================================================================================ STERK nr. 35 Sterke verhalen van mensen met een handicap September 2020 ================================================================================ VOORWOORD - ZORG VOOR JEZELF, ZORG VOOR ELKAAR Het coronavirus is nog altijd onder ons en voorzichtigheid blijft geboden. Mondmasker dragen, afstand houden, handen ontsmetten en andere maatregelen blijven nog een hele tijd gelden. Gelukkig weten we ondertussen al heel wat meer over het virus dan bij de eerste uitbraak in maart jl. Er wordt getest, voorraden beschermingsmateriaal zijn aangelegd. Een quasi-lockdown voor het hele land, zoals we die in het voorjaar gekend hebben, komt er hopelijk niet meer. Bij nieuwe uitbraken worden in eerste instantie lokale maatregelen genomen. Waar enigszins mogelijk zal ondersteuning en zorg verder geboden worden, mits het respecteren van de beschermingsmaatregelen. Op 1 september zijn de scholen weer opengegaan. Het leven herneemt zoveel mogelijk zijn gewone gang. Ook bij de (vergunde) zorgaanbieders. Samen met alle betrokkenen proberen we iedereen de zorg en ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. Het overleg dat we van bij het begin hadden met de professionelen uit onze sector en met de gebruikers- en bijstandsorganisaties, heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat we deze moeilijke tijd relatief goed het hoofd hebben kunnen bieden. En ik twijfel er niet aan dat het engagement even groot is om dat ook naar de komende periode zo te houden. Soms hielden en houden de beschermingsmaatregelen extra kosten in voor de personen met een handicap: om daaraan tegemoet te komen besliste de Vlaamse Regering dat een overschrijding tot maximaal 17% van het jaarbudget (PAB of PVB) vergoed zal worden. Met het VAPH doen we er alles aan om alles vlot en gebruiksvriendelijk te organiseren. Meer hierover lees je verderop in dit magazine. We hadden niet alleen aandacht voor de coronacrisis: de VAPHmedewerkers moesten zoals iedereen maximaal thuiswerken. Het hield hen niet tegen om alle lopende dossiers en projecten verder af te handelen. Nieuwe budgetten worden ter beschikking gesteld, aanvragen worden behandeld, nieuwe tools zien het licht: zo is er nu een reeks informatiefilmpjes in Vlaamse Gebarentaal, een online toepassing om zelf een hulpmiddel of herstelling aan te vragen, enzovoort. Op het terrein, ondanks corona, wordt er niet stilgezeten. Circuit Sortie verbindt mensen op een inclusieve en originele manier. Steeds meer personen herontdekken de natuur, bijvoorbeeld als vrijwilliger bij Natuurpunt. Online radio zorgt voor warme ambiance én goede informatie op maat. Je ontdekt het in deze Sterk. Ik wil het graag benadrukken: hou het veilig. Zorg voor jezelf en voor elkaar. Samen kunnen we deze lastige periode aan. James Van Casteren, administrateur-generaal VAPH -------------------------------------------------------------------------------- VRAAG ZELF TEGEMOETKOMING VOOR HULPMIDDEL OF AANPASSING AAN Heb je een hulpmiddel of een aanpassing nodig om zelfstandig te kunnen leven? Dan kan je bij het VAPH een tegemoetkoming aanvragen. Het VAPH kan de aankoopprijs van het hulpmiddel of de aanpassing deels of volledig terugbetalen. Voor zo'n aanvraag moet je in een aantal gevallen een beroep doen op een multidisciplinair team. Maar vaak kan je ook zelf een vereenvoudigde aanvraag indienen. Sinds kort zijn de situaties waarin een vereenvoudigde aanvraag mogelijk is, uitgebreid. Je kan zelf een aanvraag indienen via de vereenvoudigde aanvraagprocedure in deze gevallen: Eenvoudige hulpmiddelen Je ontving in het verleden al een tegemoetkoming voor een hulpmiddel of een aanpassing en je vraagt nu een 'eenvoudig' hulpmiddel of aanpassing aan. De eenvoudige hulpmiddelen of aanpassingen zijn in de refertelijst aangeduid met een sterretje (*). Het aantal eenvoudige hulpmiddelen in de refertelijst werd uitgebreid. Vervanging hulpmiddel Een hulpmiddel of aanpassing waarvoor je in het verleden een tegemoetkoming van het VAPH kreeg, moet vervangen worden. Je wilt opnieuw hetzelfde of een gelijkaardig hulpmiddel aankopen nadat de refertetermijn verstreken is. Een gelijkaardig hulpmiddel is niet noodzakelijk exact hetzelfde hulpmiddel, maar het behoort wel tot dezelfde referterubriek. Wanneer je vorig hulpmiddel bijvoorbeeld een doucherolstoel of een notitietoestel met brailleweergave was, dan moet je nieuw hulpmiddel dat ook zijn om gebruik te kunnen maken van de vereenvoudigde aanvraag. Hernieuwing geldigheid goedkeuring Je ontving al een goedkeuring voor een hulpmiddel of een aanpassing. De geldigheidsduur van die beslissing is verlopen vooraleer je dat hulpmiddel aankocht of die aanpassingen liet uitvoeren en je wilt hetzelfde hulpmiddel toch nog aankopen of de aanpassingen laten uitvoeren. Upgrade van software Je ontving al een goedkeuring voor een softwarepakket. Een upgrade van die software is noodzakelijk om de goede werking van het oorspronkelijke softwarepakket te garanderen. Onderhoud en herstellingen Je hebt nood aan een tegemoetkoming voor onderhoud of herstellingen van een hulpmiddel of aanpassing. Overplaatsingen Je hebt nood aan de overplaatsing van een vast geplaatst hulpmiddel of aanpassing, bijvoorbeeld naar een nieuwe auto of woning. Meer info www.vaph.be/documenten/vereenvoudigde-aanvraag-vanhulpmiddelen-en-aanpassingen -------------------------------------------------------------------------------- VEREENVOUDIGDE AANVRAAG: MOTIVERING EN BIJKOMENDE INFORMATIE Een vereenvoudigde aanvraag betekent niet dat je automatisch een tegemoetkoming krijgt. De motivering van je aanvraag blijft belangrijk. Leg dus voldoende duidelijk uit waarom je hulpmiddel bijvoorbeeld aan vervanging toe is of waarom je de herstelling of overplaatsing van je hulpmiddel op de langere termijn een betere keuze vindt dan de aankoop van een nieuw hulpmiddel. Als je over bijkomende informatie beschikt, bijvoorbeeld een offerte, dan kan je die bezorgen samen met je aanvraag. In een aantal gevallen is het bezorgen van een offerte of een factuur bij de aanvraag verplicht. Meer informatie daarover vind je op onze website www.vaph.be/hulpmiddelen/algemeen. Hoe dien je een vereenvoudigde aanvraag in? Bezorg een gemotiveerde aanvraag aan het VAPH, bij voorkeur met het formulier Vereenvoudigde aanvraag van hulpmiddelen en aanpassingen. Je hoeft dan geen afzonderlijk formulier Aanvraag hulpmiddelen en aanpassingen in te dienen. Je kunt het aanvraagformulier per post of via het e-loket mijnvaph.be bezorgen aan het