================================================================================ STERK nr. 22 STERKE VERHALEN VAN MENSEN MET EEN HANDICAP Juni 2017 ================================================================================ VOORWOORD: STAP VOOR STAP BOUWEN AAN DE TOEKOMST Als dit nummer van St*rk in de bus valt, breekt de zomervakantie aan. Dat betekent dat we al halfweg 2017 zijn, een jaar waarin de persoonsvolgende financiering voor meerderjarige personen met een handicap een feit werd. Sinds april 2017 is het nu ook mogelijk om ondersteuning in je buurt eenvoudig op te zoeken, dankzij de Wegwijzer, een onlinezoektool. Voor wie is de tool bedoeld? Voor meerderjarigen die het ondersteuningsaanbod met een persoonsvolgend budget willen raadplegen en voor personen met een handicap die het aanbod rechtstreeks toegankelijke hulp in hun regio willen opzoeken. Rechtstreeks toegankelijke hulp Rechtstreeks toegankelijke hulp is ondertussen aan een opmars bezig. Bovendien konden 2052 personen via deze weg hun ondersteuning voortzetten. In dit nummer brengen we twee getuigenissen van personen die met deze laagdrempelige oplossing op korte termijn al goed geholpen zijn. Dit verhaal vind je op pagina's 4-6. Quote: "De voorbije maanden werd heel wat gerealiseerd. Als kers op de taart is er onze nieuwe website" Ook voor de minderjarige personen met een handicap wordt er voor en achter de schermen hard gewerkt aan een toekomstplan. Dat plan moet ervoor zorgen dat de minderjarige samen met zijn ouders de regie van zijn leven maximaal in eigen handen kan houden. Een werkgroep met personen uit verschillende sectoren (VAPH, Jongerenwelzijn, onderwijs, etc.) bereidt de persoonsvolgende financiering voor minderjarigen voor. Verwacht wordt dat die vanaf 2019 van start zal kunnen gaan. Ondertussen zijn er door de Vlaamse regering 7,8 miljoen euro bijkomende middelen vrijgemaakt om extra ondersteuning voor minderjarigen met een handicap te realiseren, in de vorm van persoonlijke-assistentiebudgetten. Daarnaast krijgt vanaf september 2017 een tweede groep kinderen en jongvolwassenen een basisondersteuningsbudget, zie pagina's 8-9. We zetten in deze editie ook de maatregelen in de kijker die het makkelijker maken voor personen met een handicap die thuis willen blijven wonen. Concreet is er nu meer budget voorzien om je woning aan te passen volgens je noden. Deze getuigenis vind je op pagina's 16-17. Ontdek onze nieuwe website De voorbije maanden werd er dus heel wat gerealiseerd. Als kers op de taart kunnen we met trots melden dat jullie vanaf nu kunnen surfen naar onze vernieuwde website www.vaph.be. We kozen voor een heldere indeling en een handige zoekfunctie. Wil je steeds op de hoogte blijven van nieuws over de dienstverlening van het VAPH? Je kunt je nu ook inschrijven op onze maandelijkse digitale nieuwsbrief via www.vaph.be. Laat gerust weten wat jullie van onze site en nieuwsbrief vinden. Tot slot wil ik iedereen een fijne zomer toewensen om de batterijen te kunnen opladen. James Van Casteren, Administrateur-generaal VAPH -------------------------------------------------------------------------------- ACTUA: WELKOM OP ONZE NIEUWE WEBSITE Sinds begin juni 2017 is onze website www.vaph.be vernieuwd. Alle informatie is overzichtelijk terug te vinden en er is een handige zoekfunctie. Hier kan je de belangrijkste informatie terugvinden: Via het luik "Ondersteuning op maat", kan je informatie terugvinden over de VAPH-dienstverlening: * Hulpmiddelen en aanpassingen * Rechtstreeks toegankelijke hulp * Persoonsvolgend budget * Persoonlijke-assistentiebudget * Multifunctionele centra * Tolken voor doven en slechthorenden *... Onder het luik "Blijf op de hoogte" houden we je op de hoogte van de nieuwste berichten en hier kan je ook onze brochures terugvinden, naast St*rk magazine en Infovisie MagaZIEN. Onder het luik "Vind een organisatie" vind je organisaties zoals vergunde zorgaanbieders, diensten ondersteuningsplan, bijstandsorganisaties snel en makkelijk terug. Ook is er een handige databank, via "Documenten", waar je formulieren, brochures en regelgeving kunt terugvinden. Abonneer je op de digitale VAPH-nieuwsbrief Wil je op de hoogte blijven van nieuws over de dienstverlening van het VAPH? Schrijf je dan zeker in op onze digitale nieuwsbrief. Je ontvangt dan regelmatig nieuws in je mailbox. Inschrijven op de VAPHnieuwsbrief? Dat kan via www.vaph.be/nieuwsbrief/inschrijven. -------------------------------------------------------------------------------- RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULP: GETUIGENISSEN Quote: "Er is hier altijd iemand om me te helpen" Wie af en toe hulp of ondersteuning nodig heeft, kan daarvoor een beroep doen op rechtstreeks toegankelijke hulp. Het voordeel hiervan is dat mensen een laagdrempelige toegang krijgen tot hulp, of een voorlopige oplossing die snel kan worden gerealiseerd. Rechtstreeks toegankelijke hulp is beperkte, handicapspecifieke ondersteuning voor wie af en toe hulp nodig heeft. Daarvoor hoeft de persoon met (een vermoeden van) een handicap geen aanvraag in te dienen bij het VAPH of bij de Intersectorale Toegangspoort van Jongerenwelzijn. De hulp bestaat in drie vormen: begeleiding, dagopvang en verblijf. Je kunt kiezen voor een van deze vormen of voor een combinatie. Zo kan je bijvoorbeeld tot maximum 36 mobiele begeleidingen per jaar of 91 dagen dagopvang krijgen. De kostprijs wordt bewust laag gehouden om de toegankelijkheid te vergroten. In 2016 waren er 220 zorgaanbieders die dit aanboden. In totaal ondersteunden ze in dat jaar 7.230 personen met een handicap. Het grootste aantal cliënten (6.027) kreeg begeleiding. Voor dagopvang waren er 1.999 gebruikers, voor verblijf 393. Je kunt rechtstreeks toegankelijke hulp combineren met een tegemoetkoming van het VAPH voor hulpmiddelen. Zolang je geen gebruikmaakt van een persoonsvolgend budget, een persoonlijkeassistentiebudget of een multifunctioneel centrum voor minderjarigen, kan je al een deel van jouw ondersteuning realiseren met rechtstreeks toegankelijke hulp. Wie over een basisondersteuningsbudget beschikt, kan zijn persoonlijke bijdrage voor rechtstreeks toegankelijke hulp daarmee betalen. Voor velen met een beperkte of sporadische nood aan hulp, biedt rechtstreeks toegankelijke hulp voldoende antwoord. Voor wie wacht op intensievere ondersteuning kan het in afwachting daarvan een verlichting betekenen. Luisterend oor Emiel Thysebaert (25) kwam zo'n anderhalf jaar geleden bij Kristel Verlinden van Mobilant terecht, nadat hij door het jongerenadviescentrum JAC werd doorverwezen. "Om de twee weken kom ik bij Kristel", vertelt hij. "Zij biedt me een luisterend oor, geeft me advies, helpt me bij administratieve en financiële zaken... Dat kan heel breed gaan, zoals mailen of bellen, me helpen bij contacten met overheidsinstellingen, uitkeringen regelen, enzovoort. Ook als ik ergens moet zijn, wordt dat geregeld. Zo heb ik bijvoorbeeld interim gedaan, en kreeg ik ook daarbij wat ondersteuning. Ik weet ook dat hier altijd iemand is om me te helpen. Als Kristel met vakantie gaat, neemt een collega het over. En ik heb altijd een lijstje met de mensen van het regioteam en hun contactgegevens op zak, die ik indien nodig kan contacteren." Quote: "voor mij betekent rechtstreeks toegankelijke hulp een verschil van dag en nacht" "Het is bij Mobilant belangrijk dat we alles op het eigen ritme laten gebeuren", vult Kristel Verlinden aan. "Wat Emiel zelf kan opnemen doet hij zelf, maar als hij hulp nodig heeft, dan bieden we die. Gaat het even niet, dan houden we daar rekening mee. Emiel is bij ons terechtgekomen via het JAC. Omdat we merkten dat we heel veel jongeren niet bereikten, zijn we met hen een samenwerkingsverband aangegaan. Anders hadden Emiel en vele andere jongeren de weg naar ons niet gevonden. We helpen hen via rechtstreeks toegankelijke hulp met vragen in alle mogelijke levensdomeinen. Voor de ene is dat administratie, voor de andere is dat op psychosociaal vlak. Of beide kunnen samen. Soms gaat het ook om heel praktische dingen, zoals meegaan naar doktersafspraken voor ondersteuning bij besprekingen van behandelingen en zo." "Voor mij betekent rechtstreeks toegankelijke hulp een verschil van dag en nacht", zegt Emiel. "Ik weet dat ik elke twee weken ergens terechtkan. Bij het JAC kreeg ik wel adviezen, maar moet je alles zelf doen. En voor jongeren met psychologische problemen is dat niet evident. Hier krijg ik ook steun op langere termijn, wat me enorm veel helpt. We kennen elkaar nu ook goed, zijn goed op elkaar ingespeeld. Ik merk ook een duidelijke positieve invloed. Kristel vraagt een bepaalde drive en motivatie, maar zal tegelijk ook niet alles direct opleggen. Er zit dus geen druk achter wat we doen. Alles wordt ook samen besproken, en als we een mail sturen doen we dat ook in samenspraak, al formuleert Kristel het dan soms wel omdat zij goed gedachten kan verwoorden. Anderzijds zal ze, als ze ongerust is over iets, ook problemen of dergelijke bespreken, of me attent maken op andere zaken. We werken hier samen aan. Met een begeleider die boven je staat, lukt het niet." "Houvast voor als mijn ouders wegvallen" Bij Kris Lommaert (52) uit Mortsel komt Chritt Vekemans van Mobilant intussen zo'n drie jaar op bezoek. Kris had gezondheidsproblemen en wilde zich erop voorbereiden dat zijn bejaarde ouders mogelijk in de nabije toekomst zouden kunnen wegvallen. Daarom ging hij op zoek naar iemand om hem te helpen. "Mijn ouders hebben altijd goed voor mij gezorgd, maar zijn allebei al over de 80, en mijn vader heeft Parkinson", vertelt Kris. "Zo'n vijf jaar geleden ben ik zelfstandig gaan wonen, maar ik krijg nog altijd veel hulp. Mijn moeder gaat nog altijd mee naar de dokter of specialist, of helpt me mijn bankzaken af te handelen. Maar intussen krijg ik ook hulp van Chritt, die me gemiddeld om de twee weken bezoekt. Als ik vragen heb waar mijn ouders niet bij kunnen helpen, helpt Chritt me daarbij." Kris werkte vroeger voltijds in een archief en magazijn, maar is sinds maart in langdurig ziekteverlof vanwege zware artrose. "Omwille van mijn gezondheidsproblemen heb ik veel begeleiding nodig. Ik moet immers over veel zaken beslissen en weet niet altijd wat het beste is. En Chritt helpt ook bij andere zaken. Vroeger deed ik het huishouden altijd zelf, maar sommige dingen gaan nu moeilijk. Mijn broer is een keer komen helpen, maar Chritt zal nu ook helpen om iemand te zoeken die dit op regelmatige basis kan doen. Ze helpt me ook bij administratieve zaken en volgt alles mee op in verband met mijn medische toestand en medicatie. Nu is het nog niet nodig dat ze meegaat naar de dokter, want mijn ouders zijn er nog. Maar ik ben blij dat Chritt er nu al is. Zo heeft ze tijd om zich in te werken in mijn situatie, en zij en mijn ouders vullen elkaar aan." Nu hij alleen woont en ook thuis moet blijven van zijn werk, heeft Kris het moeilijk met het alleen zijn. "En door mijn handicap en slechte evenwicht wordt me afgeraden met de fiets door het verkeer te gaan of met de auto te rijden. Ik heb ook geen auto of rijbewijs en ben dus aangewezen op het openbaar vervoer. Quote: "Zo'n vijf jaar geleden ben ik zelfstandig gaan wonen, maar ik krijg nog altijd veel hulp" Als ik naar een plek moet die minder bereikbaar is, heb ik iemand nodig die me brengt. Chritt heeft me geholpen om daar een organisatie voor te vinden, de Minder Mobielen Centrale. En we gaan ook kijken of ik een buddy kan krijgen, een vorm van assistentie van iemand die meegaat op uitstap, met de auto rijdt, enzovoort. Ook om ergens naartoe te gaan, bijvoorbeeld tussen een massa mensen, heb ik liever dat er iemand bij me is zodat ik me veiliger voel. Soms geraak ik niet goed uit mijn woorden. Dan is het fijn als iemand het voor me opneemt." Meer informatie Je kunt rechtstreeks toegankelijke hulp inzetten voor maximaal acht punten. Welke ondersteuning je daarvoor krijgt, spreek je af met je zorgaanbieder(s). Alle praktische informatie vind je op www.vaph.be. Extra middelen in 2017 De Vlaamse Regering heeft in haar meerjarenbegroting voor 2017 een extra bedrag van 10.971.600 euro uitgetrokken voor rechtstreeks toegankelijke hulp. Deze middelen zijn verdeeld over verschillende zorgaanbieders die hiermee op vragen van personen met een handicap kunnen ingaan. -------------------------------------------------------------------------------- PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING: VEELGESTELDE VRAGEN Quote: "Wij antwoorden graag op jullie vragen" Bij een omvattende verandering als persoonsvolgende financiering gaan soms foute stellingen een eigen leven leiden. Een overzicht van de meestgestelde vragen én hun concrete antwoorden, vind je vanaf nu via www.vaph.be onder de titel 'factcheck'. Wij van St*rk lichten er in elk nummer eentje voor je toe. Deze keer: 'Kan ik nu al weten wanneer ik een persoonsvolgend budget krijg?' VRAAG: Er wordt gezegd dat de datum van een aanvraag mee bepaalt wanneer ik een persoonsvolgend budget zal krijgen. Maar ik krijg geen informatie over wat dat voor mij betekent, welk nummer ik heb in mijn prioriteitencategorie. ANTWOORD: De datum van aanvraag bepaalt mee wanneer je jouw persoonsvolgend budget krijgt, maar er zijn ook nog heel wat andere factoren die meespelen. Dat maakt het erg moeilijk om aan te geven op welke plaats je precies staat en hoe lang je nog zult moeten wachten. Er zijn drie elementen die bepalen wanneer je jouw persoonsvolgend budget ter beschikking gesteld kunt krijgen: de prioriteit die aan jouw vraag wordt gegeven, de tijd die je al gewacht hebt en de middelen die het VAPH beschikbaar heeft om budgetten ter beschikking te stellen. 1. De prioriteit van jouw vraag: * Sommige vragen krijgen absolute voorrang. Bijvoorbeeld vragen van personen in een noodsituatie, vragen van personen met een uiterst snel evoluerende aandoening of bij maatschappelijke noodzaak. * Alle andere vragen worden door een speciale commissie (de regionale prioriteitencommissie) beoordeeld en ondergebracht in een van drie prioriteitengroepen. Bij het bepalen van de prioriteit speelt de dringendheid van de vraag een doorslaggevende rol. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de mate waarin je netwerk vandaag of in het verleden zelf al heel wat ondersteuning opnam. 2. De tijd die je al gewacht hebt op ondersteuning: * Binnen elk van de drie prioriteitengroepen wordt elke vraag geordend volgens de datum waarop de vraag werd gesteld. 3. De middelen die het VAPH beschikbaar heeft om budgetten ter beschikking te stellen: Het VAPH krijgt van de Vlaamse regering een bepaald budget dat het mag besteden aan zorg en ondersteuning voor personen met een handicap. Dat budget is erg groot, maar niet onbeperkt. Om iedereen een perspectief op een persoonsvolgend budget te geven, heeft de Vlaamse regering beslist dat de beschikbare middelen verdeeld moeten worden over de drie prioriteitengroepen. In 2017 wordt volgende verdeling gebruikt: - 80 % van het geld dat beschikbaar is voor meerderjarige zorgvragers gaat naar persoonsvolgende budgetten in prioriteitengroep 1. - 5 % gaat naar persoonsvolgende budgetten in prioriteitengroep 2. - 15 % gaat naar persoonsvolgende budgetten in prioriteitengroep 3. Het nieuwe systeem van persoonsvolgende financiering en het nieuwe systeem van prioritering is nog niet zo lang geleden gestart. De omschakeling van alle gebruikers en alle wachtenden is nog niet helemaal afgerond. Bovendien is op dit ogenblik nog niet duidelijk voor het VAPH aan hoeveel mensen er absolute prioriteit zal moeten gegeven worden en dus hoeveel geld daarvoor nodig zal zijn. Hoe meer mensen absolute voorrang vragen en krijgen, hoe minder middelen er overblijven om ook budgetten aan de andere personen ter beschikking te stellen. Het VAPH zal daarom heel zorgvuldig de evolutie opvolgen en elk jaar aan de minister en het Vlaams parlement cijfers voorleggen zodat bepaald kan worden of de beschikbare middelen voldoende zijn of hoeveel bijkomende middelen er nog nodig zijn. -------------------------------------------------------------------------------- PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING: MINDERJARIGEN Quote: "We leggen een stevig fundament voor de toekomst" De persoonsvolgende financiering voor meerderjarigen is sinds januari 2017 operationeel. Hoe staat het met de invoering ervan voor minderjarigen? St*rk nam polshoogte bij Ann Van den Abbeele (VAPH). Wanneer is de invoering van de persoonsvolgende financiering voor minderjarigen voorzien? Ann Van den Abbeele: "Momenteel zitten we in een voorbereidende fase. Omdat we het essentieel vinden dat de toepassing van het concept voor jongeren naadloos verloopt, hebben we een taskforce opgericht. Mensen uit verschillende sectoren (onderwijs, jongerenwelzijn, VAPH) kijken daar samen vanuit verschillende invalshoeken (aanbieders, gebruikers, verwijzers, administratie) hoe de principes van de persoonsvolgende financiering een meerwaarde voor kinderen en jongeren met een handicap kunnen zijn. Die samenwerking zal ervoor zorgen dat Perspectief 2020 ook voor minderjarigen een positief verhaal wordt. De bedoeling is dat we de invoering van de persoonsvolgende financiering voor minderjarigen nog in deze regeringsperiode – dus nog voor 2020 – kunnen starten." Is het de bedoeling dat minderjarigen, net zoals meerderjarigen, het toegekende budget op een flexibele manier kunnen inzetten? "Inderdaad. Het basisidee is om, vertrekkend van de vragen en ondersteuningsnoden van de minderjarige en z'n/haar gezin, een individueel budget toe te kennen. Dat budget kan dan naar keuze worden ingezet om de gewenste ondersteuning te realiseren. Hierbij zullen onder meer allerhande combinaties van georganiseerd en gespecialiseerd aanbod en inzet van zelf ingehuurd personeel ('persoonlijke assistenten') mogelijk zijn. Het is een werkwijze die voor meer flexibiliteit gaat en die het nog meer dan vandaag mogelijk maakt om ondersteuning op maat te realiseren. Met als voordeel dat de minderjarige en zijn/haar ouders de regie van hun leven maximaal in eigen handen kunnen houden." Welke concrete stappen werden er de voorbije maanden al gezet? "In de eerste plaats is er uiteraard het vele voorbereidende werk: in onderlinge samenwerking tussen de betrokken administraties en stakeholders worden de verschillende bouwstenen van de persoonsvolgende financiering voor minderjarigen uitgewerkt." Extra middelen Welke volgende stappen worden er nog in 2017 gezet? "De Vlaamse regering maakt dit jaar 7,8 miljoen euro bijkomende middelen vrij om extra ondersteuning voor minderjarigen met een handicap te realiseren. In afwachting van de invoering van de persoonsvolgende financiering voor minderjarigen, zullen