisatie niet en hebt u intensievere begeleiding nodig om de gepaste ondersteuning te vinden? Bijvoorbeeld omdat uw vraag niet zo eenvoudig is of omdat het moeilijk is om een aanbieder te vinden die passende ondersteuning kan bieden? Dan kunt u een aanvraag indienen bij het VAPH voor intensieve bemiddeling. Dat doet u samen met uw bijstandsorganisatie. Een antwoord op algemene vragen over de bestedingsregels of specifieke vragen over uw dossier Hebt u vragen? Neem dan contact op met het VAPH. Zitdagen U kunt een afspraak maken om langs te komen op een zitdag bij het VAPH als u vragen hebt over de besteding van uw persoonsvolgend budget. U kunt algemene vragen stellen over de richtlijnen en bestedingsregels, bijvoorbeeld: Welke overeenkomsten kan ik sluiten? Hoe werk ik via mijnvaph.be? Ook met specifieke vragen over uw dossier kunt u bij het VAPH terecht, bijvoorbeeld: Waarom is een overeenkomst die ik geregistreerd heb, niet goedgekeurd? Welke kosten werden niet uitbetaald en waarom? Stel uw vraag bij voorkeur online of telefonisch en bezorg documenten zoveel mogelijk via het e-loket. U vindt de gegevens verderop. Wilt u toch langskomen in een kantoor? Maak dan eerst een afspraak. Dat doet u door te bellen naar de VAPH-lijn: 02 249 30 00. Waar kunt u wanneer terecht (na afspraak)? Provinciaal kantoor Antwerpen Anna Bijnsgebouw Lange Kievitstraat 111-113 bus 48 2018 Antwerpen Zitdag: Maandag, van 8.30 tot 12 u. en van 13 tot 17 u. Provinciaal kantoor Brugge Jacob Van Maerlantgebouw Koning Albert I-laan 1-2 bus 55 8200 Brugge Zitdag: Vrijdag, van 8.30 tot 12 u. en van 13 tot 16 u. Provinciaal kantoor Gent Virginie Lovelinggebouw Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 51 9000 Gent Zitdag: Woensdag, van 8.30 tot 12 u. en van 13 tot 17 u. Provinciaal kantoor Hasselt Hendrik van Veldekegebouw Koningin Astridlaan 50 bus 2 3500 Hasselt Zitdag: Donderdag, van 8.30 tot 12 u. en van 13 tot 17 u. Provinciaal kantoor Leuven Dirk Boutsgebouw Diestsepoort 6 bus 57 3000 Leuven Zitdag: Dinsdag, van 8.30 tot 12 u. en van 13 tot 17 u. Hoofdkantoor Zenithgebouw Koning Albert II-laan 37 1030 Brussel Zitdag: Elke werkdag, van 8.30 tot 12 u. en van 13 tot 17 u. (op vrijdag tot 16 u.) Het VAPH voert geen concrete acties uit in uw dossier. Het registreert bijvoorbeeld geen concrete overeenkomsten en facturen voor u. Daarvoor kunt u bij de bijstandsorganisaties terecht. U kunt geen afspraak maken om documenten persoonlijk af te geven. Documenten bezorgt u zoveel mogelijk via het e-loket mijnvaph.be. U kunt ze ook per post bezorgen. Online www.vaph.be/contacteer-ons Telefonisch 02 249 30 00 Elke werkdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur (op vrijdag en in juli en augustus tot 16.00 uur) E-mail budgetbesteding@vaph.be Post Team Budgetbesteding VAPH Zenithgebouw Koning Albert II-laan 37 1030 Brussel De informatie in deze brochure kan in de loop van de tijd wijzigen. Surf naar www.vaph.be of neem contact op met het VAPH voor de laatste stand van zaken. VAPH Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap Zenithgebouw Koning Albert II-laan 37 1030 BRUSSEL T 02 249 30 00 www.vaph.be V.U.: James Van Casteren, VAPH, Zenithgebouw - Koning Albert II-laan 37 - 1030 Brussel D/2022/6274/7