VAPH. -------------------------------------------------------------------------------- BROCHURE 'HULPMIDDELEN EN AANPASSINGEN' GEACTUALISEERD Wil je meer weten over wie jou kan adviseren bij de keuze van een hulpmiddel of aanpassing? Of hoe je een tegemoetkoming aanvraagt? Download of bestel de brochure via www.vaph.be/documenten/hulpmiddelen-en-aanpassingen. -------------------------------------------------------------------------------- CORONA-EPIDEMIE MEER LOKAAL BESTRIJDEN Je ziet het elke dag in de media: steden en regio's krijgen code groen, oranje,... rood. Maatregelen worden verstrengd en weer versoepeld. Niet altijd even gemakkelijk! Maar het is duidelijk: het risico op corona is er nog altijd. Beschermingsmaatregelen blijven daarom nodig, voor je eigen gezondheid en die van je omgeving. Hou afstand, was geregeld je handen, hoest of nies in je elleboog en draag een mondmasker. Al verwacht iedereen een moeilijk najaar, we staan nu wel verder. We weten meer over het virus, we kunnen testen als nodig en er is voldoende beschermingsmateriaal. In onze sector zet iedereen zich hard in om ondersteuning en zorg thuis of bij de zorgaanbieder te blijven bieden. Als we allemaal de beschermingsmaatregelen respecteren, dan kunnen we daar samen in slagen. Alleen in uitzonderlijke gevallen, waar er toch een (risico op een) uitbraak is, komen er opnieuw strengere maatregelen zoals quarantaine en/of isolatie. Dat zullen dan in eerste instantie plaatselijke maatregelen zijn: in een provincie, in een gemeente of zelfs een wijk. Volg daarom het lokale nieuws en de ontwikkelingen in je gemeente en bij je zorgaanbieder(s). Heb je vragen? * Met vragen over je ondersteuning kan je terecht bij je vergunde zorgaanbieder of bij het multifunctioneel centrum. * Informatie over de dienstverlening van het VAPH en de maatregelen van het VAPH in het kader van het coronavirus vind je op www.vaph.be/maatregelen-corona-personen-met-handicap en in de digitale VAPH- nieuwsbrief www.vaph.be/nieuwsbrief. * Je kan het VAPH contacteren via www.vaph.be/contacteer-ons of via de VAPH-lijn op het nummer 02 249 30 00. * Algemene informatie over het coronavirus en de maatregelen in België vind je op www.info-coronavirus.be (federale overheid). Je kan ook contact opnemen met de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu via het gratis nummer 0800 14 689. Of mailen naar: info-coronavirus@health.fgov.be. * Wil je uitleg over de coronamaatregelen in eenvoudige taal of filmpjes daarover, dan kan je terecht bij WABLIEFT: www.wablieft.be/nl/corona-in-eenvoudige-taal. * Info over specifieke richtlijnen voor opvanginitiatieven binnen onderwijs tijdens de coronacrisis vind je via de website van Onderwijs Vlaanderen. Hou de website in de gaten: www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/coronavirus. Zie ook de corona-tips in Sterk 34 van juni 2020. -------------------------------------------------------------------------------- WAT BETEKENEN DE CORONAMAATREGELEN VOOR DE ZORG EN ONDERSTEUNING VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP? Alle maatregelen en wat ze voor jou betekenen vind je op de website van het VAPH: www.vaph.be/maatregelen-coronavirus/personen-met-handicap. Wij belichten er hier enkele die belangrijk zijn om je zorg en ondersteuning veilig te laten verlopen. * Een mondmasker is verplicht voor alle verzorgend en begeleidend personeel in alle situaties, behalve bij kinderen jonger dan 12 jaar. Als het om fysiek kwetsbare kinderen gaat, is een mondmasker ook bij de ondersteuning van -12-jarigen verplicht. * Een nieuw woord is de 'bubbel'. Dat is de groep van mensen waar je nauw contact mee hebt buiten je woning of je leefgroep. Denk aan familie en goede vrienden. Die bubbel mag (nu al zeker tot eind september) niet groter zijn dan vijf vaste mensen. Je mag ook andere mensen zien (nooit meer dan tien tegelijk), maar dan moet je de afstandsregel respecteren. * Bewoners die samen een leefbubbel vormen, hoeven binnen de leefgroep geen mondmasker te dragen. * Krijg je ondersteuning thuis? Respecteer ook daar alle beschermingsmaatregelen zo goed mogelijk. * Heel uitzonderlijk en heel tijdelijk is het mogelijk dat bezoek niet of slechts beperkt kan. Bv. bij een uitbraak of na vakantie in een rode zone, of indien de bezoeker symptomen vertoont. 6 belangrijke regels om jezelf en anderen te beschermen 1. Blijf thuis als je ziek bent. 2. Hou 1,5 meter afstand van anderen als je buiten bent. 3. Was vaak je handen. Doe het met water en zeep. 4. Beperk je fysieke sociale contacten. 5. Draag een mondmasker op het openbaar vervoer, op drukke plaatsen en wanneer afstand houden niet lukt. 6. Nies of hoest in je elleboog, raak je gezicht zo weinig mogelijk aan. -------------------------------------------------------------------------------- NIEUWE SCHOOLJAAR START HOOPVOL Nooit eerder keken zoveel leerlingen, leerkrachten én ouders reikhalzend uit naar de start van het nieuwe schooljaar. Het coronavirus is niet weg, maar met een goede voorbereiding en de juiste maatregelen hoopt iedereen op een zo normaal mogelijk schooljaar. Zo ook in Landegem. Quote: "We zijn optimistisch en goed voorbereid." Het is nog vrij rustig als we op woensdag 19 augustus een bezoekje brengen aan BuBaO Ten Dries. Dit is de kleuter- en lagere school bij MFC Ten Dries in Landegem, een vergunde zorgaanbieder voor kinderen met een motorische of meervoudige handicap. Leerkrachten en begeleiders brengen alles in gereedheid om op 1 september de zestig leerlingen in optimale omstandigheden te verwelkomen. Iedereen heeft er enorm veel zin in. "We hebben net als iedereen een lastig voorjaar achter de rug," zegt directeur Patrick van Damme. "Half maart moesten we de school sluiten. We bleven wel opvang bieden. Maar tot na de paasvakantie bleven de meeste kinderen sowieso thuis. In mei konden we weer opstarten met ongeveer de helft van de kinderen. Vooral voor kinderen met uitzicht op een diploma was het belangrijk om onderwijs te blijven geven. Tegen eind mei waren alle kinderen weer op school. Ik herinner me hoe blij iedereen was toen de school weer openging! De kinderen, de ouders en de leerkrachten. We waren goed voorbereid. We organiseerden vooraf een webinar voor de ouders waarop we al hun vragen beantwoordden en uitleg gaven over de veiligheidsmaatregelen. Na het webinar was iedereen gerustgesteld. Een struikelblok was toen nog het leerlingenvervoer. Veel ouders moesten zelf hun kind brengen, maar dat hadden ze ervoor over." Quote: "Ik heb er een goed oog in. We zijn goed georganiseerd en de ouders zijn tevreden over onze aanpak." Houvast "Voor het nieuwe schooljaar geven de kleurencodes ons houvast. Zelfs als we van code geel naar oranje zouden moeten overschakelen, weten we goed wat ons te doen staat. Ook het leerlingenvervoer staat klaar. We werken voor het busvervoer samen met de Triangel in Lovendegem. Op advies van de virologen vervoert De Lijn de leerlingen van het lager onderwijs en die van het secundair onderwijs apart. In de praktijk betekent dit dat de rit voor veel leerlingen iets langer zal duren. Maar het belangrijkste is dat de dienstverlening gegarandeerd is. Dat is voor de ouders een hele geruststelling. Ondanks de antwoorden op heel wat vragen, blijft het een complexe situatie. We doen er alles aan om de veiligheid te waarborgen, maar we kunnen nooit alle risico's uitsluiten. Ik heb er een goed oog in. We zijn goed georganiseerd en de ouders zijn tevreden over onze aanpak. De kans op een besmetting blijft bestaan, maar ik ben optimistisch." -------------------------------------------------------------------------------- ER GAAT NIETS BOVEN EEN ECHTE KLAS! Sabine Van Daele en Nele Afschrift geven allebei les in het BuBaO Ten Dries. "We zijn nog nooit zo enthousiast geweest voor het nieuwe schooljaar," zeggen ze in koor. Sabine Van Daele geeft 'functioneel leergericht' onderwijs. "Mijn leerlingen hebben een meervoudige handicap, maar volgen onderwijs op het gewone niveau. Hiervoor krijgen ze extra ondersteuning logopedie en ergotherapie. 'Functioneel' betekent dat we altijd de link leggen naar de praktijk en de samenleving. In de rekenles leren we bijvoorbeeld om met geld om te gaan. We leren de kinderen koken en tuinieren." Ook Nele Afschrift geeft functioneel les, maar zij ontfermt zich over de kinderen voor wie het reguliere lespakket te snel of te moeilijk is. Beiden gingen tijdens corona op zoek naar creatieve oplossingen om de kinderen thuis te bereiken. "We probeerden zoveel mogelijk aan te sluiten bij dingen die de kinderen al kenden van in de klas," zegt Nele. "Gewoon wat werkblaadjes doorsturen, lukt voor veel kinderen helemaal niet. En dan hebben wij nog de 'sterkere leerlingen'. Onze collega's die ervaringsgericht lesgeven, moesten nog creatiever uit de hoek komen. Iedereen heeft zich super hard ingezet! Het meest succes hadden onze vlogs met filmpjes waarin we liedjes zongen, verhaaltjes vertelden, taal- of raadspelletje speelden enzovoort." "We hielden contact met de ouders," zegt Sabine. "Via Skype, telefoon of mail, elk volgens zijn mogelijkheden. Ik ging ook op een veilige manier bij iedereen aan huis langs met opdrachten en boekjes. Ik wou de band warm houden en de kinderen stimuleren. Voor de kleuters maakten we een WhatsAppgroepje. We hielden iedereen voortdurend op de hoogte." "Ook als leerkrachten hielden we contact met elkaar," vertelt Nele. "We hebben allemaal veel bijgeleerd, maar iedereen is ongelooflijk blij dat we nu opnieuw voor de klas kunnen staan. Het samenzijn is voor de kinderen enorm belangrijk. Ook de structuur die de school biedt, is voor velen een houvast. Bovendien hebben de kinderen constant ondersteuning nodig. Voor de ouders is het een opluchting als de school kan doorgaan." "We horen trouwens dat ook de kinderen nog meer dan andere jaren naar het nieuwe schooljaar uitkijken! Ze verlangen om elkaar terug te zien, om samen te zingen en te lachen en spelletjes te doen. Onze filmpjes hadden veel succes, maar er gaat niets boven echt samen zijn," lacht Sabine. -------------------------------------------------------------------------------- VAPH-TOLKUREN VOOR DOVE MENSEN IN PRIVÉSITUATIES VERDUBBELT Dove mensen kunnen gratis een beroep doen op een tolk voor privésituaties. Sinds kort hebben ze recht op 80 uren per jaar om te gebruiken in hun dagelijkse leefsituatie, de zogenaamde L-uren. Dat is ruim een verdubbeling. Tegelijk is de administratieve last verminderd: eens je een goedkeuring van het VAPH hebt, krijg je jaarlijks beschikking over opnieuw 80 uren. Kristof De Weerdt, een dankbare gebruiker van deze L-uren, verheugt zich hierover. "Het is een stap in de goede richting. Dove personen én horende mensen hebben hier echt baat bij." Quote: "Ook horende mensen hebben baat bij een tolk Vlaamse gebarentaal." Kristof De Weerdt is 46 jaar. Hij is docent Vlaamse Gebarentaal aan de KU Leuven campus Antwerpen. Hij doet geregeld een beroep op een tolk met de L-uren. "Ik ben doof geboren, net als mijn ouders en mijn broer," vertelt Kristof. "Ik ben opgegroeid met Vlaamse Gebarentaal. Ook mijn echtgenote is doof. Maar samen hebben we een zoon van veertien en een dochter van achttien die allebei kunnen horen. De L-uren zijn voor mij geen luxe maar een noodzaak. Ik gebruik ze in allerlei situaties. Bijvoorbeeld voor het oudercontact van de kinderen op school. Of op een familiefeest, want de rest van onze familie is horend en kent geen gebarentaal. Ook nu het aantal uren verdubbeld is, waak ik erover een aantal L-uren op te sparen voor noodsituaties. Er kan altijd iets voorvallen: een notarisbezoek, een begrafenis, een ziekenhuisopname... Als ik een nieuwe wasmachine aankoop, dan maak ik geen gebruik van L-uren. Ik leg desnoods met handen en voeten uit wat ik wil, al vergt dat veel energie. Maar onlangs heb ik zonnepanelen besteld en dan kwamen verschillende leveranciers een offerte bespreken. Daarvoor heb ik wél telkens een tolk erbij gevraagd. Het gaat tenslotte om een grote investering." Iedereen voor inclusie Toch zijn er situaties waar het nog beter kan. Een inclusieve samenleving is dan ook een opdracht voor élk van ons. Kristof: "Ik speel al lang volleybal en ik was vorig jaar zelfs actief als trainer van een volleybalploeg. Jammer genoeg heb ik dat engagement moeten stopzetten. Ik pleit ook daar voor méér uren. Als trainer heb je een tolk naast je nodig, anders wordt dat erg lastig. Niet alleen voor mij trouwens, ook voor alle spelers die horen." Een signaal voor de sportwereld? "De maatschappij moet inclusief worden, zegt men. Ik sta daar helemaal achter. Daarom moeten we nog meer op tolken inzetten. Als mijn vrouw of ik met onze kinderen meegaan naar een sportclub waar ook de andere ouders aanwezig zijn, dan zitten we daar dikwijls voor Piet Snot, want de andere ouders kennen geen gebarentaal. Mensen kunnen wel trager praten, extra goed articuleren of desnoods pen en papier nemen, maar dat is geen vlotte communicatie. Eén keer hebben we een tolk gevraagd om mee te gaan naar de sportclub en die andere ouders vonden dat super! Zo zie je dat een tolk ook nuttig is voor horenden. Ik heb een zeilcursus gevolgd. De opleiding duurde 48 uren, waarvoor ik een tolk inschakelde. Daarnaast heb ik mijn L-uren in andere situaties gebruikt, waardoor ik nu nog maar 20 uren over heb voor het einde van het jaar. Maar dat had ik ervoor over. Het urenpakket geraakt zo wel nog steeds snel op. Een tolk helpt niet alleen de dove persoon, maar ook de horende mensen. In Vlaanderen wonen zesduizend dove gebarentaligen; als iedereen op school een basis Vlaamse Gebarentaal zou kunnen leren, hadden we niet altijd tolken nodig. Er moeten meer tolken komen en wat mij betreft verdienen ze ook een betere vergoeding. Mijn kinderen horen en zij kennen uiteraard Vlaamse Gebarentaal, wat we thuis onder elkaar altijd spreken. In theorie zou ik mijn kinderen als tolk kunnen gebruiken, maar dat zou fout zijn. Dat is niet hun rol. Af en toe gebeurt het natuurlijk dat ze eventjes iets herhalen in gebarentaal, en dan dank ik hen daarvoor, maar eigenlijk voelt dat niet oké. Zij zijn mijn kinderen, niet mijn tolken. Quote: "De maatschappij moet inclusief worden, zegt men. Ik sta daar helemaal achter." Waar ik wel geregeld een beroep op doe, is het afstandstolken. Daar staat geen grens op het aantal uren, maar de beschikbaarheid is beperkt. Veel mensen werken overdag en willen 's avonds iets doen, maar de afstandstolken zijn alleen in de voormiddag en op woensdagnamiddag inzetbaar." Uiteenlopende opdrachten Eén van die tolken is Greet Doggen. Zij tolkt Vlaamse Gebarentaal sinds 2008. Haar opdrachten krijgt ze meestal rechtstreeks via dove mensen of via het Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven vzw (CAB). "Ik word als tolk ingeschakeld in uiteenlopende situaties," vertelt Greet. "Vaak voorkomende opdrachten zijn een afspraak bij de dokter, een ziekenhuisopname, een gesprek bij de notaris of een advocaat, een oudercontact op school of een dure aankoop. In de meeste gevallen ga ik ter plaatse, maar ook tolken op afstand, via beeldbellen, kan. Het aantal tolken is vrij beperkt. Hoe vroeger mensen reserveren, hoe meer kans ze hebben om een tolk te vinden. Al begrijp ik dat dat niet altijd kan. Soms zijn er dringende of onverwachte afspraken. Een knelpunt voor de opdrachtgever is dat elk begonnen uur telt. Dat is zo voor alle tolkuren. Als ik meega naar een afspraak bij de dokter en dat gesprek duurt vijftien minuten, dan kost dat een uur. Anderzijds rekenen wij de verplaatsingstijd niet aan. Soms ben ik een halve dag op de baan voor één uur tolken. Sommige mensen vinden het nog een drempel om een beroep te doen op een tolk. Dat is jammer, want we zijn er voor hen. 'Had ik jullie maar eerder ingeschakeld' hoor ik vaak. De communicatie gaat zoveel gemakkelijker met een tolk. Ik heb dan ook al veel fijne ervaringen mogen beleven." Quote: "'Had ik jullie maar eerder ingeschakeld' hoor ik vaak. De communicatie gaat zoveel gemakkelijker met een tolk." Tip Tolkuren heb je als dove niet alleen nodig in je dagelijkse leven, maar op alle mogelijke domeinen: op het werk, in het onderwijs, in de sportclub... Daarom zijn er naast de L-uren tal van andere mogelijkheden. In het onderwijs zijn er de O-uren voor het voltijdsdagonderwijs en de VO-uren in het volwassenenonderwijs. Tolkuren in de arbeidssituatie heten A-uren. Wie gaat solliciteren, kan een beroep doen op S-uren. Volg je een beroepsopleiding, dan maak je gebruik van B-uren. In ziekenhuizen kan je rekenen op de ziekenhuistolken en wie voor een rechtbank moet verschijnen, kan gebruikmaken van een beëdigd juridische tolk die VGT kent. Zet jouw tolkuren optimaal in, zodat je er maximaal plezier aan beleeft. Weet dat er naast de L-uren ook nog andere mogelijkheden zijn. Een volledig overzicht vind je op de website van het Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven (CAB). -------------------------------------------------------------------------------- BEELDVERHAAL: WE DELEN ONZE PASSIES [niet opgenomen] -------------------------------------------------------------------------------- JOUW BUDGET IN TIJDEN VAN CORONA Ook in volle coronatijd werden nieuwe budgetten goedgekeurd. Vader Gert Dupont bekijkt met zijn gezin en de bijstandsorganisatie wat dat voor zoon Janosch en het gezin kan betekenen. Zij bekijken het in elk geval stap voor stap. Allicht kan ook de nieuwe website Zorgwijs.be hierbij goed van pas komen. Daarnaast besliste de Vlaamse Regering dat de jaarbudgetten PVB en PAB uitzonderlijk tot maximaal 17% overschreden kunnen worden ter compensatie voor wie tijdens de coronacrisis naar huis is gegaan, terwijl hun budget bij de zorgaanbieder bleef. Voor Els Boon en haar zoon Brent Basyn was dat alvast een hele opluchting. Je leest er alles over in dit dossier. ----- MAATREGELEN BEPERKEN FINANCIËLE IMPACT OP BUDGET Bij het begin van de coronacrisis maakten heel wat gezinnen de keuze om hun zoon, dochter of brus 24/7 thuis op te vangen. Ondersteuning daarbij, van buitenaf, was toen nauwelijks mogelijk. Dat is gelukkig intussen veranderd en met de nodige aandacht voor de beschermingsmaatregelen en gebruik van beschermingsmateriaal kan dat nu wel. Een opluchting en verlichting, die echter ook extra kosten meebrengt voor de betrokken budgethouders (PAB of PVB). Om daaraan tegemoet te komen nam de Vlaamse Regering een aantal begeleidende maatregelen. In de vorige editie van Sterk signaleerden we al dat een overschrijding van het jaarbudget met 8,5% mogelijk was. In augustus werd dat percentage verhoogd tot maximaal 17%. Overschrijding budget Om extra zorg en ondersteuning in de thuissituatie te organiseren omwille van de coronacrisis, kan een budgethouder zijn jaarbudget PAB of PVB daardoor tot maximaal 17% overschrijden. Het kan dan gaan om het vergoeden van cashovereenkomsten voor het verlenen van zorg en ondersteuning in een een-op-een relatie met de persoon met een handicap of voor een overeenkomst met een dienst zoals thuiszorg. Ook alternatieve vervoersoplossingen en het sluiten van een overeenkomst voor intensieve bijstand met een bijstandsorganisatie komen in aanmerking. De overeenkomsten mogen niet aangegaan worden met een vergunde zorgaanbieder. Welke periode? De einddatum voor de periode waarbinnen de begeleidende maatregelen van toepassing zijn, is 30 september 2020. Met andere woorden, enkel geleverde prestaties tussen 14 maart en 30 september worden aanvaard voor de budgetoverschrijding van 17%. Prestaties geleverd na 30 september 2020 worden niet meer aanvaard en niet terugbetaald als covid-19-kosten. ----- MEER LOKALE AANSTURING MAATREGELEN De maatregelen van de overheid ter bestrijding van covid-19 hebben een belangrijke impact op de manier waarop de zorg, ondersteuning en assistentie van personen met een handicap wordt georganiseerd. Sinds 15 juni bouwt de overheid die maatregelen geleidelijk aan af. De recente heropflakkering van het virus en de nieuwe maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad, hebben dan weer geleid tot een meer lokale aansturing, die gericht inspeelt op de plaatselijke situatie. Alle informatie vind je op www.vaph.be/nieuws/mededeling-aan-pab-en-pvb-budgethouders-maatregelen-covid-19- update-augustus-2020 www.vaph.be/documenten/mededeling-aan-pab-en-pvb-budgethouders-14-augustus-2020 Wie vragen heeft, neemt contact op met het VAPH via budgetbesteding@vaph.be of op het nummer 02 249 30 00. ----- "PLOTS MOEST IK WEER DE ROL VAN ASSISTENT OPNEMEN" Els Boon is mama van de 23-jarige Brent. Toen de coronacrisis uitbrak, nam ze noodgedwongen de rol van assistent op zich. "Brent heeft een motorische beperking. Hij heeft gewoon onderwijs gevolgd en tot anderhalf jaar geleden woonde hij thuis. Na zijn studies koos hij ervoor om in het kleinschalig wooninitiatief vzw Mok in Lochristi te stappen. Daar woont hij met elf volwassenen met een grote mate aan zelfstandigheid. Het persoonsvolgend budget (PVB) van Brent gaat naar vzw Mok en naar assistentie met externe dienstverleners. Brent voelt zich prima thuis in Mok. Er is een mooie mix van bewoners en iedereen krijgt inspraak. In het weekend komt hij naar huis. En dan was het half maart. Plots werd iedereen geconfronteerd met een totaal onbekende situatie. We kozen er intuïtief voor om Brent terug thuis te laten wonen. Dat leek ons veiliger. Het was ook niet meteen duidelijk of hij op de externe dienstverleners zou kunnen blijven rekenen. Natuurlijk was het een aanpassing voor ons allemaal, maar we wisten wat het betekende. Ik heb die hele periode permanent voor Brent gezorgd. Hij heeft 24 uur op 24 assistentie nodig. Ik was in de opstart van een zelfstandige job in de toeristische sector, maar door corona stond dat ook on hold. Ik heb mezelf toen als assistent van Brent ingeschreven. Het PVB van Brent bleef ondertussen naar de vergunde zorgaanbieder Mok vzw gaan. De eerste weken stelde ik me daar geen vragen bij. Maar toen het langer duurde, moest ik wel beginnen te rekenen. Gelukkig besliste de Vlaamse overheid dat we het jaarlijks budget met 8,5% mochten overschrijden. Dat betekent ongeveer één maand extra budget, maar Brent is uiteindelijk twee en een halve maand thuis moeten blijven. De recente verhoging naar 17% budgetoverschrijding was een opluchting. We hebben veel steun gehad aan bijstandsorganisatie Onafhankelijk Leven, waar we al jaren lid van zijn. Ze maakten ons met een webinar wegwijs in de VAPH-tools. Je moet natuurlijk wat moeite doen om de administratie in orde te brengen, maar dan lukt het wel. Ik ben blij dat we deze moeilijke periode voorlopig goed doorgekomen zijn." ----- "BLIJ DAT IK OPNIEUW DE REGIE HEB" Ondertussen woont Brent Basyn opnieuw zelfstandig in Lochristi. "Ik ben daar ontzettend gelukkig om!" zegt hij. "Het was zwaar om na anderhalf jaar zelfstandig wonen opnieuw naar het ouderlijk huis terug te keren. Maar ik had niet veel keus. Wat ik het meest miste, was dat ik zelf niet meer kon beslissen. Ik zag ook mijn vrienden niet meer. Op sommige momenten kon ik echt met mijn gevoelens geen weg. Ik had veel nood aan emotionele ondersteuning. Nog een geluk dat mijn ouders voor me klaarstonden. Ik woon nu terug zelfstandig en krijg weer de begeleiding als vanouds. We hebben ondertussen al veel over de voorbije periode kunnen praten. Ik voel me een stuk beter nu ik de regie weer heb. Stilaan keren we terug naar hoe het vroeger was. Voor mij mag het allemaal wat sneller gaan. Ik ben 23 jaar. Ik heb mijn vrienden nodig. Ik wil uitgaan. Naar een fuif gaan. Voor mij is dat sowieso al niet evident, maar door corona is het helemaal onmogelijk. Ik ben een geëngageerd persoon. Ik doe veel vrijwilligerswerk. Maar tijdens de lockdown viel dat allemaal weg. Hopelijk is dit allemaal snel voorbij." ----- JANOSCH DUPONT (15) KRIJGT SINDS KORT EEN PAB In volle coronaperiode ontving het gezin van de 15-jarige Janosch Dupont verlossend nieuws. Na ruim tien jaar op de wachtlijst krijgt Janosch een persoonlijke-assistentiebudget (PAB). Met de hulp van een coach van bijstandsorganisatie Onafhankelijk Leven onderzoekt het gezin momenteel de mogelijkheden. "Ik heb de brief van het Agentschap Jongerenwelzijn enkele keren moeten lezen voor ik het kon geloven," zegt vader Gert Dupont. "Janosch heeft een motorische en een verstandelijke handicap. Hij werd drie en een halve maand te vroeg geboren. Toen Janosch naar de kleuterklas mocht, hadden we hem het liefst een inclusief schooltraject laten lopen, op dezelfde school van zijn zus, die drie jaar ouder is. We dienden daarom een PAB-aanvraag in en na een jaar werd het dossier goedgekeurd. Helaas kwamen we op de wachtlijst terecht. We hadden recht op een budget, maar er was geen geld. Dat was een bittere pil. Natuurlijk zijn we opgelucht nu we uiteindelijk toch een PAB krijgen voor Janosch. Hij is ondertussen 15 jaar. Hij gaat vier weekdagen op vijf naar een dagcentrum. Een groot deel van het PAB gaat daarnaartoe. Het is nog niet duidelijk hoeveel budget dan overblijft. We willen in eerste instantie niet te veel veranderingen doorvoeren. Janosch heeft het moeilijk met elke verandering. We doen het dus langzaamaan, in overleg met de coach van de bijstandsorganisatie. Het dagcentrum van Janosch is in Vremde, dichtbij Lier, 25 kilometer van huis. Jarenlang hebben de grootouders van Janosch hem elke dag met de wagen gebracht, maar sinds 2018 lukt dat niet meer. Sindsdien doen we een beroep op een groepje vrijwilligers. Ik ben blij dat we die mensen voortaan een vrijwilligersvergoeding kunnen aanbieden met het PAB, al willen de meesten dat niet aannemen. Daarnaast willen we ook wat meer hulp in het huishouden: poetshulp, koken, winkelen, oppas voor Janosch. Gewoon iemand die kan bijspringen en die ons wat werk uit handen kan nemen, zodat we meer tijd kunnen besteden aan Janosch en ons gezin. Eén dag per week organiseren we voor Janosch onderwijs aan huis. Mijn vrouw en ikzelf blijven die dag afwisselend thuis van ons werk. Dat is niet altijd evident. We onderzoeken nu of we die dag een assistent kunnen inschakelen, zodat we naar ons werk kunnen. Een andere piste is dat Janosch met een assistent naar de school voor buitengewoon onderwijs in de buurt gaat. De school is niet aangepast voor rolstoelgebruikers, maar met een assistent lukt het misschien wel. Dat zou het voordeel hebben van meer en bredere sociale contacten voor Janosch. Maar zoals gezegd, veranderingen zijn niet evident. We gaan voor kleine stapjes. We zijn niet van plan om nu plots het hele systeem