================================================================================ STERK nr. 41 Sterke verhalen van mensen met een handicap Maart 2022 ================================================================================ VOORWOORD: SAMEN BEREIKEN WE MEER Jezelf kunnen zijn én in verbinding staan met anderen: dat is wat we allemaal wensen en zoeken. De Vlaamse Regering zet daarop in. Zo met het initiatief Vroeg en Nabij, dat kinderen, jongeren en gezinnen een veilig vangnet wil bieden. Of nog: het initiatief Zorgzame Buurten, waar samenwerking tussen buren, lokale en andere overheden toelaat comfortabel in je buurt te (blijven) wonen. Altijd gaat het om samenwerking, oog hebben voor elkaar. Voor personen met een handicap, die zoveel als mogelijk gewoon aan de samenleving willen deelnemen, biedt dit alles extra kansen. En klinkt het vertrouwd. Sinds de invoering van de persoonsvolgende financiering, inmiddels vijf jaar geleden, gaan zij en de sector door een ware omwenteling. Zorgaanbieders slaan meer en meer de brug van de geborgenheid van de eigen voorziening naar het verenigingsleven, de plaatselijke middenstand, de buurt. Het gaat om grote ambities en die beginnen vaak met kleine dingen, dichtbij. Door samen een koffie te drinken of een activiteit te organiseren, leren mensen elkaar kennen. Dan groeit het vertrouwen. En dan wordt veel mogelijk. De personen met een handicap hebben meer zeggenschap dan vroeger. Zij dagen zorgaanbieders uit om nieuwe wegen te verkennen. Dat leidt tot een gezond sociaal ondernemerschap. Overal ontstaan samenwerkingen. Tegelijkertijd groeit het aantal initiatieven dat de persoon met een handicap includeert. Denk aan werk, wonen, vrije tijd en andere levensdomeinen. In dit nummer van Sterk laten we een aantal praktijkvoorbeelden voor zichzelf spreken, hun ervaring delen. Verder kijken wij samen met jou reikhalzend uit naar de lente en de zomer. Misschien maak je al in de paasvakantie een uitstap? Of ben je nu al aan het plannen voor de zomervakantie? Volgens de experten mogen we rekenen op een mooie zomer zonder al te veel coronazorgen. Natuurlijk is het wijs om voorzichtig te blijven. Maar als alles goed blijft, kunnen jeugdkampen en reizen doorgaan. Wij geven jou alvast inspiratie en tips voor een goede voorbereiding. Ten slotte stellen we in dit magazine graag nog eens onze Hulpmiddelendatabank aan je voor. Want die geeft een handig zicht op alle soorten hulpmiddelen die je meer zelfstandigheid kunnen geven. De VAPH-medewerkers houden die Hulpmiddelendatabank voortdurend up-to-date. Voor veel van die hulpmiddelen kan je trouwens een tussenkomst van het VAPH aanvragen. Het loont dus altijd de moeite om eens een kijkje te nemen. James Van Casteren, administrateur-generaal VAPH -------------------------------------------------------------------------------- WAT NA ONS? De meest gestelde vraag van ouders van een kind met een handicap is de vraag 'Wat na ons?'. Daarom organiseert Gezin en Handicap vzw in elke provincie al infomomenten over bewindvoering, erfrecht... Maar ook de emotionele kant verdient aandacht. Met een cursus in vier sessies komt Gezin en Handicap tegemoet aan deze nood. Hoe kan je als ouder je kind met een handicap later met een gerust hart achterlaten? Hoe blik je je liefde in voor de toekomst? Wat moeten anderen (later) van je kind weten om het de best mogelijke kwaliteit van leven te geven? Hoe wil je dat je kind je later herinnert? Welke keuzes maak je voor jezelf en je kind op vlak van gezondheidszorg en levenseinde? Gezin en Handicap organiseerde deze cursus eerder in Gent en Leuven. Telkens waren de plaatsen snel volzet. Daarom deze nieuwe kans. Deze keer in Antwerpen. Het aantal deelnemers is beperkt. De eerste sessie vindt plaats op 31 maart. Meer informatie vind je op www.gezinenhandicap.be/event/wat-na-ons-antwerpen. Interessant is ook de brochure 'Zorgenkind. Hoe de langetermijntoekomst verzekeren van een meerderjarig zorgenkind?' Je vindt deze brochure op de website: www.notaris.be/nieuws-pers/detail/nieuwe-brochure-over-zogenaamde- zorgenkinderen-beschikbaar. -------------------------------------------------------------------------------- VFG WORDT DITO Sinds 1 januari 2022 heet VFG Dito. Na 45 jaar werking vond de vereniging het tijd om een nieuwe, verfrissende look en een nieuwe naam aan te nemen, die past bij de huidige tijdsgeest. De naam VFG dekte niet meer de lading, luidt het bij Dito. "Waar we in het verleden meer focus legden op er zijn 'voor' mensen met een handicap, zijn we nu een organisatie die 'met' mensen met een handicap werkt aan een samenleving waarin iedereen kan participeren. Een samenleving waarin iedereen gelijk is. Gelijkwaardigheid staat centraal in onze organisatie. En van daaruit komt de naam 'Dito', van 'idem dito'. Het moest een krachtige naam zijn die vlot uit te spreken is en een frisse wind binnenbrengt," klinkt het op de website. Dito zet in op drie pijlers. De organisatie versterkt mensen met een handicap en hun netwerk, verandert de samenleving en verbindt mensen met en zonder handicap. www.ditovzw.be -------------------------------------------------------------------------------- STEL JE VRAAG VIA MIJNVAPH.BE Wist je dat je als door het VAPH erkend persoon met een handicap nu ook vragen kan stellen via mijnvaph.be? En dat we er alles aan doen om jouw vraag binnen de vijf werkdagen te beantwoorden? Mijnvaph.be is een beveiligd netwerk. Om toegang te krijgen tot je dossier, moet je je identificeren. Dat kan met je identiteitskaart of met itsme. Daarom is mijnvaph.be veel veiliger dan gewoon een e-mail sturen met persoonlijke gegevens. De GDPR-wetgeving die jouw privacy beschermt, raadt het gebruik van e- mail dan ook af. Maar wees gerust, wij schaffen de e-mails nog niet meteen af. Er is een overgangsperiode, zodat je kan wennen aan het nieuwe systeem in mijnvaph.be. Je kan het alvast eens proberen. Het is heel gebruiksvriendelijk. Lukt het je niet alleen? Haal er dan gerust een familielid of een goede vriend bij die je vertrouwt. Als jij die eenmaal toegang geeft – of 'consolideert', zoals dat heet – dan kan hij of zij jou altijd helpen met mijnvaph.be. -------------------------------------------------------------------------------- IMPACT PVF OP VERGUNDE ZORGAANBIEDERS Op 3 juni vindt in Diest een congres plaats over de impact van de persoonsvolgende financiering (PVF) op de vergunde zorgaanbieders en sociale professionals. Op het congres worden de resultaten van het onderzoeksproject 'PVF en de vergunde zorgaanbieders' voorgesteld. Het onderzoek zoomt in op de veranderingen die de PVF teweegbracht voor de vergunde zorgaanbieders en de sociale professionals die dagelijks in de praktijk staan. Ook voormalig minister van Welzijn Jo Vandeurzen en huidig minister van Welzijn Wouter Beke nemen deel aan het congres. Praktisch Het congres vindt plaats op vrijdag 3 juni van 9.30 tot 12.30 uur in het Begijnhof Diest. Inschrijven kan tot 23 mei. Meer informatie vind je op: research-expertise.ucll.be/nl/navormingen/studiedag-pvf-en-de-vergunde- zorgaanbieders -------------------------------------------------------------------------------- HET CIJFER 8.212 Het totale aantal producten (incl. 3D-ontwerpen) waarover de Hulpmiddelendatabank informatie verspreidt. -------------------------------------------------------------------------------- NAAR INCLUSIE MET BUURTWERKING Buurtgerichte zorg is de toekomst. Hoe sterker de band met de buurt, hoe inclusiever de gemeenschap. Dat is ook de ervaring van Huis Zingem Quote: "Elke investering in buurtwerking krijg je dubbel en dik terug." "Studenten hebben op hun eerste stagedag altijd moeite om ons te vinden," lacht Isabel Sprangers. "Zo onopvallend zijn onze kleinschalige verblijven in Zingem. In twee rijhuizen en een aanleunwoning wonen in totaal twaalf mensen met een verstandelijke beperking. Het gewone leven staat er centraal." Isabel is teamverantwoordelijke van vzw De Bolster voor Huis Zingem. Al sinds 2004 deed het team er alles aan om zich te 'integreren' in het dorp. "We gingen naar de markt, naar de bibliotheek, op café en op restaurant. We namen deel aan de activiteiten van Samana en andere festiviteiten op de gemeente. Alles om ons zo goed mogelijk te integreren. Tot we in 2016 het geweer van schouder veranderd hebben. Inclusie werd het nieuwe sleutelwoord. Als eerste inclusie-initiatief organiseerden we in ons huis een koffietafel voor buren en kennissen. Tot dan kenden we de mensen uit de buurt maar oppervlakkig. We knikten goedendag, maar verder ging het niet. Door ze bij ons thuis uit te nodigen, leerden we elkaar kennen. Korte tijd later hebben we een buurtcomité opgericht. We kwamen geregeld samen, organiseerden een buurtfeest, een wandeling en een nieuwjaarsreceptie en met kleine stapjes evolueerden we van integratie naar inclusie. Inclusie is vandaag niet meer weg te denken uit onze werking. Het is altijd tweerichtingsverkeer. Wij hebben vrijwilligers nodig, bijvoorbeeld voor het vervoer van cliënten, een uitstap, naaiwerk of strijkwerk. Maar we kunnen iets terugdoen. We hebben ons met de bewoners van Huis Zingem aangesloten bij diverse verenigingen in het dorp. In elke organisatie dragen we actief ons steentje bij. Als de KWB een wafelenbak organiseert, dan gaan wij afwassen. Als er een zwerfvuilactie plaatsvindt, dan staan wij mee in voor de catering voor de deelnemers. We werken ook actief samen met de twee schooltjes. Op het schoolfeest van De Bosrank hielpen we met de afwas en op vraag van De Regenboog gingen we tijdens corona brieven op de bus doen. We doen dat allemaal gratis, maar vaak worden we hiervoor op een of andere manier dubbel en dik beloond." Quote: "Bij de buren worden we echt in de watten gelegd." ERBIJ HOREN "In 2020 vroeg het OCMW van Kruisem of we ook met hen wilden samenwerken. Nu gaan twee cliënten een keer per maand als vrijwilliger helpen in het Huis van het Kind. Ze wassen er het speelgoed, plooien er kleren... Soms gaan bewoners helemaal zelfstandig ergens een handje toesteken, soms ook gaat een begeleider mee. We hebben ondertussen een hele goede band met de buurt. Door die band horen mensen met een beperking er meer en meer als vanzelfsprekend bij. Zelfs zonder begeleiders. Een mooi voorbeeld is de wandelclub. Twee cliënten wilden dolgraag elke week deelnemen aan de wandeling van vijf kilometer. Ik heb vier keer meegestapt om kennis te maken, contacten te leggen, bruggen te slaan. De vijfde keer heb ik de twee cliënten gewoon gebracht en terug afgehaald, zonder zelf mee te stappen. Zo werkt het vaak: je moet er eerst veel energie in stoppen, maar je krijgt daarna zoveel terug. Zes jaar zijn we ondertussen intensief met buurtwerking bezig. Het mooie is dat we ook tijdens corona de vruchten hiervan geplukt hebben. De buurt kwam langs om aan het raam te zwaaien, mensen stuurden kaartjes of brachten iets lekkers. Het is leuk hoeveel mensen van Zingem onze cliënten vandaag bij naam kennen. Dat is zo belangrijk voor hen: ze zijn iemand, ze hebben een rol in de samenleving, ze horen erbij. Als ze door het dorp lopen, is er altijd wel iemand die naar hen wuift of met wie ze een praatje kunnen slaan. Dat heeft een enorme impact op hun emotionele welzijn." GEVEN EN NEMEN "De buurt stond van in het begin open voor ons. Toch duurt het even voor je je plaats vindt in een gemeenschap. Het is een kwestie van geven en nemen, van actief deelnemen en elkaar helpen. Voor Music for Life hebben de uitbaters en vrienden van café Het Sportpaleis voor ons een '48 uur koers op rollen' georganiseerd. Onze cliënten stonden mee achter de bar. De opbrengst was mooi, maar vooral: we hebben weer nieuwe mensen leren kennen en de banden die er al waren, zijn nog verstevigd. Heel Zingem kent ondertussen vzw De Bolster. Ik kan voorbeelden blijven geven. In de zomer is een inwoner van Zingem een dag naar zee gegaan met twee cliënten. Onze buurman trok op 21 juli met een bewoner naar Brussel om de nationale feestdag te vieren. Er hoefde zelfs geen begeleider mee te gaan. Om ons nog beter te laten kennen, hebben we nu een pakjesdienst. Mensen die overdag werken of niet altijd thuis zijn, kunnen hun postpakje bij Huis Zingem laten leveren. Gratis en voor niks. Op een moment dat het hun past, kunnen ze het pakje ophalen. Hier is altijd iemand thuis. We hebben die dienstverlening overal in Zingem bekendgemaakt en het is een groot succes. Als mensen bij ons aanbellen voor hun pakje, dan slaan we een praatje. Voor wie ons nog niet kende, is het ijs dan snel gebroken. De cliënten engageren zich ook voor goede doelen. Zo steunen we via Welzijnsschakels acties voor mensen met beperkte middelen. Voor het kerstfeest hebben wij de soep bereid en we zijn ook weer gaan afwassen. En het leuke is: als Welzijnsschakels een uitstap naar Planckendael organiseert, dan mogen onze cliënten gewoon aansluiten. Overal waar er iets te beleven valt, steken we een handje toe. Voor het Repair Café in Zingem bakken we taart of cake en houden we de bar open. Voor Kruisem Verlicht, een initiatief van de gemeente om wat licht te brengen tijdens de duistere coronaperiode, hebben we filmpjes gemaakt voor de website en de Facebookpagina. Onze cliënten toonden in de filmpjes hoe je pepernoten maakt of een eenvoudige rijsttaart bakt. We maakten ook pakjes om uit te delen aan buren en maakten er een filmpje van. Je kan zo ongelooflijk veel doen voor een hechte buurtwerking. En iedereen vaart er wel bij!" -------------------------------------------------------------------------------- BUURTWERKING IN DADIZELE EN ROLLEGEM-KAPELLE "Ontmoeting is vandaag onze corebusiness," zegt Lieven Detavernier, directeur van vzw Mariënstede. In het West-Vlaamse dorp Dadizele slaagde de organisatie erin om met een actieve buurtwerking de hele gemeenschap samen te brengen. In het nabijgelegen Rollegem-Kapelle willen ze dat nog eens overdoen. Plaats van gebeuren daar is 'Superette Capellehof'. Quote: "Superette Capellehof vult leemte in de buurt in." "Mariënstede ligt in een park in het centrum van Dadizele. Het park behoorde vroeger toe aan het bisdom Brugge en het was verboden terrein voor de buurt," schetst Lieven Detavernier. "Begin jaren negentig hebben wij de poorten van het park opengegooid. Maar het heeft nog tien jaar geduurd voor mensen er kwamen wandelen. De kloof tussen het dorp en wat vroeger 'de instelling' heette, was groot. Gelukkig hebben we die sfeer helemaal kunnen keren. Hoe? Door de 'beperking' achter ons te laten en te focussen op onze talenten. En door van de vroegere instelling een kleurrijk plekje van warmte en ontmoeting te maken. Die twee bewegingen zijn nodig: de mensen met een handicap moeten naar buiten komen, de buitenwereld moeten we binnenbrengen. Al van in de jaren negentig zetten we in op buurtwerking. Vandaag plukken we daar de vruchten van. Want ja, het vergt tijd. Ons eerste initiatief was een buurtwinkel openen in het kasteel in het park. Een collega begon kaas te maken met cliënten. Elke vrijdag hadden we vijf bolletjes kaas om te verkopen. Die waren in een oogwenk weg, natuurlijk. Maar Oxfam vroeg om samenwerking en de winkel groeide en groeide. Tien jaar geleden schakelden we een versnelling hoger. Met de steun van de Provincie, en later ook van minister Vandeurzen, brachten we alle partners in Dadizele samen: de gemeente, het Sociaal Huis, de woonzorgcentra... Alle zorgpartners, al hou ik niet van dat woord 'zorg'. Het klinkt meteen als 'afhankelijkheid' en dat is nu net wat we niet willen. Wij spreken liever van buurtwerking. Met ook de verenigingen en de bedrijven erbij: de hele rijkdom van de buurt. Samen hebben we de tijd genomen om verbinding te zoeken, om kansen voor de buurt te ontdekken. Zo hebben we het park nog aantrekkelijker gemaakt met zitbanken en een klein cinemazaaltje. Wie vandaag in het park van Dadizele wandelt, heeft helemaal niet het gevoel in een 'instelling' te lopen. We maken deel uit van de buurt. Ook vanuit de buurtwinkel blijven we bruggen slaan. Om het sociaal contact te bevorderen, plaatsten we enkele tafeltjes en boden we iets te drinken aan. We namen contact op met de landbouwers uit de buurt en verkochten naast onze eigen ook hun producten: kaas, fruit, karnemelk, groenten en boter. Weet je, buurtwerking en inclusie, dat zijn werkwoorden. Je moet er voortdurend aan werken. Altijd een win-win zoeken. Voor de mensen met een handicap is dit een mooie manier om hun talenten in te zetten. Ze baten de winkel uit, ze onthalen de bezoekers, ze bedienen de klanten. We hebben de winkel de naam Château Superette gegeven." EEN GEZOND BUURTLEVEN "Vier jaar geleden belde de burgemeester van Ledegem me op. Net als vele andere dorpen ziet hij een leegloop van buurtwinkels in zijn dorp Rollegem-Kapelle. Daardoor gaat ook het sociale weefsel kapot. Want mensen kopen natuurlijk niet gewoon een pot yoghurt: ze krijgen er een babbel bij en doorbreken even het alleen-zijn. De burgemeester vroeg me of we met Mariënstede wat meer leven in zijn dorp konden brengen. Hij dacht aan een buurtwinkel in een oude vierkantshoeve, het Capellehof. We hebben toegezegd. We hebben samen met de architect en met de gemeente Ledegem de plannen mogen uittekenen voor de restauratie van de hoeve. In 2023 is de verbouwing klaar. Maar zolang wilden we niet wachten. Daarom huren we voorlopig een pand even verderop. Superette Capellehof is ondertussen twee jaar open. Quote: ""Het geeft een zeer fijn gevoel om door een gemeente gevraagd te worden om meer kleur en leven in het dorp te brengen." Het mooie aan dit verhaal is dat we gevraagd werden. Het initiatief lag bij de gemeente. Het geeft een zeer fijn gevoel om door een gemeente gevraagd te worden om meer kleur en leven in het dorp te brengen. Rollegem-Kapelle heeft geen supermarkt, geen bakkerij, geen kruidenier. Wij bieden die dagelijkse producten nu aan in onze superette. Ons aanbod is hier dus groter dan in Dadizele. Toch gaan we niet in concurrentie met de middenstand. We vullen gewoon een leemte, heel kleinschalig. Elke stap die we ondernemen, zetten we in overleg met plaatselijke partners. Goede communicatie is zeer belangrijk. Ontmoeting is vandaag onze corebusiness. De handicap is naar de achtergrond verwezen, de gemeenschap naar de voorgrond. Toen minister Beke ons een tijd geleden een bezoek bracht in Dadizele, vroeg hij met hoeveel we waren. Ik antwoordde 99 personen met een handicap, 74 medewerkers, 140 vrijwilligers en 3.600 inwoners, dat maakt samen een goede 3.900 mensen. De hele plaatselijke gemeenschap dus. En zo is het. We hebben geen tegenstanders, alleen maar medestanders. We zijn niemands concurrent, we werken alleen samen. Samen voor een inclusieve gemeenschap." -------------------------------------------------------------------------------- VIND ALLE MOGELIJKE HULPMIDDELEN IN EEN OOGWENK Ken je al de hulpmiddelendatabank? Welke hulpmiddelen zijn er op de Vlaamse markt beschikbaar? De Hulpmiddelendatabank maakt je wegwijs. Je krijgt er uitgebreid informatie over hulpmiddelen en aanpassingen die personen met een handicap en hun verzorgers of begeleiders gebruiken. Zoek je bijvoorbeeld een verzorgingsbed, een brailleleesregel of een oplossing om te douchen? Dan krijg je een handig overzicht van de bestaande hulpmiddelen, telkens met productspecificaties, foto's, richtprijzen en de gegevens van de producent of leverancier bij wie je de producten kunt kopen. Hoe vind ik mijn weg in de databank? De vormgeving draagt bij tot de overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de databank. De producten zijn ingedeeld in 20 hoofdcategorieën: schrijven, lezen, praten, horen, zich verzorgen, mobiliteit... Per categorie kan je direct filteren op productsoorten: vergroot toetsenbord, douchestoel, brailleleesregel... Of je kan verder navigeren via subcategorieën. Je kan ook filteren op doelgroep: motorische, visuele, auditieve handicap, spraak-, taal- of stemstoornis, cognitieve handicap of leerstoornis. Per categorie lees je welke productsoorten binnen die categorie opgenomen zijn, voor wie ze een oplossing kunnen zijn en waarmee je rekening moet houden bij de keuze. Per productsoort krijg je een omschrijving van de productsoort en voor wie de producten bedoeld zijn. We blijven ook in de toekomst de vinger aan de pols houden en zullen de databank blijven bijsturen om een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring te bieden. Worden al deze producten aanbevolen? Neen, de Hulpmiddelendatabank heeft een louter informerende functie. Het Kenniscentrum Hulpmiddelen doet door de opname van producten in de databank geen aanbeveling over de kwaliteit of de veiligheid ervan en doet ook geen uitspraak over de kwaliteit van de service van de handelaars. De productgegevens zijn een momentopname en zijn gebaseerd op informatie die door de handelaars werd geleverd of die door hen gepubliceerd is op hun website. Onvolkomenheden of fouten kan je altijd melden aan het Kenniscentrum Hulpmiddelen: koc@vaph.be. Worden alle hulpmiddelen in de databank terugbetaald door het VAPH? Neen. Het al of niet opgenomen zijn van een product in de Hulpmiddelendatabank is geen aanwijzing of het product wordt terugbetaald door het VAPH. Wel willen we je zo goed als mogelijk informeren. https://www.vaph.be/hulpmiddelen/databank -------------------------------------------------------------------------------- SOCIAAL WERK IN DE SECTOR PERSONEN MET EEN HANDICAP Op 5 mei 2022 vindt in Antwerpen de tweede Sociaalwerkconferentie plaats. Een van de doelstellingen is om de enorme diversiteit en het belang van het sociaal werk onder de aandacht te brengen. De gelegenheid voor Sterk om sociaal werkers in de sector van personen met een handicap in de kijker te stellen. Zo bijvoorbeeld bij Begeleid Wonen Tienen. Wij maakten er kennis met Inge en Kerewin. Quote: "Elke dag zijn we van betekenis." "Ik ben mijn loopbaan ooit begonnen als scheikundig laborante," lacht Inge Selleslag. "Maar met producten werken was niet mijn ding. Ik ben opnieuw gaan studeren en nu werk ik met mensen. Dat bevalt me veel beter." Ook Kerewin Sergeys heeft graag mensen om zich heen. "Dat is het fijne aan Begeleid Wonen: je kan langdurig met mensen optrekken. Er ontstaat een hechte band en je bent echt van betekenis." Krachten voorop "We werken emancipatorisch", benadrukt Inge. "Dat betekent dat we uitgaan van de talenten en de mogelijkheden van elke mens. We nemen zo weinig mogelijk over. Ook het psychosociaal welzijn is een belangrijk aandachtspunt." "In de praktijk gaan we vaak bij de cliënten thuis," zegt Kerewin. "We helpen mensen met hun administratie, met hun betalingen en bij hun contacten met externen. Geregeld nemen we een coördinerende rol op tussen de verschillende hulpverleners. Of we gaan bijvoorbeeld mee op doktersbezoek om erover te waken dat de cliënt wel degelijk alles begrijpt. We luisteren veel: hoe voelt iemand zich, met welke gedachten worstelt hij of zij? Hoe is iemands zelfbeeld? Hoe zit het met de relaties in zijn netwerk? Waar nodig zoeken we samen oplossingen." "Door een situatie waarin ze verzeilden, hebben nogal wat mensen een laag zelfbeeld," vertelt Inge. "Soms zijn ze in de loop der jaren erg afhankelijk geworden. Samen zetten we dan kleine, praktische stapjes. We leren ze bijvoorbeeld om zelf naar de bank te gaan, om hun netwerk te versterken, om alleen naar de winkel te gaan... Zo groeit beetje bij beetje terug het zelfvertrouwen." Signaalfunctie Quote van Kerewin Sergeys: "Als sociaal werkers hebben we een signaalfunctie." Quote van Inge Selleslag: "We benoemen elke nieuwe overwinning expliciet, zodat mensen weer trots kunnen zijn op zichzelf." "Mensen zien worstelen, is vaak aangrijpend," vertelt Kerewin. "Ook wij voelen ons soms machteloos tegenover de bureaucratie. Het is een uitdaging waar veel sociaal werkers mee kampen. Het zit allemaal soms dicht op ons vel." "Het geeft voldoening om stapjes vooruit te zetten met een cliënt, maar het systeem is soms log en traag," verduidelijkt Inge. "Wie met beide voeten in het werkveld staat, botst wel vaker op beslissingen van mensen die duidelijk niet in de praktijk staan. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn. De samenwerking en de afstemming tussen de verschillende overheidsdiensten en sociale organisaties loopt dikwijls niet zo vlot als we zouden willen. Maar dat gevoel mag ons niet overrompelen. We moeten voldoende nabij blijven en tegelijk afstand houden. Een sterk team is dan belangrijk." "Als sociaal werkers hebben we tegelijk een signaalfunctie," zegt Kerewin. "We staan tussen de cliënt en het beleid in. We willen impact hebben op het beleid. Maar onze eerste aandacht gaat altijd naar de cliënt." Eén van die cliënten is Veerle. Veerle maakt op dit ogenblik een echtscheiding door. Haar zelfbeeld en haar zelfvertrouwen hebben tijdens haar huwelijk een stevige deuk gekregen. Met de begeleiding van Inge en Kerewin hervindt ze stapje voor stapje haar kracht. "Een goed netwerk is ontzettend belangrijk," zegt Inge. "Dat is de basis. Eens die basis er is, kan je verdere stappen zetten. We benoemen elke nieuwe overwinning ook expliciet, zodat mensen weer trots kunnen zijn op zichzelf." Van betekenis zijn "Elke dag zijn we van betekenis voor mensen. Dat is het fijne aan ons werk. Wat we doen, maakt wel degelijk het verschil. De vorderingen met cliënten gaan soms traag. Maar plots, maanden later, zie je dat mensen dingen, waar je al heel lang op aanstuurt, uit zichzelf beginnen te doen," vertelt Kerewin. "Mijn meest intense herinnering dateert van enkele jaren geleden," zegt Inge. "De enige dochter van een cliënt met een auditieve beperking was plots overleden. Die man en zijn vrouw waren kapot van verdriet. Ik heb samen met hen de begrafenis voorbereid. Dat was zwaar, maar het was essentieel. Ik heb hen geholpen om een tekst te schrijven. Zij vonden de woorden, maar ze konden er geen zinnen van maken. Ik heb die tekst in hun naam voorgelezen op de begrafenis. Doorgaans laten wij mensen niet steunen op ons, we willen hen net versterken. Maar op de momenten die ertoe doen, zijn we er wel voor hen. We spelen in op hun noden en leggen er een stukje van onszelf in. Dan besef je wat je betekent voor mensen." "Het blijft een uitdagende job, maar de voldoening is navenant. Meer dan eens moet je jezelf heruitvinden. Elke situatie is weer anders. Elke mens is uniek. Dat daagt me uit. Hoe moeilijk het soms ook blijft om fundamenteel verandering te brengen," besluit Kerewin. De Sociaalwerkconferentie is een organisatie van het Het Vlaams Platform Sterk Sociaal Werk. Meer informatie vind je op: • departementwvg.be/ssw/sterk-sociaal-werk • www.sociaal.net -------------------------------------------------------------------------------- GETUIGENIS VAN VEERLE, CLIENTE BEGELEID WONEN TIENEN Quote van Veerle: "Ik heb nog een weg te gaan." "Ik kan veel dingen niet alleen aan. Ik snap het soms niet: papieren invullen, afspraken maken... Gelukkig helpen Inge en Kerewin mij. Ze komen elke week langs. Ze hebben me al veel geleerd. Ze geven me zelfvertrouwen. Ik durf vandaag al iets meer opkomen voor mezelf. Dat heb ik altijd moeilijk gevonden. Maar ik vind het belangrijk om er te zijn voor mijn drie kinderen. Ik heb nog een weg te gaan. Ik heb de neiging om mezelf op te sluiten. Ik durf niet goed buiten komen. Maar Inge en Kerewin helpen me. En als ik dan mezelf overwin, dan ben ik blij. Ze hebben me ook al geleerd om een e-mail te sturen en om iets op te zoeken. Dat vind ik fijn. Ook de contacten met mijn familie zijn nu beter. Ik zie mijn mama elke week en ik ga weer op bezoek bij tantes en nonkels. Ze steunen me. Ik weet dat ik er niet alleen voor sta." -------------------------------------------------------------------------------- BEELDVERHAAL [niet opgenomen] -------------------------------------------------------------------------------- DOSSIER SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP De persoonsvolgende financiering daagt zorgaanbieders uit om nog meer op maat en nog inclusiever te werken. Samenwerking en sociaal ondernemerschap is hierbij het sleutelwoord. Overal steken nieuwe initiatieven de kop op. Wij gingen even kijken in de Borgwalhoeve van vzw Ebergiste en bij vzw Raakzaam. LUC AELBRECHT VAN EBERGISTE Quote: "Je krijgt meer terug dan je geeft." "Sociaal ondernemerschap is voor mij sterk verbonden met de integratie- en inclusiegedachte. Dat is het hele verhaal achter de Borgwalhoeve. Oorspronkelijk was dat een boerderij die bij de voorziening hoorde. Met Europese steun hebben we het domein publiek toegankelijk gemaakt. Het is nu een echte belevingsboerderij met vele activiteiten," zegt Luc Aelbrecht. "De centrale plek in de Borgwalhoeve is de cafetaria," vertelt Luc Aelbrecht, administratief-logistiek directeur bij Ebergiste. "Hier krijgen bewoners de kans om andere mensen te ontmoeten. Verder is er een verkooppunt met producten die onze cliënten maken: ambachtelijke producten, originele wenskaarten en leuke geschenken. De Borgwalhoeve biedt ook ruimte aan een aantal ateliers, waar onze bewoners dagelijks terechtkunnen voor activiteiten. Een bezoek aan een atelier is altijd mogelijk. Bovendien sluit de Borgwalhoeve aan bij diverse fiets- en wandelpaden uit de regio. Vele organisaties kiezen deze locatie dan ook als start- en eindpunt. We werken hiervoor samen met het toeristische centrum De Poort uit Gavere. We hebben wel meer troeven: in het verlengde van de Borgwalhoeve ligt ons dierenpark met een speeltuin. Terwijl bezoekers genieten van een glaasje of een pannenkoek, kunnen de kinderen het dierenpark ontdekken of klauteren op de klimtoestellen. Er zijn ook enkele fitnesstoestellen." Cliënten centraal "Cruciaal is dat de cliënten in alles een centrale rol spelen. Ze ontmoeten niet alleen mensen, ze baten ook mee de cafetaria uit. Ze bakken pannenkoeken en zorgen samen met vrijwilligers en begeleiders voor de bediening. Ze zijn trots als ze zien hoe hun producten in de winkel over de toonbank gaan. Ook de verzorging van de dieren gebeurt door onze bewoners. Geregeld komen scholen of verenigingen op bezoek. De bewoners hebben samen met een natuur- en milieudeskundige een leerroute voor natuurbeleving ingericht. Voor de kleuters is er een interactief kabouterpad. Er is ook een bos- en een landbouwleerpad en in samenwerking met CM hebben we op het domein een veerkrachtpad aangelegd. Het is een belevingspad om mensen attent te maken op het belang van natuur en psychisch welzijn. Verder geven de cliënten demonstraties in de ateliers. Een klas kan bijvoorbeeld een halve dag ontdekken wat we allemaal maken in het houtatelier. Samen met cliënten gaan ze aan de slag. Dat samenbrengen van binnen- en buitenwereld is essentieel in onze werking. We bieden de cliënten sociale contacten en verbinding. Tegelijk maken we bezoekers op een heel gewone manier vertrouwd met mensen met een beperking. Dat is voor mij de kern van sociaal ondernemerschap: samen zoeken naar meerwaarde. Het financiële staat niet voorop. Wel de levenskwaliteit van de personen met een beperking." Voor de samenleving "Tegelijk willen we iets teruggeven aan de samenleving. We worden gesubsidieerd vanuit de gemeenschap en daar mag wat tegenover staan. Op vier vestigingsplaatsen installeren we binnenkort publieke laadpalen voor elektrische wagens. Het is een bewuste keuze om die ook voor buurtbewoners beschikbaar te maken. We willen niet op onszelf gericht blijven. We leggen verbinding op zoveel mogelijk manieren. We staan open voor iedereen en streven naar goed nabuurschap. De ervaring leert dat je altijd meer terugkrijgt dan je geeft. Mensen kunnen in de Borgwalhoeve een zaal huren voor een feest of een evenement. Dat brengt iets op voor de organisatie, maar vooral: je creëert een band. En voor je het weet, groeit er opnieuw een samenwerking, die weer voor extra meerwaarde zorgt. Als je je openstelt voor de buitenwereld, groeit er heel veel op een spontane manier. Elkaar leren kennen is het begin. Daarmee start elk sociaal ondernemerschap." Ebergiste is een vergunde zorgaanbieder die deel uitmaakt van de vzw Organisatie Broeders van Liefde en is actief op tal van locaties in de driehoek Gent, Gavere, Deinze. De Borgwalhoeve vind je in de plattelandsgemeente Vurste, ten zuiden van Gent. Getuigenis van Patrick "Ik ben getrouwd met mijn fiets! Twee dagen per week kom ik met de fiets van Gavere naar mijn werk. Dat is ongeveer 7 km fietsen. Ik geniet van die rit, zelfs als het slecht weer is. Mijn werk bestaat vooral uit figuurzagen en pannenkoeken bakken met mijn begeleidster Janne. Sinds mijn operatie lukt buiten werken op de boerderij jammer genoeg niet meer. Soms durf ik ook wel eens één of twee pannenkoeken eten. Meer niet, want ik moet op mijn lijn passen! Ik kom doodgraag naar mijn werk. Ik doe het ook om centjes te verdienen, bijvoorbeeld om een nieuwe scooter te kopen. Dat motiveert mij. Ik werk al vele jaren op de Borgwalhoeve, al langer dan mijn begeleiders ;-). En ik hou het zeker vol tot aan mijn pensioen, reken maar..." Getuigenis van Sabrina "Ik woon in Zevenhuizen in Zwijnaarde en kom elke dinsdag en donderdag op de Borgwalhoeve werken. Ik kom zelf met de bus naar mijn werk. Ik werk vooral in de cafetaria. Ik bak graag pannenkoeken en taart. Ik maak de koe en bedien de gasten. Hier komen klanten en groepen die op het domein wonen. Soms hebben we ook wandelaars op bezoek die komen wandelen in het grote park. Ik doe dit werk al heel lang, ik ben blij dat ik hier kan komen werken. Soms gaan we ook samen met mijn collega's en met de begeleiders op stap, bijvoorbeeld om drank te gaan kopen voor de cafetaria." BERT VAN RUMST VAN VZW RAAKZAAM De persoonsvolgende financiering heeft een sterke dynamiek op gang gebracht bij de vergunde zorgaanbieders. Dat biedt mensen met een handicap extra mogelijkheden en kansen. Ook vzw Raakzaam in Sint-Niklaas ontwikkelt vele nieuwe initiatieven. Verbinding en inclusie staan voorop. Directeur Bert Van Rumst vertelt er meer over. Quote: "Sociaal ondernemerschap plaatst altijd de mensen centraal." "Sociaal ondernemerschap houdt in dat je je medewerkers de ruimte geeft om nieuwe, cliëntgerichte initiatieven te nemen," vertelt Bert Van Rumst. "Wat beweegt er allemaal in de omgeving, wat zijn de noden, waar liggen er kansen? Door hier voortdurend mee bezig te zijn en autonomie te geven, word je een erg dynamische organisatie. Een prachtig voorbeeld is de boerderij annex feestzaal die wij één dag per week huren voor inclusief werk en ontmoetting. Cliënten uit verschillende woningen, maar ook cliënten die van thuis komen, mensen uit de buurt en verenigingen zijn welkom in Finca. We baten de cafetaria uit, we bakken cake, we verzorgen de dieren, we slaan een praatje en we genieten en werken samen. De klemtoon ligt op het sociale, op ontmoeting. Andere voorbeelden zijn de bouwprojecten die we voorbereiden. In Stekene waar we verbinding maken met het dorp door de ontmoetingsruimte. Of in Sint-Niklaas met het hippocentrum: we bieden ortho-agogisch paardrijden aan voor onze cliënten, maar we zullen onze kennis op dat vlak ook aanbieden aan andere organisaties. We proberen steeds meer om ook zonder subsidies of met verschillende inkomstenbronnen nieuwe initiatieven levensvatbaar te maken. Toch blijven onze cliënten altijd centraal staan. In onze ateliers maken we veel producten: soep, cakejes, maar ook nestkastjes en houten kerstbomen. We kweken groenten en aardappelen in onze tuin. Op donderdag stonden we voor corona met onze producten op de markt in Sint-Niklaas. Wat daarbij telt, is dat we de cliënten een zinvolle activiteit aanbieden, dat ze werk hebben, dat ze waardering krijgen van klanten." Netwerk Kwaito "Die visie op sociaal ondernemerschap, waarbij de meerwaarde niet zozeer de winst in euro's is, maar vooral de winst op het vlak van sociale verbinding en maatschappelijke kansen, delen we met onze partners van het netwerk Kwaito. Dat partnerschap van elf organisaties is een broeikas van nieuwe ideeën. We dagen elkaar uit. En Kwaito biedt ook het platform om op te schalen als dat wenselijk is. Kwaito-partners hebben het Werkburo Vlaanderen opgericht. Ook Pigas ontstond, met de steun van de Koning Boudewijnstichting, in de schoot van Kwaito. Pigas kwam er toen we merkten dat kwetsbare mensen extra getroffen werden door de coronapandemie. Denk aan bewoners van kleinschalige initiatieven, die nauwelijks nog sociale contacten hadden door corona. Op www.pigas.be gaven we die mensen, maar ook hun mantelzorgers en hulpverleners, tips en advies. Ook dat getuigt van sociaal ondernemerschap. Raakzaam is trouwens zelf het resultaat van sociaal ondernemerschap. Dagcentrum Sint-Niklaas vzw en Vesta vzw werken al langer nauw samen. Op een bepaald moment kom je tot het besluit dat we beter helemaal samen kunnen smelten. Begin dit jaar hebben we onze nieuwe naam Raakzaam gelanceerd. Raakzaam is nu op vijf locaties in Sint-Niklaas actief. Onze naam vertelt precies wat we willen: we willen mensen raken, we willen met onze cliënten verder geraken en we willen ook elkaar en onze medewerkers raken. We lopen steeds meer in de kijker voor ouderinitiatieven en gedeelde- regieprojecten. Het zijn dikwijls ouders die ons vinden. Zo kwam vzw Bijs vijf jaar geleden op ons pad. De jongvolwassen kinderen wonen er in eigen regie. Raakzaam ondersteunt hen, samen met de ouders en zorgpartner i-mens. De regie blijft bij de ouders en hun kinderen. Zij nemen de beslissingen, wij gaan samen op zoek hoe we die het best kunnen realiseren. Daarnaast hebben we een Toontjeshuis in de steigers staan. Het begint altijd met een droom van enkele ouders. Hét knelpunt is dikwijls nog de beschikbaarheid van budgetten. In de eigen voorziening streven we ook zoveel mogelijk inclusie na. De cliënten die bij ons wonen, hebben zwaardere zorgvragen. Om 24/24 ondersteuning te organiseren, moet je werken met clusters van een twintigtal personen. Dat is nu eenmaal de realiteit." Dag van de zorg "De persoonsvolgende financiering (PVF) heeft wel degelijk een en ander in beweging gebracht," zegt Bert Van Rumst. "De overheid is erin geslaagd om de beschikbare budgetten toe te kennen aan de personen met de grootste noden. Ze is er ook in geslaagd om de jongere generaties cliënten en ouders meer regie te geven. Als vergunde zorgaanbieders werken we daar graag aan mee. Tegelijk brengt de PVF voor veel mensen stress met zich mee. Positief is dat wij als vergunde zorgaanbieders meer dan vroeger uitgedaagd worden. Dat legt ook extra druk op onze medewerkers en op de organisatie. Al slagen we er steeds beter in om daar goed mee om te gaan. Op zondag 15 mei nemen we deel aan de Dag van de Zorg. We willen onze nieuwe naam beter bekend maken en vertellen waar we voor staan. Met onze vijf locaties zijn we goed ingebed in Sint-Niklaas en Stekene. Elke locatie heeft een eigen sfeer, een eigen gezicht. Ontmoeting, verbinding en contacten met de buurt zijn erg belangrijk. Dat is ook de reden waarom we onze aangepaste voertuigen, onze rolstoelfiets, onze recreatieruimte en onze snoezelruimte graag delen met ouders of buren die wat minder mobiel zijn. Wie een voertuig bij ons huurt, betaalt een kleinigheid, maar de verbinding die we zo leggen is de échte winst. