================================================================================ OP WEG NAAR VOLWAARDIGE PARTICIPATIE VAN PERSONEN MET EEN HANDICAP ================================================================================ LEESWIJZER Sinds de persoonsvolgende financiering werd ingevoerd, staan personen met een handicap en hun gezin meer dan ooit centraal in het beleid. Zij kunnen zelf bepalen waar en hoe ze hun ondersteuning organiseren. Dat ze die keuze kunnen maken, versterkt en versnelt heel wat maatschappelijke veranderingen. In dit reflectiedocument neemt het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) u in vogelvlucht mee in het waarom en hoe van het voorbije beleid en tonen we waar dat ons vandaag brengt. Vooral kijken we met u naar de toekomst: welke uitdagingen zien we nog? Wat is er nodig om de autonomie voor personen met een handicap ten volle te realiseren? En om de wachtlijsten aan te pakken? ------------------------------------------------------------------------------ EEN VERANDERENDE VISIE WERELDWIJD Wereldwijd zien we dat het ondersteuningsbeleid voor personen met een handicap veranderde in de laatste tien jaar. Dat ligt in de lijn van de groeiende aandacht voor gelijke kansen en diversiteit met het oog op een volwaardige participatie van iedereen in de samenleving. Verdragen en beleidsplannen vertalen die visie wat betreft personen met een handicap. -------------------------------------------------------------------------------- VN-VERDRAG VOOR DE RECHTEN VAN PERSONEN MET EEN HANDICAP Op 13 december 2006 keurden de Verenigde Naties het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap goed. In Belgie werd dat verdrag van kracht op 1 augustus 2009. Dat zorgde ervoor dat we sindsdien minder vrijblijvend werken aan de zelfbeschikking van personen met een handicap en aan de mogelijkheid om hun leven in eigen handen te nemen. Barrieres uit de weg Een handicap is het resultaat van de wisselwerking tussen een persoon met een beperking en de hindernissen waarmee een samenleving hem confronteert. Niet de handicap is het probleem, maar wel de maatschappij waar nog te veel belemmeringen in de weg staan om volwaardig deel te kunnen nemen. Gelijke rechten Een persoon met een handicap mag niet langer afhankelijk zijn van hulp of liefdadigheid. Zoals alle andere burgers is hij een mens met rechten. Wat betekent dat concreet? * Voor een persoon met een handicap gelden net zo goed alle mensenrechten. * Hindernissen waardoor een persoon met een handicap moeite zou hebben om bepaalde rechten te genieten, moeten worden weggenomen. * Beleidsbeslissingen die een impact hebben op personen met een handicap, worden altijd genomen in nauw overleg met hen. Binnen het VAPH gebeurt dat via de adviesorganen: daar zijn personen met een handicap in vertegenwoordigd. -------------------------------------------------------------------------------- PERSPECTIEFPLAN 2020 Het VN-verdrag werd in Vlaanderen vertaald naar het Perspectiefplan 2020. Nieuw ondersteuningsbeleid voor personen met een handicap. In 2011 koos de toenmalige Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin met dat plan voor een totale ommezwaai in de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap. Respect Personen met een handicap zijn volwaardige burgers. We respecteren hun persoonlijke autonomie, hun rechten en hun capaciteiten. Hun ondersteuningsmogelijkheden bekijken we ruimer dan alleen vanuit hun hulp- en zorgbehoevendheid. De doelen Dit zijn de twee kerndoelstellingen van het perspectiefplan: 1. Er is een zorggarantie voor de personen met een handicap die de grootste nood hebben aan ondersteuning. Het kan zowel gaan om zorg en assistentie in natura als om een budget in euro's. 2. Geinformeerde gebruikers genieten vraaggestuurde zorg en assistentie in een inclusieve samenleving. Ook andere sectoren haken in op de nieuwe kijk Verschillende sectoren spelen in op de nieuwe kijk. Zo werd in het onderwijs het M-decreet ingevoerd, de woonsector zet in op zelfstandig en inclusief wonen, en de toeristische sector koos voor een toegankelijkheidslabel. -------------------------------------------------------------------------------- PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING Op 1 april 2016 startte het VAPH op zijn beurt met de invoering van de persoonsvolgende financiering (PVF). PVF is geen doel op zich. Het is een instrument om de ideeen uit het VN-verdrag en het Perspectiefplan 2020 te vertalen naar de samenleving. Die ideeen komen overeen met de missie van het VAPH om de autonomie en de levenskwaliteit van personen met een handicap te vergroten. Zelf de zorg organiseren De persoonsvolgende financiering veranderde de geldstroom waarmee de zorg en ondersteuning voor personen met een handicap wordt gefinancierd. Vroeger kregen zorgaanbieders subsidies om een aanbod te organiseren. Vandaag krijgen personen met een handicap rechtstreeks de middelen ter beschikking. Op die manier kunnen ze zelf hun zorg en ondersteuning organiseren. Het systeem is nu vraaggericht in plaats van aanbodgestuurd. -------------------------------------------------------------------------------- DE PERSOON ZELF CENTRAAL In de nieuwe visie staat de persoon met een handicap centraal. Wat hij nodig heeft, hangt af van zijn mogelijkheden en van het netwerk rond hem. In de loop van zijn leven kunnen zijn noden en die van zijn gezin ook nog veranderen. * Persoon met een handicap: wat kan en wil de persoon zelf? * Welke ondersteuning kan en wil het gezin van de persoon met een handicap bieden? * Ook familie, vrienden en kennissen kunnen ondersteuning bieden. * Om de zelfzorg of de ondersteuning door gezinsleden, familie en vrienden te versterken en om hen deels of voor een tijdje te ontlasten, komen de reguliere zorg en ondersteuning in beeld. Het kan gaan om diensten en voorzieningen zoals thuiszorg en kinderopvang. * Is er meer nodig? Dan kan de persoon met een handicap een beroep doen op zorg en dienstverlening die specifiek zijn voor de handicap. Die vullen andere vormen van ondersteuning aan en/of geven ze een extra steun. De draagkracht van alle betrokken mensen en de keuzes van de persoon met een handicap bepalen welke cirkel wanneer moet worden aangesproken. Zorg die specifiek is voor de handicap, kan lange tijd nodig zijn of maar tijdelijk, ze kan gepland zijn of meteen moeten ingaan. Die zorg kan ook bedoeld zijn voor noodzakelijke, extra ondersteuning, of ze kan de vroeger geboden zorg volledig overnemen. -------------------------------------------------------------------------------- BOUWSTENEN VOOR MEER LEVENSKWALITEIT Iedereen wil keuzes kunnen maken om zijn leven richting te geven. Dat is niet anders voor personen met een handicap. De persoonsvolgende financiering geeft hen de kans om zelf de regie in handen te nemen. Hindernissen die hen beletten om net als iedereen belangrijke levenskeuzes te maken, verkleinen op die manier of vallen zelfs weg. -------------------------------------------------------------------------------- WAAR STAAN WE VANDAAG? De andere kijk op personen met een handicap veroorzaakte een grote omwenteling in het zorglandschap. Het beleid neemt al jarenlang initiatieven vanuit de veranderde kijk op personen met een handicap. Denk aan het persoonlijke-assistentiebudget of aan het experiment met de persoonsgebonden budgetten. Met het oog op de invoering van de persoonsvolgende financiering werd de regelgeving voor de zorgaanbieders versoepeld. Zo konden ze hun aanbod al flexibeler organiseren. Al die ontwikkelingen boden zinvolle inzichten voor de persoonsvolgende financiering. We hebben de weg naar de vermaatschappelijking van de zorg mee voorbereid met zorgvernieuwingsprojecten en op inclusie gerichte initiatieven en maatregelen. Enkele voorbeelden: community building, de outreach van handicapspecifieke kennis in reguliere opvang en begeleiding, ondersteuningsplanning en netwerkversterking. De persoonsvolgende financiering werd ingevoerd in verschillende fasen: * April 2014: het Vlaams Parlement keurde het decreet goed. * April 2016: er kwam een nieuwe aanvraagprocedure. * September 2016: de eerste personen met een handicap startten effectief met een persoonsvolgend budget. * Januari 2017: alle bestaande gebruikers van zorg en ondersteuning kregen een persoonsvolgend budget of rechtstreeks toegankelijke hulp. De bepaling en de toekenning van de middelen voor zorg en ondersteuning gebeurt nu op maat: * 2.595 personen kregen een budget na een automatische-toekenningsprocedure. * 24.677 personen met een handicap beschikken nu over een persoonsvolgend budget. De bestedingsmogelijkheden zijn flexibel, het aanbod is heel uiteenlopend. We brengen in kaart hoeveel mensen een budget vragen: * 14.888 meerderjarige personen wachten op een (verhoging van een) budget. * 2.500 minderjarigen wachten op ondersteuning vanuit een multifunctioneel centrum en 1.518 minderjarigen op een persoonlijke-assistentiebudget. Ook zonder een budget kunnen personen met een relatief beperkte vraag voor ondersteuning rechtstreeks gebruik maken van begeleiding, dagbesteding of verblijf binnen de rechtstreeks toegankelijke hulp. In 2018 deden 26.243 personen met een handicap dat. Al die veranderingen gingen hand in hand met grote investeringen en een forse stijging van het totale budget (meer dan 330 miljoen euro extra in de voorbije regeerperiode). Daardoor: * krijgen meer mensen ondersteuning, * kan zorggarantie worden geboden aan de mensen met de zwaarste ondersteuningsvragen, * ontstaat er extra tewerkstelling. -------------------------------------------------------------------------------- HOE WERKT DE PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING? Het systeem van de persoonsvolgende financiering rust op het principe van de concentrische cirkels: de krachten en mogelijkheden van de persoon met een handicap, de informele zorg binnen het gezin, de hulp van familie, vrienden en kennissen, de reguliere professionele hulp (zoals poets- en klusjesdiensten en thuisverzorging) en handicapspecifieke middelen en ondersteuning versterken elkaar waar dat mogelijk of noodzakelijk is. Net als voor iedereen geldt: gewoon als het kan, speciaal als het moet. Wie ondersteuning wil, kan onder andere een beroep doen op het VAPH, de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte van het Agentschap Uitbetaling Groeipakket of de Vlaamse sociale bescherming. Voor mensen met een relatief beperkte ondersteuningsvraag of een vermoeden van handicap is er nu de rechtstreeks toegankelijke hulp en het zorgbudget voor mensen met een handicap (trap 1). Wie een intensievere handicapspecifieke ondersteuningsnood heeft, kan een persoonsvolgend budget aanvragen (trap 2). Personen met een handicap kunnen ook tegemoetkomingen krijgen voor hulpmiddelen en aanpassingen. Op die manier willen we zorg op maat realiseren voor iedereen die het nodig heeft. -------------------------------------------------------------------------------- MAXIMALE GARANTIE VOOR ZORG OP MAAT Jaarlijks budget: cijfers voor 2018 * Hulpmiddelen en aanpasingen: ongeveer 37 miljoen euro voor 46.935 personen * Trap 1: minderjarigen en meerderjarigen Rechtstreeks toegankelijke hulp: ongeveer 70 miljoen euro voor 26.243 personen Basisondersteuningsbudget: ongeveer 53 miljoen euro voor 14.725 personen * Trap 2: minderjarigen Multifunctioneel centrum: ongeveer 435 miljoen euro voor 11.099 minderjarigen Persoonlijke-assistentiebudget: ongeveer 31 miljoen euro voor 879 minderjarigen * Trap 2: meerderjarigen Ongeveer 1,066 miljard euro: besteding 8% cash, 92% vouchers voor 24.677 meerderjarigen Door de grote variatie in het aanbod hebben personen met een handicap ook heel wat keuzevrijheid, zowel binnen het vergunde zorgaarbod als erbuiten. -------------------------------------------------------------------------------- TRAP 1 BIJ EEN BEPERKTE VRAAG Trap 1 is laagdrempelig en bedoeld voor mensen met een relatief beperkte vraag naar ondersteuning. Er is een combinatie mogelijk met de vormen van hulp en ondersteuning die voor alle burgers toegankelijk zijn. Trap 1 stelt de personen met een handicap en hun omgeving in staat om zorg en ondersteuning te organiseren zonder dat ze onmiddellijk en noodzakelijk een beroep moeten doen op intensieve zorg en ondersteuning. Daardoor werkt trap 1 ook preventief. -------------------------------------------------------------------------------- TRAP 1 HEEFT TWEE PIJLERS 1. RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULP Het VAPH erkent en financiert aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp, zodat een persoon met een (vermoeden van) handicap gemakkelijk een beroep kan doen op minder intensieve handicapspecifieke ondersteuning. Een aanvraag via het VAPH is niet nodig. De persoon en de zorgaanbieder spreken rechtstreeks met elkaar af hoe ze de zorg en ondersteuning praktisch zullen organiseren. Dat kan via dagbesteding, verblijf, begeleiding of een combinatie daarvan. 2. ZORGBUDGET VOOR MENSEN MET EEN HANDICAP (BASISONDERSTEUNINGSBUDGET) Personen met een handicap en een aangetoonde ondersteuningsnood die geen gebruik maken van trap 2, krijgen een zorgbudget als ze behoren tot de groep die in de regelgeving omschreven is. Het gaat om een budget van 300 euro per maand, aangeboden vanuit de Vlaamse sociale bescherming, waarmee ze extra kosten kunnen betalen. Die 300 euro valt te vergelijken met het Groeipakket (nieuwe kinderbijslag): je hoeft niet te verantwoorden hoe je het besteedt. Dat extra budget maakt het voor mensen met een beperkte ondersteuningsnood mogelijk om zoveel mogelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Ook voor wie wacht De uitbreiding van de rechtstreeks toegankelijke hulp en de invoering van het zorgbudget voor personen met een handicap zijn belangrijke stappen in de richting van de zorggarantie. Zo doet 78 procent van de wachtenden op een persoonsvolgend budget al een beroep op een vorm van hulp in afwachting van een definitief budget. -------------------------------------------------------------------------------- TRAP 2 BIJ GROTERE NOOD Trap 2 is bedoeld voor personen met een intensievere of complexere zorgvraag dan in trap 1. Met een persoonsvolgend budget kunnen zij zelf hun ondersteuning organiseren. De bestedingsregels van het persoonsvolgend budget bieden veel mogelijkheden, maar personen met een handicap moeten zich, anders dan in trap 1, verantwoorden voor hun uitgaven. Dat vraagt ook een intensiever administratief proces dan in trap 1. De aanvraagprocedure verloopt als volgt: De vraag naar zorg en ondersteuning wordt in kaart gebracht met een proces van vraagverheldering. De persoon met een handicap en zijn gezin kunnen dat proces alleen doorlopen, maar ze kunnen ook de tool ondersteuningsplanning gebruiken op de website van het VAPH, of zich laten bijstaan door een dienst ondersteuningsplan, een dienst maatschappelijk werk van een ziekenfonds of een gebruikersvereniging. Tijdens het proces van vraagverheldering komt in beeld welke ondersteuningsbronnen hulp kunnen bieden. Is er handicapspecifieke ondersteuning vanuit het VAPH nodig? Dan kan de vraag naar een persoonsvolgend budget worden gesteld aan de hand van een ondersteuningsplan persoonsvolgend budget. Het VAPH beoordeelt of de vraag ontvankelijk is en keurt het ondersteuningsplan persoonsvolgend budget goed. Een multidisciplinair team bereidt de aanvraag verder voor en geeft een antwoord op deze drie vragen: 1. Is er sprake van een handicap? Het multidisciplinair team beschrijft de handicap op een objectieve manier. De provinciale evaluatiecommissie beslist of er sprake is van een handicap. 2. Hoe zwaar is de ondersteuningsnood? Het multidisciplinair team meet de zorgzwaarte en buigt zich over de vraag zoals verwoord in het ondersteuningsplan persoonsvolgend budget. De zorgzwaarte en de zorgvraag bepalen samen de grootte van het budget. 3. Hoe dringend is de hulp? Het multidisciplinair team vult een checklist in en legt die voor aan de regionale prioriteitencommissie. Die beslist in welke prioriteitengroep de vraag terechtkomt. De budgethouder kiest en beslist zelf waar en ook hoe hij zijn persoonsvolgend budget uitgeeft. Hij heeft drie opties om het te besteden: 1. In cash Het VAPH betaalt het budget in euro uit aan de persoon met een handicap. Die is in dat geval zelf volledig verantwoordelijk voor de administratieve en financiele afhandeling van zijn persoonsvolgend budget. Hij kan er (niet-) vergunde aanbieders of individuele begeleiders mee vergoeden. 2. In de vorm van vouchers De persoon met een handicap regelt zijn zorg en ondersteuning (of een gedeelte ervan) via een overeenkomst met een zorgaanbieder die door het VAPH vergund is. Hij kiest ervoor om de administratieve en financiële afhandeling voor die overeenkomst rechtstreeks te laten gebeuren tussen het VAPH en de vergunde zorgaanbieder, en dat maakt voor hem de administratieve last lichter. 3. Een combinatie van cash en voucher(s) Voor personen met een handicap met een onmiddellijke nood aan ondersteuning bestaan er versnelde procedures die kunnen leiden tot de automatische toekenning van een budget. De criteria zijn door de regelgeving bepaald. -------------------------------------------------------------------------------- ZO ONDERSTEUNT HET VAPH DE OMSLAG Streven naar autonomie voor personen met een handicap betekent niet dat het VAPH die personen niet helpt en stimuleert bij het vinden van ondersteuning. Om het groeiende aantal budgethouders goed te informeren over welke mogelijkheden er bestaan, investeert het VAPH in verschillende initiatieven. Ook wie zorg en ondersteuning aanbiedt, kan bij het VAPH terecht voor informatie en versterking. We informeren op meerdere manieren Met een vernieuwde website, een digitale nieuwsbrief, brochures en het magazine Sterk informeert het VAPH op een toegankelijke manier over aanvraagprocedures, tegemoetkomingen, dienstverlening en zorgaanbieders. Infosessies en opleidingen helpen personen met een handicap en zorgaanbieders bij de transitie. Via de Wegwijzer VAPH-ondersteuning kunnen budgethouders zoeken naar vergunde zorgaanbieders voor meerderjarigen en naar aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp. Er werden al 234 van de 271 zorgaanbieders in de Wegwijzer opgenomen en er komt nog een uitbreiding, in samenwerking met de sector. E-Loket mijnvaph Via mijnvaph.be kunnen personen met een handicap (of hun wettelijke vertegenwoordigers) hun dossier raadplegen en bijvoorbeeld hun persoonsvolgend budget in detail opvolgen. We coachen zorgaanbieders In 2017 organiseerde het VAPH een aantal coachingstrajecten voor zorgaanbieders om hen te laten groeien in sociaal ondernemerschap. De deelnemers konden iets bijleren over: * leiderschap, * principes van goed bestuur (corporate governance), * visievorming en beleidsplanning, * businessmodellen, * samenwerking, * maatschappelijk verantwoord ondernemerschap en kostprijsmodellen. Organisaties voor extra hulp Om een persoonsvolgend budget aan te vragen en goed te gebruiken, kunnen personen met een handicap de hulp krijgen van ondersteunende organisaties. In elke Vlaamse provincie biedt een dienst ondersteuningsplan (DOP) hulp bij het verkennen van de noden en verwachtingen van de persoon met een handicap en zijn gezin. Deze dienst brengt ook de waaier aan ondersteuningsmogelijkheden in kaart en wat ze voor de persoon met een handicap kunnen betekenen. Een dienst ondersteuningsplan creeert een steungroep rond de persoon met een handicap en slaat bruggen tussen de vrijwillige en reguliere ondersteuning en de handicapspecifieke zorg. Indien nodig helpt de dienst ook de aanvraag voor een persoonsvolgend budget in te dienen. Een dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds kan personen met een handicap ondersteunen bij het exploreren van hun vraag naar ondersteuning. Deze dienst maakt samen met hen een hulpverleningsplan op, en ook een ondersteuningsplan persoonsvolgend budget als dat noodzakelijkis. Een gebruikersvereniging ondersteunt het proces van vraagverheldering van personen met een handicap en/of hun netwerk, en faciliteert de eventuele opmaak van een ondersteuningsplan persoonsvolgend budget. Personen met een handicap die advies of hulp willen bij de opstart en het beheer van hun persoonsvolgend budget en bij de organisatie van hun ondersteuning, kunnen een beroep doen op een van de vijf bijstandsorganisaties. -------------------------------------------------------------------------------- MEERWAARDE VOOR ZORGAANBIEDERS Niet alleen voor personen met een handicap maar ook voor de aanbieders van zorg en ondersteuning is de manier van werken door de persoonsvolgende financiering grondig gewijzigd. Die veranderingen zorgen ook voor nieuwe kansen voor de sector. Sociaal ondernemen De inkomsten van zorgaanbieders zijn in de persoonsvolgende financiering grotendeels afhankelijk van de overeenkomsten die ze sluiten met budgethouders. In het nieuwe systeem worden zij sociale ondernemers. Zorgaanbieders moeten hun organisatie, denkwijze en management aanpassen en actiever dan vroeger clienten aantrekken. Nu ze de middelen voor hun zorg en ondersteuning zelf in handen hebben, kunnen budgethouders meer dan vroeger onderhandelen over hoe ze die zorg en ondersteuning ingevuld willen zien. Personen met een handicap zoeken niet alleen kant-en-klare pakketten, maar willen steeds meer onderhandelen voor een ondersteuning op hun maat. Daarvoor kunnen ze terecht bij vergunde en niet- vergunde zorgaanbieders. Omdat het inzetten van personeel rechtstreeks afhangt van de overeenkomsten, moeten voorzieningen nieuwe en weloverwogen strategische keuzes maken. Er ontstaat een marktwerking. Zorgaanbieders moeten daarom hun aanbod kenbaar maken en helder communiceren over prijzen. Om personen met een handicap en hun gezin echt de keuze te geven in hoe en waar ze hun zorg en ondersteuning organiseren, wordt het systeem van de eigen financiele bijdrage verlaten. Het VAPH draagt de zorgkosten. Personen met een handicap staan zelf in voor hun woon- en leefkosten, ongeacht of ze hun ondersteuning bij een vergunde of een niet-vergunde zorgaanbieder inkopen. Ze kunnen ook kiezen voor residentiele zorg of voor ondersteuning in hun thuisomgeving. Ook dat vraagt een aangepaste visie en beleid van de zorgaanbieders. Een uitgebreider aanbod De grotere keuzevrijheid is een belangrijke meerwaarde van de persoonsvolgende financiering. Om die te garanderen, kwam er een breed en groot aanbod aan zorg en ondersteuning. Vergunde zorgaanbieders kunnen hun aanbod flexibel afstemmen op de vragen die zich aandienen. Zorgaanbieders zijn niet langer gebonden aan een plaats of een doelgroep, maar zijn vrij om zich aan te passen aan de vragen van personen met een handicap die in hun buurt op zoek zijn naar zorg en ondersteuning. Zo kunnen ze zorg op maat aanbieden. Ook het niet-vergunde aanbod is erg ruim. Nieuwe zorgaanbieders dienen zich aan en vragen een vergunning. Tot nog toe zijn 24 nieuwe zorgaanbieders door het VAPH vergund. Naast het vergunde zorgaanbod is er ook plaats voor andere, niet-vergunde initiatieven. Die bieden individuele ondersteuning. Er zijn ook enkele bijzondere initiatieven die zich richten op individuele hulp en begeleiding en op collectieve zorg, zonder dat er een vergunning van het VAPH nodig is. Voor die initiatieven volstaat een registratie bij het VAPH: * Groene zorg combineert een groene omgeving met de zorg voor kwetsbare groepen in de samenleving. Er registreerden zich al 52 groenezorginitiatieven. * Ouders organiseren samen de zorg voor een kleine groep personen met een handicap in de vorm van ouderinitiatieven. -------------------------------------------------------------------------------- ZO KUNNEN WE DE OMSLAG HELEMAAL REALISEREN De invoering van de persoonsvolgende financiering (PVF) is waarschijnlijk de grootste omwenteling die de VAPH-sector ooit heeft gekend. De transitie heeft een enorme impact. Daarom wordt er momenteel werk gemaakt van een grondige evaluatie die de sterke kanten en de uitdagingen van het systeem in kaart brengt. Die evaluatie gebeurt door het VAPH, dat daarbij ondersteund wordt door zijn belanghebbenden en een aantal wetenschappers. Onder andere op basis van hun vaststellingen zal het systeem van de persoonsvolgende financiering verder worden verankerd en bijgesteld waar nodig. De evaluatie is nog niet afgerond, maar we formuleren alvast een reeks aandachtspunten voor de komende jaren. -------------------------------------------------------------------------------- ZES UITDAGINGEN 1. Aandachtspunt: lange wachttijden Middel: een breed politiek en maatschapelijk debat Streefdoel: tegemoetkomen aan alle terecht vragen 2. Aandachtspunt: gelijkwaardige budgetten voor gelijke profielen Middel: gefaseerde aanpak van de herverdeling Streefdoel: verdeling van beschikbare middelen 3. Aandachtspunt: complex systeem Middel: minder commissies en procedures, vereenvoudiging financiering en besteding, extra aandacht voor de kwetsbaarste groepen Streefdoel: vereenvoudiging 4. Aandachtspunt: van zorgaanbieder naar sociale ondernemer Middel: duurzaam ondersteuningsnetwerk, total profit Streefdoel: paradigmashift 5. Aandachtspunt: zorg en ondersteuning voor minderjarigen Middel: afstemming tussen sectoren Streefdoel: persoonsvolgende financiering 6. Aandachtspunt: vanuit de nieuwe kijk inspelen op het groeiend aantal vragen naar langdurige ondersteuning Middel: breed maatschapelijk debat, sectoroverschrijdende zorgtrajecten mogelijk maken Streefdoel: inclusie in alle beleidsdomeinen, intragratie van sectoren -------------------------------------------------------------------------------- NOOD AAN BIJKOMENDE MIDDELEN 2020-2024 HUIDIGE SITUATIE * Meer dan 330 miljoen euro werd in de voorbije regeerperiode extra vrijgemaakt voor de zorg en ondersteuning van personen met een handicap * 1,75 miljard euro is het bedrag dat jaarlijks in handicapspecifieke ondersteuning wordt geïnvesteerd * 70.000 personen krijgen daarmee ondersteuning (ofwel door het VAPH ofwel via een zorgbudget voor mensen met een handicap) * Ongeveer 19.000 personen staan vandaag op de wachtlijst * 14.888 personen wachten op een persoonsvolgend budget * 2.500 personen wachten op ondersteuning van een multifunctioneel centrum * 1.518 personen wachten op een persoonlijke-assistentiebudget JAARLIJKS BIJKOMEND BUDGET: gevolgen bij gelijkblijvende regelgeving 200 MILJOEN EURO enkel middelen voor de automatische-toekenningsgroepen, zij die onmiddellijk recht hebben op een budget grote stijging van het aantal wachtenden 660 MILJOEN EURO het dubbele van de voorbije regeerperiode, gelijkaardige verdeling (trap 1 - trap 2 - minderjarigen - meerderjarigen) groei wachtlijsten, voornamelijk in de laagste prioriteitengroepen 1,6 MILJARD EURO oplossing voor alle huidige en toekomstige vragen zorggarantie voor alle personen met een handicap HET AANTAL VRAGEN STIJGT Al jaren krijgt het VAPH verzoeken om handicapspecifieke ondersteuning waar het niet meteen aan kan tegemoetkomen. Bovendien stijgt het aantal mensen dat om hulp vraagt elk jaar. Ook de komende jaren zullen we een stijging zien van minimaal 3 procent per jaar. De meeste meerderjarigen volgen langdurige ondersteuningstrajecten; mensen leven langer en hebben dus langer hun budget nodig. Zonder bijkomende investeringen zijn er dus te weinig middelen om de kostprijs van nieuwe en bijkomende vragen te dekken. LAAGDREMPELIG AANBOD VERDER VERSTERKEN De uitbouw van de rechtstreeks toegankelijke hulp en het zorgbudget voor mensen met een handicap draagt ertoe bij dat personen met een handicap in afwachting van een volledig antwoord op hun vraag vaker een of andere vorm van ondersteuning genieten. Een voldoende groot aanbod rechtstreeks toegankelijke hulp in combinatie met een zorgbudget voor mensen met een handicap zal de stap naar een persoonsvolgend budget voor een groep mensen zelfs overbodig maken. HUIDIGE PRIORITERING De Vlaamse Regering voerde prioriteringsregels in. Personen met een handicap in een noodsituatie, in een situatie van maatschappelijke noodzaak, met een snel degeneratieve aandoening en jongvolwassenen uit de minderjarigenzorg moeten meteen een maximale zorggarantie kunnen krijgen. Wie op de wachtlijst staat, moet clienten met prioriteit laten voorgaan. De vragen op de wachtlijst worden ingedeeld in drie prioriteitengroepen. KUNNEN WE DE WACHTLIJSTEN WEGWERKEN? De komende jaren zal de vraag naar VAPH-ondersteuning blijven groeien. Om iedereen te kunnen helpen, zijn er meer middelen nodig. Het VAPH berekende over hoeveel extra middelen het gaat, rekening houdend met de huidige regelgeving: * Het VAPH moet altijd over voldoende middelen beschikken voor de automatische toekenningen. Bij een ongewijzigd beleid kost dat naar schatting elk jaar ongeveer 70 miljoen euro. Er komt 30 miljoen euro per jaar vrij door uitstroom. Dat betekent dat het VAPH minimaal 40 miljoen euro per jaar extra nodig heeft voor de cliënten die onmiddellijk een maximale zorggarantie moeten krijgen. * Als er bovenop de huidige 1,75 miljard euro ongeveer 1,6 miljard euro bij komt, dan kan de volledige wachtlijst worden weggewerkt en ook de jaarlijkse groei worden opgevangen. * Met 660 miljoen euro (een verdubbeling van het uitbreidingsbeleid van de vorige regeerperiode) kunnen mensen met een acute nood aan zorg en ondersteuning en een groot deel van de wachtenden met de dringendste vragen worden geholpen. Er blijft dan een wachtlijst bestaan. VOER VOOR DEBAT Het zal niet eenvoudig zijn om genoeg geld vrij te maken om op alle vragen in te gaan. Het VAPH pleit daarom voor een breed maatschappelijk en politiek debat. Daarin kunnen we ons onder meer de volgende vragen stellen: * Kunnen we het systeem aanpassen zodat de middelen efficienter worden ingezet? * Kan er een systeem worden uitgewerkt waardoor mensen op elk moment de nodige ondersteuning krijgen (niet te weinig maar ook niet te veel)? * Ligt de grens tussen trap 1 en trap 2 op het juiste niveau? Moeten we de mogelijkheden binnen trap 1 verder verruimen? * Moeten we het systeem van de automatische toekenningen bijsturen? * Zijn we bereid te aanvaarden dat mensen moeten wachten op een (verhoging van hun) budget? * Kan samenwerking over sectoren heen meer mogelijkheden bieden om vragen van personen met een handicap te beantwoorden? Het is ook een opdracht voor de hele samenleving om de verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning van personen met een handicap te delen. Hoe meer de zorg wordt gedeeld en hoe inclusiever de maatschappij is, hoe beter de handicapspecifieke middelen ingezet kunnen worden. -------------------------------------------------------------------------------- GELIJKWAARDIGE BUDGETTEN VOOR GELIJKE PROFIELEN Wie ondersteund wordt in trap 2 van het persoonsvolgende-financieringssysteem krijgt een persoonsvolgend budget. De zwaarte van de zorg en de ondersteuningsnood van de persoon met een handicap bepalen hoe groot dat budget is. Iedere persoon met dezelfde zorgzwaarte en ondersteuningsnood krijgt in theorie hetzelfde budget. Wie instroomt, ondergaat een objectieve beoordeling. Om de budgetten te bepalen van de clienten die al voor 1 januari 2017 zorg in natura kregen, werden de middelen per voorziening verdeeld over de clienten. In het oude systeem bepaalden de zorgaanbieders en de hoeveelheid subsidies die zij kregen de mate van ondersteuning. Zo ontstonden er in de loop van de jaren historische ongelijkheden: personen met een handicap met hetzelfde profiel genoten niet altijd dezelfde zorg en ondersteuning. Die historische verschillen werden met het omzetten naar persoonsvolgende budgetten nog duidelijker en zullen nog weggewerkt worden. We gaan stapsgewijs naar gelijkwaardige budgetten voor gelijke profielen: * In 2018 kregen de clienten met de laagste budgetten in verhouding tot de geboden ondersteuning en de zorgzwaarte al een verhoging. * In de komende jaren werken we verder aan het principe. De middelen zullen herverdeeld worden over clienten en voorzieningen. De continuiteit van de ondersteuning blijft vooropstaan. Reglementair zijn vergunde zorgaanbieders daarbij gebonden om zorggarantie te bieden. -------------------------------------------------------------------------------- VEREENVOUDIGING VAN HET SYSTEEM Het huidige systeem van persoonsvolgende financiering wordt nog te vaak als ingewikkeld ervaren. Daardoor vinden sommige personen met een handicap het in de praktijk moeilijk om de regie over hun leven in eigen handen te nemen. Hoe werken we aan een vereenvoudiging? KORTERE AANVRAAGPROCEDURE Personen met een handicap moeten na het indienen van een ondersteuningsplan persoonsvolgend budget gemiddeld een half jaar wachten op de toewijzing van hun budget. Een aanvraag wordt nu namelijk door verschillende commissies behandeld. Het VAPH streeft daarom naar een versmelting van de commissies, zodat de aanvraagprocedure makkelijker en sneller kan verlopen. VAN PERSONEELSPUNTEN NAAR EURO'S Het persoonsvolgend budget kan zowel cash als in vouchers worden uitbetaald. Ook een combinatie van beide is mogelijk. Het systeem van vouchers biedt door middel van personeelspunten aan de zorgaanbieders een kostendekkende financiering en een grote flexibiliteit. Maar het systeem is ook complex en vooral niet transparant genoeg voor de gebruiker. In de toekomst willen we het persoonsvolgend budget daarom enkel nog uitdrukken in euro. Zo kan de budgethouder de beschikbare ondersteuning bij verschillende aanbieders beter vergelijken, en is het duidelijker hoeveel iemands zorg en ondersteuning waard is. Het VAPH zal daarbij aandacht hebben voor het behoud van de kwaliteit van de geboden zorg bij de vergunde zorgaanbieders. Vereenvoudiging van het systeem EXTRA AANDACHT VOOR DE MEEST KWETSBARE GROEPEN De persoonsvolgende financiering is niet voor iedereen op elk moment de beste of de makkelijkste oplossing. We moeten blijvend aandacht hebben voor de meest kwetsbare groepen. Enkele voorbeelden: * jongvolwassenen die zoeken naar hun plaats in de samenleving, * mensen van wie de ondersteuningsnoden op de grens liggen tussen de zorg voor personen met een handicap en de geestelijke gezondheidszorg, * geinterneerde en gedetineerde personen met een handicap, * personen met een niet-aangeboren hersenletsel. Er worden middelen gereserveerd om die groepen bij voorrang extra ondersteuning te kunnen bieden. Een voorbeeld: we zorgen voor een betere doorstroom van geinterneerde personen met een handicap en personen met een niet-aangeboren hersenletsel naar een handicapspecifiek aanbod door directe financiering. -------------------------------------------------------------------------------- TOTAL PROFIT VOOR AANBIEDERS VAN ZORG EN ONDERSTEUNING Binnen het nieuwe systeem krijgen personen met een handicap zelf een budget. Daardoor wordt het vergunde zorgaanbod, op enkele specifieke uitzonderingen na, niet langer rechtstreeks gesubsidieerd en zorgen aanbieders dus zelf voor hun inkomsten. Dat kan door: * in te zetten op sociaal ondernemerschap, * een breed en kwalitatief aanbod te creeren, * zichzelf uitdrukkelijker te profileren. Dankzij die nieuwe manier van werken kunnen aanbieders de persoonsvolgende financiering mee tot een succes maken en de omslag naar een inclusieve samenleving mee uitbouwen. WAT ZIJN DE UITDAGINGEN? Aanbieders staan op dit moment nog voor enkele uitdagingen. Om de schommelingen in het aantal clienten op te vangen, is er een zekere schaalgrootte nodig. Ondernemerschap Zorg- en ondersteuningsaanbieders die vroeger het totaalpakket aanboden, moeten vandaag zelf inschatten hoeveel clienten in de toekomst voor dagbesteding en hoeveel clienten voor woonondersteuning zullen kiezen. Momenteel kampt een aantal zorgaanbieders met leegstand van woonvoorzieningen. Bovendien zitten aanbieders nog volop in een leertraject richting transparantie over prijsberekening en diversifiëring van het aanbod. Personeel Zorg op maat betekent flexibele zorg en ondersteuning. Het zal de komende jaren niet makkelijker worden om voldoende kwaliteitsvol personeel te vinden dat de vraaggestuurde ondersteuning kan bieden. Om iedereen zorg op maat te kunnen geven, zullen er ook meer dan 20.000 nieuwe personeelsleden bij moeten komen. De tewerkstelling in deze sector moet dus aantrekkelijker worden gemaakt. WAT ZIJN DE OPLOSSINGEN? Het persoonsvolgende-financieringssysteem werd ingevoerd in een landschap met bestaande voorzieningen. De expertise die de aanbieders vandaag al hebben opgebouwd, wil het VAPH niet verloren laten gaan. We willen maximaal inzetten op samenwerking en ondersteuning: * Een duurzaam ondersteuningsnetwerk moet sociaal ondernemerschap en de professionalisering in de sector uitbouwen. * Door hechte samenwerkingen op te zetten tussen de profit- en de non- profitsector kunnen organisaties op zoek gaan naar manieren om minder afhankelijk te zijn van subsidies en giften. Dat heet total profit: het beste van bedrijven en het beste van organisaties creeert samen een meerwaarde voor mens en samenleving. Total profit voor aanbieders van zorg en ondersteuning HOE FACILITEERT HET VAPH? In de missie van het VAPH staat kwalitatieve ondersteuning voorop. Om daarover te waken, bouwen we een handhavingscyclus uit met toezicht en inspectie. Een duurzaam coachingsbeleid moet zorgaanbieders stappen in de goede richting helpen te zetten. We faciliteren en grijpen in waar nodig. -------------------------------------------------------------------------------- WAT MET MINDERJARIGEN? Ook minderjarigen met een handicap hebben recht op zorg op maat. Bij die zorg zijn verschillende sectoren betrokken. De persoonsvolgende financiering voor minderjarigen zal vanaf 2020-2021 worden ingevoerd. WAT IS ER AL GEBEURD? In 2018 startte een intersectoraal samengestelde projectgroep met de voorbereiding van de persoonsvolgende financiering voor minderjarigen met een handicap die gebruik maken van nietrechtstreeks toegankelijke jeugdhulp. De projectgroep vertegenwoordigt alle belanghebbenden uit de verschillende jeugdhulpsectoren. ENKELE UITDAGINGEN * Hoe brengen we op een objectieve manier in kaart hoeveel (bovengebruikelijke) ondersteuning minderjarigen en hun gezin nodig hebben? * Hoe zetten we die ondersteuningsnood om in een budget? * Hoe en wat stemmen we af met de andere sectoren binnen de minderjarigenzorg? * Wat met jongeren op de grens tussen de sectoren (bijvoorbeeld met jongerenwelzijn)? * Hoe passen we beschermende en gedwongen hulpverlening in binnen de maatschappelijke visie van zelfregie? -------------------------------------------------------------------------------- DENKPISTES VOOR LANGDURIGE ZORG EN ONDERSTEUNING De persoonsvolgende financiering zette de afgelopen jaren een onomkeerbare transitie in. Personen met een handicap kunnen de regie van hun leven in handen nemen en worden daar op de best mogelijke manier in bijgestaan. Toch moeten er nog heel wat stappen worden gezet, zo blijkt uit de vele uitdagingen. De evolutie naar een volledig inclusieve samenleving is bovendien een breed maatschappelijk verhaal. MEERDERE SECTOREN Vertrekken vanuit de nood aan zorg en ondersteuning en niet langer vanuit de problematiek van de client biedt ongetwijfeld een meerwaarde. Die totaal andere manier van denken (paradigmashift) wordt ook buiten de VAPH-sector als bijzonder waardevol ervaren. Het zoeken naar oplossingen voor langdurige ondersteuningsvragen beperkt zich dan ook niet tot de VAPH-sector. Sectoren als de psychiatrie, de ouderenzorg, het welzijnswerk en de jeugdhulp staan voor gelijkaardige veranderingen en uitdagingen. Bovendien is het voor een persoon en zijn netwerk vaak niet eenvoudig om te bepalen tot welke sector(en) hij zich het beste richt. Heel wat mensen bevinden zich op de grens tussen de sectoren, waardoor de kans bestaat dat ze niet de gepaste ondersteuning krijgen. EEN BREED MAATSCHAPPELIJK VERHAAL Het creeren van een paradigmashift in de hoofden van mensen is niet enkel een zaak van de sectoren, het is ook een breed-maatschappelijke verantwoordelijkheid. Uiteindelijk moeten we evolueren naar een inclusieve samenleving. Personen met een handicap moeten een volwaardige plaats hebben in de maatschappij. Een breed maatschappelijk en politiek debat dringt zich op. Hoe kunnen we de krachten van de verschillende sectoren bundelen zodat de beschikbare middelen zo efficient mogelijk ingezet worden? * Welke investeringen wil en kan de samenleving doen in functie van de zorg en ondersteuning voor personen met een chronische ondersteuningsnood? * Hoe kunnen we de groeiende groep mensen met ondersteuningsnoden de nodige zorg en ondersteuning bieden binnen een realistisch budgettair kader? * Welke mogelijkheden biedt de Vlaamse sociale bescherming daarbij? * Voor welk financieringsmodel kiezen we? * Hoe kunnen we in deze context werk maken van aantrekkelijke tewerkstelling? Het VAPH steunt ten volle de verdere ontwikkeling van het inclusiebeleid in alle beleidsdomeinen. De komende jaren is het daarom noodzakelijk dat de verschillende sectoren goed met elkaar afstemmen en samenwerken om langdurige zorg en ondersteuning te realiseren. Meer nog: we moeten de vraag durven te stellen of we de huidige sectorale organisatie van zorg en ondersteuning niet beter verlaten. Om de grote veranderingen in de VAPH-sector vorm te geven, werd het Perspectiefplan 2020 gemaakt. Vandaag is er nood aan een Perspectiefplan 2030. Vlaanderen staat ons inziens opnieuw voor een grote omwenteling, die moet leiden tot de integratie van de betrokken sectoren. SAMEN WERK MAKEN VAN INCLUSIE De kansen waardoor mensen met een langdurige ondersteuningsnood in het algemeen en personen met een handicap in het bijzonder volwaardig kunnen participeren aan de samenleving, worden voor een groot deel bepaald door de ruimere samenleving. Alle beleidsdomeinen kunnen bijdragen tot een meer inclusieve samenleving, De mate waarin personen met een handicap en alle andere mensen met een ondersteuningsnood behoefte hebben aan specifieke ondersteuning, staat onder invloed van heel wat factoren buiten de welzijnssector (zoals publieke ruimte, huisvesting, tewerkstelling en onderwijs). Als alle beleidsdomeinen hun krachten bundelen, kunnen zij een belangrijk en allesomvattend antwoord bieden op de langdurige ondersteuningsnoden van een groeiend aantal mensen. Het VAPH, zijn gebruikers en de zorgaanbieders kunnen hier als voorlopers en met hun expertise in persoonsvolgende financiering een belangrijke rol spelen. INTEGRATIE VAN SECTOREN VOOR LANGDURIGE ONDERSTEUNING Niet alleen de VAPH-sector streeft ernaar om alle burgers volwaardig te laten participeren aan de maatschappij. De huidige sectorale organisatie van langdurige zorg en ondersteuning is niet aangepast aan de nieuwe kijk op personen met chronische ondersteuningsnoden. De verschillende sectoren kampen met dezelfde uitdagingen. De omwenteling in het denken biedt de opportuniteit om het zorg- en welzijnslandschap verder te hertekenen. Als we kijken vanuit het perspectief van personen met een langdurige nood aan ondersteuning, dan biedt een integratie van de bestaande sectoren meer kansen op inclusie en zelfregie. -------------------------------------------------------------------------------- COLOFON Dit is een uitgave van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, een entiteit van de Vlaamse overheid. Verantwoordelijke uitgever James Van Casteren, administrateur-generaal Datum Juli 2019 Redactie Pantarein Publishing Lay-out The Oval Office VAPH Zenithgebouw Koning Albert II-laan 37 1030 Brussel www.vaph.be D/2019/6274/8