om te gooien. De coach van Onafhankelijk Leven helpt ons gelukkig ook met de administratie. Het is een kluwen om alles uit te zoeken, maar met wat steun lukt het wel. Het is een pak van mijn hart dat we voortaan over een PAB beschikken. Toch blijft het een dubbel gevoel. Elk jaar bleef ik brieven schrijven naar politici en vorig jaar nog trok ik mee de campagne #ikwachtmee in de pers en op sociale media. Er staan immers nog veel mensen op de wachtlijst die recht hebben op een PAB..." -------------------------------------------------------------------------------- ZORGWIJS.BE ZET JOU OP WEG - GEBRUIKSVRIENDELIJK OVERZICHT VAN ALLE ZORGAANBIEDERS Als persoon met een handicap je weg vinden in het complexe landschap van zorgaanbieders is uitdagend. Het nieuwe online platform Zorgwijs.be biedt hulp. Het geeft een gebruiksvriendelijk en helder overzicht van alle zorgaanbieders. In enkele klikken ontdek je waar je zorg en ondersteuning in jouw buurt vindt. Zorgwijs.be is een gezamenlijk initiatief van vzw PVBwijzer en het VAPH. "Sinds 2017 kunnen personen met een handicap zelf bepalen welke zorg en ondersteuning zij inkopen dankzij het persoonsvolgend budget. Maar deze zoektocht is soms een uitdaging. Hier wil Zorgwijs.be het antwoord op zijn," zeggen de verschillende partners. Of je nu op zoek bent naar een zinvolle dagbesteding, woonondersteuning of individuele begeleiding: Zorgwijs.be bundelt alle zorgaanbieders op één online platform. In enkele klikken ontdek je welke organisaties zorg aanbieden, of ze nog beschikbare plaatsen hebben en nog heel wat extra informatie. Vandaag bevat het platform al zo'n 750 vergunde zorgaanbieders. In de toekomst wordt dit uitgebreid met persoonlijke assistenten en niet-vergunde zorginitiatieven. Totaaloverzicht van zorginitiatieven Voor minister van Welzijn Wouter Beke is de lancering van Zorgwijs.be een belangrijke stap vooruit: "Het invoeren van het persoonsvolgend budget zorgt voor een kwaliteitsvol, inclusief en zelfstandig leven. De juiste ondersteuning vinden in het brede aanbod van zorgaanbieders is echter niet altijd evident. Met Zorgwijs.be lanceren we een online platform dat mensen met een handicap op weg helpt om zorg en ondersteuning op maat in te kopen." Lizy is een persoon met een handicap en reageert positief op de komst van Zorgwijs.be. "Als budgethouder krijg ik op Zorgwijs.be een erg compleet beeld van alle zorgaanbieders." Lizy wil op Zorgwijs.be graag op zoek naar een persoonlijk assistent: "Ik krijg op de website te zien wanneer een assistent kan werken en met welke zorg hij of zij ervaring heeft. Ik kan zo heel gericht op zoek naar een assistent die bij me past." Zorg op maat inkopen Het online platform kwam tot stand in samenwerking met gebruikers- en werkgeversorganisaties uit de sector. "Het persoonsvolgend budget (PVB) voor personen met een handicap zorgde voor een omwenteling in de zorgsector," vertelt Sophie Beyers, voorzitter van PVBwijzer. "De shift van aanbod- naar vraaggestuurde financiering in de zorg vraagt tijd. Omdat veel mensen moeilijk de weg vonden naar de zorg die zij nodig hebben, bouwden we het nieuwe platform Zorgwijs.be." Quote: "Autonomie is voor personen met een handicap erg belangrijk." Het VAPH financiert dit samenwerkingsverband tussen de verschillende gebruikersverenigingen, bijstandsorganisaties en vergunde en niet-vergunde zorgaanbieders gedurende de komende vijf jaar. Karina De Beule, woordvoerder van het VAPH: "Autonomie is voor personen met een handicap erg belangrijk. Deze unieke samenwerking moet het mogelijk maken dat mensen met een handicap vanaf nu de variatie aan ondersteuning die ze nodig hebben, op één plek kunnen vinden." -------------------------------------------------------------------------------- VEELGESTELDE VRAGEN Ik heb een PVB en besteed mijn budget volledig in voucher. Tijdens de covid-19- periode ben ik thuis of wordt mijn individuele dienstverleningsovereenkomst nog niet opnieuw volledig uitgevoerd en ik heb nu extra kosten. Wat moet ik doen? 1. Bezorg ons de gegevens van je rekeningnummer via het formulier 'Melding van wijzigingen in verband met het persoonsvolgend budget'. Je kunt dat formulier ook opladen via mijnvaph.be. 2. Via het formulier 'Een overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonsvolgend budget in cash' bezorg je ons de gegevens van je cashovereenkomst. De verschillende overeenkomsten die toegelaten zijn, vind je in de bestedingsregels voor persoonsvolgende budgetten. Je vermeldt dat het een overeenkomst is die je sloot in het kader van covid-19. Je kan dat noteren bij de taakomschrijving. Je bezorgt het formulier via mail of post of je laadt het op via mijnvaph.be/documenten. 3. Na goedkeuring van de overeenkomst dien je jouw kosten in via mijnvaph.be of bezorg je een overzicht van jouw facturen aan het VAPH via het formulier 'Kostenstaat voor het persoonsvolgend budget'. 4. Je betaalt je zorgaanbieders via jouw rekening. 5. Het VAPH betaalt je kosten terug via jouw rekening, tot maximaal 17% van je jaarbudget (voor het persoonsvolgend budget is dat inclusief beheerskosten) als je budget ontoereikend is, en dat enkel en alleen voor de kosten die betrekking hebben op de overeenkomsten in het kader van extra ondersteuning tijdens de covid-19-periode. 6. Je houdt je overeenkomsten, facturen, rekeninguittreksels of bewijsstukken bij voor een eventuele controle van het VAPH. Een budgetverhoging kan alleen op basis van geregistreerde overeenkomsten en ingediende kosten die betrekking hebben op de periode van 14 maart tot en met 30 september 2020 en met vermelding 'covid-19'. Had je al een budgetverhoging van 8,5%? Dan wordt die automatisch opgetrokken naar maximaal 17%. Die 17% werd berekend op het budget dat je had op 23/04/2020. De verhoging zal in het PABof PVB-overzicht in mijnvaph.be zichtbaar zijn. Tip Op de website van het VAPH vind je ook andere uitgewerkte scenario's over wat je als budgethouder in een bepaalde situatie moet doen. Ga naar www.vaph.be/begeleidende-covid-19-maatregelen-voor-pvb-en-pab-budgethouders. -------------------------------------------------------------------------------- HANDEN UIT DE MOUWEN MET NATUURPUNT Veel mensen hebben de voorbije maanden door de coronacrisis en de vakantie in eigen land de pracht en de stilte van de natuur herontdekt. Jimmy en Jessie genieten al jaren van de natuur. Zij werken als vrijwilliger bij Natuurpunt in Lubbeek. Wij gingen even met hen mee naar natuurgebied De Spicht. We ontmoetten er ook Benny L'Homme van Natuurpunt en Bert Mariën van Huis in de Stad in Tienen. "Jaarlijks werken we acht tot negen keer samen met vrijwilligers van Huis in de Stad," vertelt Benny L'Homme. Hij is voorzitter van Natuurpunt Lubbeek. "Ik begeleid deze vrijwilligers samen met Steven Verdonck van Educatief Natuurbeheer, die vaak ook schoolgroepen begeleidt en voor het materiaal instaat. Elk jaar organiseren we daarnaast een etentje: een barbecue, een pizzafestijn of gewoon eens samen naar de frituur. Dat sociale aspect hoort erbij. We zijn altijd blij om elkaar terug te zien. Weet je, elke vrijwilliger heeft zijn eigen karakter, zijn eigen voorkeuren en gewoontes. Maar als je elkaar beter leert kennen, leer je elkaar appreciëren. Ik weet dat de vrijwilligers hier graag een handje toesteken, maar ik beleef er zeker evenveel plezier aan. We werken wel vaker met vrijwilligers bij Natuurpunt. We bieden altijd werk op maat. De ene vrijwilliger helpt graag bij het maaien en het houtbeheer, terwijl een ander liever knuppelpaden helpt aanleggen of exoten als kornoelje binnen de perken houdt. Elke bijdrage is waardevol voor ons. Zelf ben ik trouwens ook vrijwilliger bij Natuurpunt, al heb ik er bijna een voltijdse job aan. De afdeling Lubbeek is met 532 aangesloten gezinnen één van de grootste van het land. Daarnaast ben ik conservator van de natuurdomeinen De Spicht en Tafelbos. Ten slotte ben ik verantwoordelijk voor de dossiers voor de aankoop en uitbreiding van natuurgebieden. Er komt heel wat bij kijken. Ik ben 24 uur op 24 beschikbaar voor Natuurpunt. We hebben een heel actieve werking. Gelukkig kan ik rekenen op uitstekende relaties met het gemeentebestuur, met de landbouwers en met de leden. Door de coronacrisis zijn sommige werken in De Spicht en Tafelbos wat achterop geraakt. Ik ben heel blij dat de vrijwilligers van Huis in de Stad in Tienen staan te popelen om de handen uit de mouwen te steken. Hier is altijd werk aan de winkel!" Quote: "We werken wel vaker met vrijwilligers bij Natuurpunt. We bieden altijd werk op maat." "Zinvol werk in de gezonde buitenlucht" Bert Mariën is begeleider van het dierenatelier op boerderij De Maire in Bulsbeek. Dat is een van de drie dagcentra van Huis in de Stad in Tienen, een vergunde zorgaanbieder die woon- en werkgelegenheid biedt aan personen met een verstandelijke handicap. Naast De Maire is er nog de boerderij De Velpe en dagcentrum Berbendaal, waar binnenwerk plaatsvindt. De Natuurpuntvrijwilligers van Huis in de Stad werken op weekdagen gewoonlijk op De Maire of De Velpe. Ze verzorgen er de ezels, schapen, kippen en konijnen. Ze helpen er groenten telen en brood bakken. Ze verwerken er hout van paletten om de broodoven mee te stoken. En acht of negen keer per jaar trekken ze met een vaste ploeg het natuurgebied in om Natuurpunt een handje toe te steken. "Gewoonlijk zijn we met zes of zeven vrijwilligers," zegt Bert. "Iedereen is er graag bij! Kunnen helpen bij Natuurpunt is niet alleen erg zinvol werk, het brengt ook variatie in de activiteiten. Bovendien leren de cliënten hier samenwerken met andere mensen en breiden ze hun sociale contacten uit. En het werk in de buitenlucht is gezond! Het weerzien is telkens heel warm en familiaal. Door corona moeten we nu de nodige afstand bewaren, maar doorgaans hoort er een hartelijke knuffel bij. Huis in de Stad werkt al meer dan twintig jaar met Natuurpunt samen. De contacten zijn altijd prima verlopen. Dit is inclusie in de praktijk. Door corona hebben we de samenwerking in het voorjaar even moeten onderbreken. Maar in het najaar gaan we weer samen aan de slag! Iedereen kijkt ernaar uit. Uiteraard respecteren we alle veiligheidsmaatregelen. Zelfs in de natuur blijven we voorzichtig!" * Quote: "Bij Natuurpunt leren de cliënten samenwerken met andere mensen en breiden ze hun sociale contacten uit." "Ik heb het werk in de natuur gemist" Jimmy is één van de vaste vrijwilligers voor Natuurpunt. Op hem kan je altijd rekenen. "Ik hou van alle soorten werk in de natuur," zegt hij. "De voorbije maanden met het coronavirus vond ik heel lastig. Ik heb het werk in de natuur gemist. Gelukkig heb ik een eigen computer en ben ik actief op Facebook. Ik hou ook enorm veel van treinen en bussen. Ik ga geregeld naar het station naar de treinen kijken. Ik luister naar de aankondigingen van aankomende en vertrekkende treinen. Ik ken ook veel buschauffeurs. Weet je wat mijn lievelingsmerk voor auto's is? Opel. Mijn vriend heeft er een. Als ik 's morgens op de boerderij buiten kom, beginnen de schapen te blaten als ze me zien. Ze kennen me goed." Quote: "De voorbije maanden met het coronavirus vond ik heel lastig. Ik heb het werk in de natuur gemist." "Ik sta mijn mannetje hoor" Jessie werkt al twee jaar als vrijwilliger voor Natuurpunt. "Hout sprokkelen en hout zagen doe ik het liefste. En takken wegbrengen. Of hooien, al is dat zwaar werk. Maar ik sta mijn mannetje hoor. Ik kan goed uit de voeten met een riek. Ik hoef niet onder te doen voor de mannen. Ik wandel en fiets ook graag. De natuur, de stilte, de geluiden van de vogels en de andere dieren, buiten zijn... Heerlijk vind ik dat. Ook op de boerderij werk ik graag met de dieren. Alleen van de paarden heb ik schrik. Maar de honden, de schapen, de kippen en de konijnen verzorg ik graag." Quote: "De natuur, de stilte, de geluiden van de vogels en de andere dieren, buiten zijn... Heerlijk vind ik dat." -------------------------------------------------------------------------------- CIRCUIT SORTIE BRENGT MENSEN MET EEN PASSIE SAMEN Iedereen heeft nood aan sociaal contact Willy wil graag wandelen in Bokrijk. Eefje kan genieten van moderne kunst in het Smak in Gent. En Carine verheugt zich op een bezoek aan de kinderboerderij in Deerlijk. Heb jij ook een favoriet plekje? En wil je daar graag naartoe met iemand die ook helemaal weg is van die plaats? Circuit Sortie brengt mensen met en zonder beperking samen. Voor een toffe babbel, een plezierige ontmoeting, een nieuwe vriendschap. Op de website van Circuit Sortie staan ondertussen al meer dan honderd zoekertjes. Je kan met iemand kennis maken door te klikken op een zoekertje. En iedereen, handicap of niet, kan natuurlijk ook zelf een zoekertje plaatsen met zijn favoriete plek. Ook mensen zonder handicap beleven dergelijke ontmoetingen immers als een verrijking. Voor 46 favoriete plekken is er al een match! Deze mensen maken kennis met elkaar via chat, telefoon of e-mail. En – als de coronamaatregelen het toelaten – volgt dan ook afspraak op hun lievelingsplek. www.circuitsortie.be KRIS EN ANN BEZOEKEN PLANCKENDAEL Kris en Ann zijn beiden zot van olifanten. Samen trokken ze naar Planckendael. Hun gezamenlijke passie bracht hen samen in een nieuwe vriendschap. INNE EN GITTE KAYAKKEN OP DE NETE Inne en Gitte delen een passie voor kayakken op de Nete in Herentals. Het klikte meteen tussen beide dames. "UITGELEZEN KANS OM BRUGGEN TE BOUWEN" "Toen ik van het initiatief Circuit Sortie hoorde, was ik meteen enthousiast," zegt Tine Scherpereel. Samen met haar man Marc is zij het gezicht van VillaVip Wevelgem. "We zijn pas vorig jaar gestart. Met ons gezin van vijf kinderen betrekken we een kangoeroewoning. Naast onze privéwoonst is er een zorgwoning waar tien volwassenen met een handicap kunnen verblijven. Op dit ogenblik wonen er zes. De bewoners hebben uiteenlopende zorgvragen, maar allemaal hebben ze nood aan sociaal contact en inclusie. Dat is het mooie aan Circuit Sortie: het geeft de mogelijkheid om personen met een handicap in contact te brengen met andere mensen. Zo vergroten ze hun netwerk. Zelf maken we uiteraard geregeld uitstappen en organiseren we activiteiten. Maar het is voor iedereen goed om eens buiten de eigen kleine kring te treden. Ik heb alle bewoners van VillaVip Wevelgem gevraagd of ze er zin in hadden en waar ze dolgraag eens naartoe willen. Carine wil supergraag naar de kinderboerderij. Stefaan wil al wandelend de Vlaamse Ardennen of Heuvelland verkennen. Joyce wil snoezelen. En Jan zijn lievelingsplek is pretpark Bellewaerde bij Ieper. Die vier aanvragen of verzoeken hebben we alvast op Circuit Sortie gepost. En het werkt! Carine heeft ondertussen een nieuwe vriendin om naar de kinderboerderij te gaan. En ook Jan heeft iemand gevonden om samen naar Bellewaerde te gaan. Jammer genoeg moet Jan door de coronacrisis nog even geduld oefenen. We moeten de beperkte bubbel respecteren. Natuurlijk was hij wat ontgoocheld. Corona heeft wel al vaker roet in het eten gegooid. Ondertussen proberen we via chat en Skype al nader kennis te maken met Yves. Het is best spannend. Het is voor mensen met een handicap niet evident om nieuwe vrienden te maken. Circuit Sortie is een uitgelezen kans om bruggen te bouwen en mensen met een warm hart te leren kennen. Ik vind het fantastisch, ook omdat het helemaal op maat van het individu werkt." Quote: "Circuit Sortie is een uitgelezen kans om bruggen te bouwen en mensen met een warm hart te leren kennen." -------------------------------------------------------------------------------- ZORGDORPEN MAAKT ONLINE RADIOPROGRAMMA Quote: "Plaatjes draaien verbindt mensen." Hoe kan je in tijden van corona de contacten met vrienden en familie warm houden? De jongste maanden staken heel wat creatieve initiatieven de kop op. Er werd gezoomd en geskypet naar hartenlust. Leuk en origineel is ook het online radioprogramma van Zorgdorpen. Dankzij een steuntje in de rug van de Koning Boudewijnstichting (KBS) heeft het programma de wind in de zeilen. Zorgdorpen is een netwerkorganisatie die op verschillende locaties woongelegenheid aanbiedt met ondersteuning op maat voor personen met een handicap. Op site De Heide in Merelbeke wordt al langer geregeld een online radioprogramma gemaakt, maar dan op kleine schaal. Met de coronacrisis groeide het idee om het radioprogramma een groter bereik te geven naar de andere sites van Zorgdorpen én naar familie en vrienden thuis. Om het nodige materiaal hiervoor aan te kopen, kreeg Zorgdorpen de financiële steun van het Fonds voor Solidaire Zorg van de KBS. "Het radioprogramma wordt gemaakt door deejays van het animatieteam van De Heide," vertelt pr-verantwoordelijke Valerie Monbaliu van Zorgdorpen. "Ze draaien plaatjes op aanvraag van de bewoners. Het programma heeft altijd enorm veel succes. Het aanvragen van een plaatje, het uitkijken naar de uitzending, het samen genieten van de muziek en de ambiance... het zorgt voor een warm en verbindend gevoel bij de bewoners én bij de medewerkers. Tijdens de coronacrisis hebben we voor het eerst samengewerkt met Stadsradio Vlaanderen, dat uitzendt op FM. Dat was een hele toffe ervaring. Het sterkte ons in het verlangen om nog meer te halen uit de mogelijkheden van online radio. Zeker in de context van de coronacrisis. Iedereen heeft nood aan contact, aan warme boodschappen, aan verbondenheid. Maar we kunnen het programma ook inzetten om informatie te delen en te sensibiliseren. We willen een programma maken voor personen met en zonder handicap. Via sociale media willen we bovendien de dialoog aangaan met de luisteraars. De steun van de KBS geeft ons de ruimte dit initiatief verder uit te bouwen. We kopen nu het nodige materiaal aan. Ook na de coronacrisis kan online radio heel wat moois teweegbrengen. Daarvan zijn we ondertussen meer dan overtuigd." -------------------------------------------------------------------------------- INFORMATIE IN VLAAMSE GEBARENTAAL Sinds kort biedt het VAPH informatie over de dienstverlening van het VAPH aan in Vlaamse Gebarentaal. De volgende filmpjes staan al online: * Hulpmiddelen en aanpassingen * Rechtstreeks toegankelijke hulp * Een persoonsvolgend budget aanvragen * Starten met de besteding van je persoonsvolgend budget Binnenkort komt er nog een video in Vlaamse Gebarentaal over tolken voor doven en slechthorenden online. Alle filmpjes zijn te bekijken op www.vaph.be/ondersteuningsvormen-van-het-vaph-uitgelegd-vlaamse-gebarentaal. -------------------------------------------------------------------------------- CORONABABBELS MET OUDERS Mantelzorgorganisatie Magenta ondersteunt ouders in de coronatijd met 'coronababbels'. Krijg je graag wat input en tips en tricks van andere ouders? Registreer je dan voor een coronababbel. Zodra er vier aanmeldingen zijn, zoekt Magenta een moment dat voor iedereen past en volgt een uurtje online samenzijn. www.magentaproject.be -------------------------------------------------------------------------------- HET LAATSTE WOORD - BRANKO LEFEVERE, 19 JAAR, "SAMEN CHILLEN EN GENIETEN" "Ik hou van voetballen. Ik speel bij CAS Leuven op de linkerflank, soms in de spits. Af en toe pik ik een goaltje mee! Deze zomer ben ik voor de derde keer op voetbalkamp geweest met Sporta. Dat vind ik tof. Elke ochtend hebben we training. Na de middag is er siësta. Daarna spelen we een penalty cup. We sluiten af met een wedstrijd. 's Avonds zijn we vrij en doen we activiteiten. Het is een pittig kamp, maar ik hou wel van een uitdaging. Ik ben ook op kamp geweest met Attraktief van MPC Ter Bank. We gingen onder meer varen, fietsen en zwemmen. Tijdens de week verblijf ik in een leefgroep in MPC Ter Bank in Heverlee, maar in het weekend ga ik naar huis in Hoegaarden. Met een vriend en zijn ouders mocht ik enkele dagen mee naar Zeeland in Nederland. Gezellig samen chillen en genieten van de vakantie."