deze middelen worden aangewend voor nieuwe persoonlijke- assistentiebudgetten aan kinderen en jongeren. Het persoonlijke- assistentiebudget kan als een voorloper van de persoonsvolgende financiering worden beschouwd. Quote: "De Vlaamse regering investeert in bijkomende budgetten én maakt extra plaatsen vrij voor minderjarigen" Met een deel van de extra middelen die de Vlaamse regering voor meerderjarige personen met een handicap ter beschikking stelt, wordt voorts gezorgd dat de oudste jongvolwassenen uit de minderjarigenzorg (MFC) kunnen doorstromen naar meerderjarigenzorg (PVB). Hierdoor komen er bij de Multifunctionele Centra plaatsen vrij en kunnen we dus meer kinderen en jongeren die op een wachtlijst voor minderjarigenzorg staan, verder helpen. We spreken hier over een paar honderdtal jongeren die we op die manier zorgcontinuïteit* kunnen aanbieden en dus ook een paar honderdtal extra plaatsen die we bij de multifunctionele centra kunnen invullen. Voorts zal er in 2017 ook extra aandacht naar de specifieke opvang voor kinderen en jongeren met ernstige gedragsproblemen gaan." Wanneer willen jullie de persoonsvolgende financiering voor minderjarigen gerealiseerd zien? "We willen starten in 2019. Dat is zonder meer de inzet. Doordat we de voorbije maanden heel wat ervaring opdeden met het uitrollen van de persoonsvolgende financiering voor meerderjarigen, beschikken we over waardevolle inzichten die we meteen voor minderjarigen kunnen toepassen. Dat geeft heel wat voordelen. Anderzijds blijft het uiteraard heel belangrijk om bij het uitwerken van de persoonsvolgende financiering voor minderjarigen de eigenheid van de zorg en ondersteuning voor kinderen en jongeren met een handicap niet uit het oog te verliezen. Een simpele 'copy-paste' is niet aan de orde." Meer info over de zorgcontinuïteit voor kinderen en jongeren, vind je op www.vaph.be. -------------------------------------------------------------------------------- HET BASISONDERSTEUNINGSBUDGET EN HET PERSOONLIJKE-ASSISTENTIEBUDGET VOOR MINDERJARIGEN Januari 2017 In januari 2017 werd een belangrijke eerste stap gezet. Een eerste groep minderjarigen ontving toen een basisondersteuningsbudget van 300 euro per maand. Het ging over een groep jongeren die al langer op VAPHondersteuning wachtten. Dat budget kan gebruikt worden om al een bepaalde vorm van ondersteuning voor de minderjarige en zijn gezin te realiseren. Concreet betekent dit dat je het kunt gebruiken voor poetshulp, speciaal vervoer, vrijwilligerswerk, en zo meer. Het basisondersteuningsbudget wordt uitgekeerd door de zorgkassen (binnen de context van de Vlaamse Sociale Bescherming). Waaraan je het budget besteedt, hoef je niet te verantwoorden. Maart 2017 De Vlaamse regering keurde onlangs ook een besluitswijziging goed waardoor persoonsvolgende convenanten voor kinderen en jongeren nu ook als een persoonlijk assistentiebudget kunnen worden ingezet. Zo wordt er al wat extra flexibiliteit gecreëerd voor kinderen en hun ouders die geschikte ondersteuning zoeken maar die niet meteen in het gespecialiseerde aanbod kunnen vinden. Niet onbelangrijk om te weten is dat het zowel voor minder- als meerderjarigen ook mogelijk is om vrijwillig de overstap van niet-rechtstreeks toegankelijke hulp naar een basisondersteuningsbudget te maken. September 2017 In september 2017 krijgt een tweede groep kinderen en jongvolwassenen een basisondersteuningsbudget toegekend. Het betreft kinderen en jongeren die over een voldoende hoog attest van de Federale Overheidsdienst voor verhoogde kinderbijslag en/of integratietegemoetkoming beschikken. Zij zullen automatisch recht krijgen op zo'n budget. -------------------------------------------------------------------------------- HULP NODIG BIJ HET BEHEER VAN JE BUDGET? Je persoonsvolgend budget kan je zelf beheren, maar je kunt ook terecht bij een van de vijf bijstandsorganisaties: absoluut vzw, Onafhankelijk Leven vzw, alin vzw, ZOOM vzw of MyAssist vzw. Zij kunnen je wegwijs maken. Het VAPH vergunt en subsidieert elk van deze vijf bijstandsorganisaties. Ze kunnen je advies op maat geven en ze kunnen je helpen met na te gaan welke ondersteuning het best voor jou geschikt is. Je kiest zelf hoeveel hulp je wilt: een startpakket, laagdrempelige of meer intensieve begeleiding. Zo kan je bij de bijstandsorganisatie terecht voor advies of hulp bij de keuze van de juiste ondersteuning, het zoeken van zorgaanbieders, het onderhandelen en afsluiten van overeenkomsten, het beheer van je budget in cash of voucher. Contactinfo absoluut vzw www.absoluutvzw.be / 03 259 08 85 Onafhankelijk Leven vzw www.onafhankelijkleven.be / 09 395 55 10 alin vzw www.alin-vzw.be / 02 506 04 95 ZOOM vzw www.zoomvzw.be / 0468 406 606 MyAssist www.myassist.be / 016 23 95 82 -------------------------------------------------------------------------------- DEMIVAL VIERT 50STE VERJAARDAG MET BOEK EN NIEUWE WERKPLAATS Demival vzw viert in 2017 haar vijftigste verjaardag. De organisatie stelt al een halve eeuw mensen met een handicap te werk in Deinze. 450 personen zijn er aan de slag dankzij een duurzame en aangepaste tewerkstelling. De geschiedenis van de vzw werd in woord en beeld gebracht met een boek "50 jaar Demival in vogelvlucht' en de opening van een geïntegreerd opleidingscentrum: de Demival Academy. De vroegere directeurswoning werd omgebouwd tot een opleidingscentrum met drie leslokalen waar de medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen. -------------------------------------------------------------------------------- TREK EROPUIT MET RAP OP STAP! Een klein budget hoeft geen reden te zijn om geen leuke vrije tijd te hebben. Dankzij 'Rap op Stap', kan je voor weinig geld een leuke tijd beleven. Een korte namiddagactiviteit, een daguitstap of een langer verblijf, er is voor elk wat wils. Rap op Stap is een laagdrempelig reisbemiddelingskantoor. Je hoeft geen lid te zijn, noch een afspraak te maken, je stapt gewoon binnen en de organisatie helpt je bij het uitzoeken van een leuke uitstap, vakanties en sport- en cultuuractiviteiten. Het aanbod is groot en de medewerkers informeren je over kortingen en voordelen. Ze zoeken uit wat bij jouw wensen past en helpen je bij tal van vragen van inhoudelijke en praktische aard, zoals het samenstellen van een budget en het uitzoeken van geschikt vervoer. Soms kan je zelfs tot 80 procent minder betalen dankzij hun hulp. Vandaag telt Rap op Stap meer dan 60 kantoren, op hun website weet je waar je terechtkunt in Vlaanderen. www.rapopstap.be -------------------------------------------------------------------------------- HOGER ONDERWIJS, IETS VOOR JOU? Dat een handicap je niet hoeft te belemmeren om verder te studeren aan een hogeschool of universiteit, daarvan is de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen overtuigd. Ze neemt dan ook deel aan het INnetCAMPUS-project, dat de toegang tot het hoger onderwijs en de internationale mobiliteit voor leerlingen met een handicap wil promoten door hen een week lang het leven aan de Europese Inclusieve Campus te laten ervaren. Voor dit project zoekt de Artesis Plantijn Hogeschool leerlingen met een handicap die tussen de 15 en 21 jaar zijn en interesse hebben om deze zomer deel te nemen aan de internationale Erasmusweek in Antwerpen. Wil jij samen met Portugese, Spaanse en Belgische jongeren ontdekken wat hogere studies je te bieden hebben? Dan kan je je alvast kandidaat stellen om deel te nemen. Aan dit initiatief werken zowel de AP Hogeschool Antwerpen, de Universidad de Granada (Spanje) als de Universidade de Lisboa (Portugal) mee. De campus van Antwerpen vindt plaats van 27 augustus tot 2 september 2017 op de campus van AP Hogeschool Antwerpen. Hoe zit het met de financiering van zo'n ervaringsweek? Dit project komt tot stand dankzij het Erasmusprogramma van de Europese Commissie. Concreet betekent dit dat je reiskosten en je huisvestiging op basis van vol pension betaald worden door het project. Hetzelfde geldt voor alle geplande activiteiten, de ondersteuning en assistentie die je nodig hebt en je reiskosten. Inschrijven of meer informatie ontvangen? Stuur dan een e-mail naar beno.schraepen@ap.be of els.pazmany@ap.be. Wil je weten hoe het er vorig jaar aan toeging? Bekijk dan onderstaande links online: innetcampus.fundaciononce.es/en, www.youtube.com via de zoekterm PROYECTO INnetCampus (English). -------------------------------------------------------------------------------- DAGBESTEDING BIJ EEN GROENEZORGINITIATIEF Sinds 1 januari 2017 kan je met je persoonsvolgend budget dagbesteding inkopen bij een geregistreerd groenezorginitiatief. Een groenezorginitiatief wordt georganiseerd door een bedrijf, een vereniging of een particulier die activiteiten van land- of tuinbouwproductie aanbiedt, of andere activiteiten met planten of dieren. Voorbeelden van een groenezorginitiatief zijn een zorgboerderij, een dierenasiel, een dierenpension, een belevingshoeve, etc. De activiteiten gebeuren onder begeleiding. De ondersteuning door een groenezorginitiatief kan je enkel betalen met je cashbudget, op basis van een overeenkomst die je met de organisatie afsluit. Een overzicht van alle al geregistreerde groenezorginitiatieven is terug te vinden op www.vaph.be bij 'Vind een organisatie'. -------------------------------------------------------------------------------- PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING: ONLINE WEGWIJZER Quote: "De Wegwijzer helpt je om ondersteuning in je buurt te vinden" In april ging de Wegwijzer VAPH-ondersteuning online. Voortaan is het mogelijk om in enkele klikken te weten te komen welke ondersteuning in je buurt beschikbaar is. Marc Sevenhant was van dichtbij betrokken bij de lancering van deze zoektool. Hij vertelt ons over het hoe, waarom en wat van deze Wegwijzer. Wat is het opzet van de nieuwe online Wegwijzer VAPH-ondersteuning? "Deze Wegwijzer past volledig in het concept van de persoonsvolgende financiering die in januari 2017 voor alle meerderjarigen startte. Als beheerder van een persoonsvolgend budget is het handig om er op een eenvoudige en snelle manier achter te komen welke ondersteuning in jouw omgeving voorhanden is. Voortaan is er de Wegwijzer, een online-instrument dat je een overzicht van de ondersteuningsmogelijkheden en hun locatie biedt, zodat jij een gerichte keuze kunt maken." Hoe werkt het precies? "De Wegwijzer bestaat uit twee luiken. Het eerste luik richt zich tot meerderjarigen met een handicap die al over een persoonsvolgend budget beschikken. Het tweede luik tot personen die het aanbod van rechtstreeks toegankelijke hulp willen raadplegen. Beide luiken werken volgens hetzelfde zoekprincipe. Je geeft je postcode of adres in, samen met het type ondersteuning dat je wenst. Zo kan je dus aangeven of je op zoek bent naar woonondersteuning, individuele begeleiding, zinvolle dagbesteding, of een andere vorm van zorg. Het zoeksysteem zal dan – afhankelijk van je vraag – de beschikbare ondersteuning in je buurt opsommen. Op het platform zijn al 197 vergunde zorgaanbieders geregistreerd. Zij vertegenwoordigen bijna 70 % van het totaal aantal vergunde zorgaanbieders." Een aanvulling, geen vervanging Je komt dus niet alleen te weten waar de gewenste ondersteuning gelokaliseerd is, maar ook of die beschikbaar is? "Inderdaad. Naast het overzicht van de verschillende ondersteuningsmogelijkheden en een omschrijving van hun aanbod, krijg je ook informatie over de beschikbaarheid. Je komt dus meteen te weten of het aanbod onmiddellijk of op korte termijn beschikbaar is. Op basis van die informatie kan je dan bepalen of je je zoekopdracht wil voortzetten." Quote: "Dit zoekplatform heeft veel potentieel" Het zoeksysteem houdt rekening met de postcode die je ingeeft. In welke straal zoekt de Wegwijzer? "Dat kan je zelf bepalen. Het zoekplatform biedt je de mogelijkheid om aan te duiden of je de zoekopdracht in een straal van 2, 5, 10, 20, 30, 50, 100 of 200 kilometer wil laten plaatsvinden. In de praktijk is het natuurlijk zo dat de meeste gebruikers op zoek zijn naar ondersteuning die dichtbij is. Maar laten we de mobiele zorgverleners niet vergeten. Hun officiële locatie is niet echt relevant. Zij worden dan ook automatisch vermeld als ze in de aangestipte regio actief zijn." Dit zoekplatform sluit helemaal aan bij het digitale tijdperk van vandaag. Maar houdt dit tegelijkertijd geen gevaar in? Kunnen mensen met hun vragen nog ergens anders terecht? "Met deze tool willen we mensen die zelf willen zoeken, ondersteunen. Maar ook voor bijstandsorganisaties die nog altijd de gesprekspartner bij uitstek zijn tijdens de zoektocht naar geschikte ondersteuning, is de Wegwijzer een handig instrument. Voor ons is de Wegwijzer een aanvulling en zeker geen vervanging van de huidige ondersteuning die bijstands- en andere organisaties bieden. Zij blijven het beste geplaatst om samen met de budgethouder na te gaan welk type ondersteuning de beste oplossing biedt." Toekomstplannen Hebben jullie nog toekomstplannen met de Wegwijzer? We bevinden ons weliswaar nog in de beginfase, maar we zijn nu al overtuigd dat dit zoekplatform veel potentieel heeft. Zowel voor de gebruiker om snel zijn/haar weg in het zorgaanbod te vinden, als voor de vergunde zorgaanbieders om hun aanbod kenbaar te maken. De komende maanden zullen belangrijk zijn om het bestaan van de online Wegwijzer bekend te maken. In de toekomst zouden we willen uitbreiden naar nietvergunde zorgaanbieders." Zijn er nog plannen om andere online-oplossingen te introduceren? "Er bestaat een denkpiste om op termijn de Wegwijzer als een platform te gebruiken waar de persoon die naar ondersteuning op zoek is, zijn/haar vraag kan registreren. Hoewel dit laatste nog helemaal niet concreet is, geeft het aan dat dit nieuwe onlineinstrument heel wat potentieel heeft. Essentieel is dat we de digitale oplossingen inzetten in functie van de noden van de gebruikers en kijken hoe deze online-oplossingen de juiste match tussen vraag en aanbod kunnen realiseren." Bezoek de Wegwijzer VAPH-ondersteuning: www.vaph.be/wegwijzer -------------------------------------------------------------------------------- MEDIAWIJS: VONX-OPLEIDING TOT MEDIACOACH Quote: "De duo's zullen hun kennis delen" Een persoon met een verstandelijke handicap én een begeleider die samen een cursus 'mediacoach' volgen: een zinvol initiatief. "Hiermee kunnen we direct concreet in onze organisatie aan de slag", aldus de duo's van de opleiding. "Hebben jullie je wachtwoord intussen aangepast?", vraagt lesgever Tom Van Hoey na de lunch. Tien mensen met een handicap, gepassioneerd door sociale media, schudden het hoofd. Ze hebben deze ochtend geleerd wat een veilig wachtwoord is en kregen zo de bevestiging dat dat van hen best oké is. Hun begeleiders daarentegen geven toe dat ze tijdens de middagpauze wat hebben moeten corrigeren. We zijn in hartje Gent om de tien duo's van organisaties voor mensen met een handicap – telkens een gebruiker en een professionele begeleider – te volgen tijdens de cursus 'mediacoach'. Ze zullen in totaal zes keer als tandem naar dit cursuslokaal afzakken, de cursisten met een handicap komen nog vijf keer extra. De cursusdagen waarop iedereen aanwezig is, volgen ongeveer hetzelfde stramien: in de voormiddag zijn er aparte lessen (over hetzelfde thema, maar de uitleg aangepast aan de doelgroep), in de namiddag volgt er een gezamenlijke workshop. Deze ochtend stond 'privacy' op het programma, zo dadelijk is er een workshop over 'digital storytelling'. Wat opvalt is hoe gevarieerd het gezelschap is. Van jong tot oud, van bleu tot ervaren. Ogen open Mede door de diverse input kan je hier heel wat opsteken, getuigt Laetitia, ergotherapeut en leerkracht algemene en sociale vorming bij Huize Tordale in Torhout (BuSO). "Ik kom hier tot nieuwe inzichten. Toen het over privacy op het internet ging, verbaasde het me hoe massaal ons doen en laten online gevolgd wordt. Meteen besefte ik hoe belangrijk het is dat we onszelf en onze leerlingen beschermen." Dat ervaart ook Mathieu, medewerker van De Branding vzw uit Kortrijk. Hij werd over deze duo-opleiding getipt door een kwaliteitsmedewerker van zijn vzw. "We zijn direct mee op de kar gesprongen", vertelt hij. "De digitale media komen overal fel op, ook bij onze gebruikers. We zijn er ons van bewust dat die in de toekomst enkel nog aan belang zullen winnen, maar dat het ons wat aan vorming ontbreekt om daar juist mee om te gaan. Nee, deze boot mochten we echt niet missen." Op project broeden Het is de bedoeling dat de duo's al tijdens de opleiding samen op een project bij hun organisatie beginnen te broeden. Mathieu wil met Olivier, de gebruiker die hij voor de cursus selecteerde, het aanspreekpunt worden voor Facebook en multimedia in De Branding. "Daarnaast plannen we een besloten Facebookgroep voor de gebruikers waar ze veilig met elkaar kunnen communiceren", legt Mathieu uit. "We kozen bewust voor Facebook omdat dit sociale medium het meest toegankelijke is en niet snel zal verdwijnen. Onze gebruikers gaan mee in de trend. Terwijl ze tien jaar geleden bij manier van spreken nog geen computer hadden, hebben ze vandaag bijna allemaal een eigen tablet, om op het internet te gaan met de wifi van de organisatie. Tegelijk zien we dat mensen soms iets posten zonder erbij na te denken. Het is dus zeker geen luxe dat Olivier en ik hen voortaan wat kunnen ondersteunen. Je wil vermijden dat gebruikers foute berichten posten, maar tegelijk moet je hen loslaten. Hen beperken in hoe ze zich uiten, mag je niet, hen bijsturen wél. En als er vragen opduiken, moeten we klaarstaan om te helpen." Laetitia sprak de 16-jarige leerlinge Alyson aan om een duo te vormen voor deze opleiding. Ze had het geknipte profiel: enorm geïnteresseerd in Facebook en Snapchat, niet bang om voor een groep te praten en bereid om vanuit Torhout naar Gent te reizen voor de cursus. "Vorige keer kwam ze alleen naar de opleiding. De dag erop sprak ze me spontaan op school aan om te vertellen wat ze allemaal geleerd had", lacht Laetitia. Dit duo wil voor verschillende klassen van de school gaan spreken over onlineprivacy. Omdat niet iedereen even sterk is in lezen en schrijven, willen ze ook filmpjes maken om hun boodschap duidelijk te maken. Daarnaast willen ze ook voor Tordale vzw cursussen voorzien over privacy op het internet, waar je onder meer kunt leren hoe je zelf de privacy-instellingen kunt beheren. Er zijn in het verleden op school wel wat incidenten geweest met betrekking tot sociale media, bekent Laetitia. Sociale impact De duo-opleiding 'mediacoach', waarvoor vormingsorganisatie VONX, Digitaal.Talent@Gent en het Vlaamse Kenniscentrum voor Mediawijs de handen in elkaar sloegen, zit nu in de pilootfase, maar Tom Van Hoey, educatief medewerker van VONX, verzekert dat er een vervolg komt. Vanaf september 2018 zal een tweede traject van start gaan. Volgens Karen Vos van Digitaal.Talent@Gent komt deze cursus tegemoet aan een behoefte. "Er waren al mediacoachopleidingen voor leerkrachten en bibliotheekmedewerkers, maar er bestond geen enkel initiatief dat zich specifiek tot de gehandicaptensector richtte. Mensen met een handicap dreigden er gewoon tussenuit te vallen, terwijl de gebruikers echt wel om wat begeleiding en ondersteuning vragen." Uit onderzoek is gebleken dat digitale participatie een direct effect heeft op de sociale participatie. De deelnemers aan de duo- opleiding geven ook aan dat mensen met een handicap de sociale media veelvuldig gebruiken om in contact te blijven met kennissen en vrienden. "Nu we intensief duo's opleiden, is de sociale impact daarvan niet te onderschatten", meent Tom Van Hoey. "Omdat elk tweetal binnen een organisatie actief is, zullen zij hun kennis met anderen gaan delen, waardoor het project vanzelf uitdijt." Quote: "Digitale participatie heeft een direct effect op de sociale participatie" Mathieu knikt. "Als je als professional een cursus volgt, gebeurt het weleens dat je je na afloop afvraagt: wat doe ik hier nu mee? Met zo'n duo-opleiding kan je direct concreet aan de slag in de organisatie. Doordat we met twee dezelfde bagage meekrijgen en samen een project op touw zetten, blijft de vlam haast vanzelf brandende." Voor meer info http://konekt.be/nl/project/onbeperkt-mediawijs -------------------------------------------------------------------------------- HULPMIDDELEN OM THUIS TE KUNNEN WONEN Quote: "Thuis wonen lukt door de nodige aanpassingen" Sinds vorig jaar zijn er nieuwe maatregelen om personen met een handicap in de best mogelijke omstandigheden thuis te laten wonen. Een beleid met meer budget en meer middelen om te voorzien in aangepaste woningen werpt zijn vruchten af. "Dankzij enkele hulpmiddelen bij de verbouwing van mijn woning kan ik nog altijd thuis wonen", aldus Greta Van Tricht. Greta kreeg polio toen ze anderhalf jaar oud was en is sindsdien moeilijk te been. Intussen is ze 58 en sinds een paar jaar kampt ze ook met de ziekte van Parkinson. Het maakt er haar leven niet eenvoudiger op, maar toch houdt Greta de moed erin. Sinds januari vorig jaar woont ze in haar eigen huis in Wetteren (Oost-Vlaanderen), vlak naast haar zoon. "Vroeger woonde ik in een appartement, op de benedenverdieping", doet ze haar verhaal, "maar dat was in Merelbeke, een eindje van mijn familie. Ik ben niet mobiel, kan niet rijden met de wagen en dat was niet altijd gemakkelijk." Toen het huis naast haar zoon te koop kwam, liet de familie deze kans niet liggen. Greta woonde tijdens de verbouwing een tijdlang in bij haar kinderen en kon vorig jaar eindelijk verhuizen, naar haar eigen stek, een woning met aangepaste voorzieningen zodat ze zich gemakkelijk kan verplaatsen, ook met haar rolstoel. Bij Greta zijn de aanpassingen duidelijk zichtbaar. Het begint al aan de buitenkant, waar ze dankzij een helling naar de voordeur gemakkelijker toegang heeft tot haar woning. "Bij zo'n verbouwing of aanpassing komt heel wat kijken", verduidelijkt Rita Leys, van het Kenniscentrum Hulpmiddelen van het VAPH. "Er wordt een multidisciplinair team ingeschakeld dat je stap voor stap begeleidt naar die aanpassing." Zo kwam een ergotherapeute langs bij Greta om samen na te gaan welke de noden waren. "Elke woning is anders, elke case is verschillend. Er is wel veel informatie op het internet, onder andere de 'hulpmiddeleninfo's' ( www.hulpmiddeleninfo.be) met tips & tricks wat je aan een huis kunt verbeteren voor een persoon met een handicap, maar uiteindelijk kan je nog altijd het best achterhalen welke behoeftes er zijn door gesprekken met de bewoner zelf", vindt Rita Leys. Op een goede hoogte "De ergotherapeut kwam langs en vroeg bijvoorbeeld of ik zittend of staand kook", legt Greta uit, "meestal doe ik dat wel zittend, want lang staan wordt steeds moeilijker. De keuken werd op zo'n manier aangepast zodat ik met mijn rolstoel altijd hier kan functioneren. Ook de kasten, de vaatwasmachine en de oven werden op een goede hoogte voor me gebouwd, zodat ik overal makkelijk aankan en de toestellen dus ook kan gebruiken." Quote: "Bij Greta kwam een ergotherapeute langs om na te gaan welke noden er waren" De leefruimte en de keuken zijn op de benedenverdieping. Vroeger was er een trede tussen beide ruimtes, nu werd de keuken op gelijke hoogte gebracht met de living waardoor Greta niet langer een trapje moet nemen. Voorts zijn er amper deuren, en als die er zijn, zoals naar de bad-en slaapkamer, gaat het om een schuifdeur, opnieuw gebruiksvriendelijker voor Greta. Tot slot is er ook de traplift naar de slaapkamer. "Zonder die traplift zou ik daar niet geraken", weet Greta, "en bij de installatie kwam toch nog heel wat kijken. Het trapgat bijvoorbeeld moest aangepast worden, dus het was toch belangrijk om daar vooraf samen over na te denken. Het is een werk van lange adem geweest, maar ik ben wel blij dat ik hier nu woon." Welke voordelen zijn er nog om zo vlakbij haar zoon te wonen? Het zorgt ervoor dat ze samen boodschappen kunnen doen, maar ook dat ze kan inspringen voor de opvang van kleinzoon Ari. "Dit was een uitstekende oplossing voor mij", eindigt ze, "als je niet mobiel bent, geen wagen hebt, verzeil je toch een beetje in een isolement. Hier heb ik mijn familie, zie ik mijn kleinkinderen vaak. Als dit huis niet was aangepast, dan had ik niet alleen kunnen wonen." -------------------------------------------------------------------------------- MEER BUDGET OM JE WONING VOLGENS JE NODEN AAN TE PASSEN "Vroeger was er enkel het refertebedrag van zo'n 2.900 euro per ruimte waar aanpassingen nodig waren. Nu wordt er vanuit het beleid zelf veel sterker ingezet op zelfstandig thuiswonen", aldus Rita Leys van het Kenniscentrum Hulpmiddelen van het VAPH . Heel concreet is er meer budget voorzien om een woning aan te passen. Zo werd het bijbouwen van een slaapkamer en/of badkamer bij een bestaande woning bijvoorbeeld als afzonderlijke rubriek met aanzienlijk hogere tegemoetkomingen opgenomen in de refertelijst. "Vroeger waren de bestaande tegemoetkomingen in de refertelijst geijkt op de verbouwing van bestaande ruimten", verduidelijkt het VAPH. "De bijbouw van een nieuwe ruimte kon daarmee niet gepast vergoed worden waardoor dit in heel wat gevallen niet als een haalbaar alternatief werd gezien ten opzichte van andere gesubsidieerde aanpassingen." Dit is voortaan wel mogelijk, zoals ook een tegemoetkoming werd opgenomen voor een verhoogd, verlaagd of onderrijdbaar bad voor personen die niet geholpen zijn met een inloopdouche. Door het kleinere budget in het verleden, gebeurde het weleens dat een woning slechts beperkt werd aangepast: enkel een traplift bijvoorbeeld of een aanpassing van de badkamer. "Dankzij het vernieuwde beleid kan er voortaan voor de meest geschikte oplossing gekozen worden", verduidelijkt Leys, "in functie van de noden van de persoon met een handicap, een beleid waar iedereen baat bij heeft." -------------------------------------------------------------------------------- LEZERSVERHAAL VRIJWILLIGERSWERK Quote: "De wandelingen met de kinderen brengen me tot rust" Zodra het mooi weer is, trekken Brenden Callaerts en zijn moeder Jacqueline eropuit om te gaan wandelen met de zwaar hulpbehoevende kinderen van Kon-tiki, van DVC Sint-Jozef in Kalmthout. "Die kinderen brengen me tot rust, en ik ben blij dat ik me voor zoiets kan inzetten", zegt Brenden, die intussen anderhalf jaar als vrijwilliger werkt. Kon-tiki is een afdeling van DVC Sint-Jozef dat dagbesteding en verblijf aanbiedt voor kinderen met een meervoudige handicap. Zwaar hulpbehoevende kinderen dus, vaak in een rolstoel en in vele gevallen ook gevoed met een sonde. Zware handicaps zouden vele vrijwilligers mogelijk wat afschrikken om met de kinderen op stap te gaan, maar Brenden en zijn moeder doen niets liever. "Soms gaan we op een week wel vier of vijf keer wandelen, bij mooi weer", vertelt Brenden. "Voor mij is dat een echte opkikker. Ik heb zelf een handicap door hersenschade bij mijn geboorte, maar ook als persoon met een handicap beteken je iets en heb je talenten. Dat wordt niet altijd naar waarde geschat, en daar heb ik het soms moeilijk mee. Maar nog meer dan dat is het een vorm van therapie. Als ik het moeilijk heb in mijn hoofd, dan brengen de kinderen mij tot rust. Daar kan geen dokter of medicijn tegenop." In de leefgroep zitten tien kinderen tussen 5 en 21 jaar, met een ontwikkelingsniveau van 1 à 2 jaar. "Ik voel me heel goed bij hen. Ik kan nog meer dan hen, en ik weet dat ik iets voor hen beteken. Ook die kinderen zie je ontspannen. Soms zijn ze helemaal verkrampt en zie je zo de rust terugkeren terwijl je wandelt. Ze kunnen geen woord zeggen, maar spreken met hun ogen. Je ziet de herkenning als we binnenkomen en ze beseffen dat we gaan wandelen. Daar komt bij dat dit een rustige groep is. Ik heb het moeilijk met te veel geluiden, dus daar heb ik ook naar gevraagd." Samen op stap Hoewel Brenden de wandelingen ook alleen zou kunnen afleggen, gaat zijn moeder Jacqueline altijd met hem mee. "We rijden gemiddeld een half uur met de fiets heen en weer en wandelen ongeveer een uur, dus zo hebben we voldoende beweging", vertelt ze. "En dan zijn er nog de blije reacties van de kinderen die meegaan. Soms is het erg confronterend hen te zien, maar we kijken naar de persoon achter de handicap." Quote: "Ook als persoon met een handicap beteken je iets en heb je talenten" Voor Brenden zijn de wandelingen zo ontspannend dat hij die zo lang mogelijk wil blijven doen. "Voor mij is dit een rustpunt, net zoals de bezoeken aan het kerkhof, waar mijn vader zo'n drie jaar geleden begraven werd. En ik ga ook naar het koor en de zangles. Mensen met een handicap kunnen best wel vrijwilligerswerk doen, maar moeten er wel naar op zoek gaan en dit durven vragen aan mensen, om iets te vinden dat echt bij hen past. Vrienden van ons hadden me dit aangeraden, en ik ben blij dat we het hebben geprobeerd." "Ik zie dat Brenden zich er zalig door voelt en er volop van geniet, en daardoor heb ik er ook alles voor over", besluit Jacqueline. -------------------------------------------------------------------------------- AANGEPAST VERVOER NODIG? Heb je een mobiliteitshandicap? En kan je advies gebruiken om op je bestemming te geraken? De Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer (MAV) helpt je hierbij. Een medewerker van de MAV zal onderzoeken op welke manier je traject zo vlot mogelijk kan verlopen. Hij zal daarvoor nakijken welk openbaar vervoer mogelijk is. Indien nodig kunnen aangepaste liftbussen of vervoersdiensten die werken met vrijwilligers ingeschakeld worden. Deze dienstverlening richt zich niet alleen tot rolstoelgebruikers. Ook mensen met een visuele handicap, senioren die slecht te been zijn of mensen die tijdelijk hulp nodig hebben, kunnen bij de Mobiliteitscentrale terecht voor informatie over aangepast vervoer. Meer info of wil je van deze service gebruikmaken? Bezoek www.mav.info of bel naar een van de volgende nummers naargelang je provincie. MAV Antwerpen: 0800 32 732 MAV Vlaams-Brabant: 0800 26 990 MAV Limburg: 0800 17 666 MAV Oost-Vlaanderen: 0800 95 996 MAV West-Vlaanderen (Mobi West): 0800 99 028 -------------------------------------------------------------------------------- APP 112: DE KORTE WEG NAAR DE HULPDIENSTEN Je kunt de hulpdiensten nu ook via de app 112 bereiken. Zowel voor doven, slechthorenden als mensen met een spraakprobleem is dit een belangrijke stap vooruit. Uniek aan deze app is dat iemand die zich in nood bevindt, in real time kan chatten met de hulpverleners. Met andere woorden, je kunt de hulpdiensten dus oproepen zonder dat je hiervoor hoeft te praten. Via de app kan je ook een spraakoproep uitvoeren. Dit houdt in dat de identiteit en de locatie van de oproeper automatisch doorgestuurd worden naar de hulpverlener. In sommige situaties kan dit zeer nuttig zijn. Zeker wanneer de oproeper zelf niet weet wat z'n exacte locatie is. Ook voor hulpdiensten is dit handig want zo kunnen ze erachter komen waar de hulpbehoevende zich bevindt. Voor alle duidelijkheid: deze app verandert niets aan de bestaande applicatie waarmee personen met gehoor-en spraakproblemen naar de nooddiensten kunnen blijven sms'en. Dat kan nog steeds via de nummers 112/100.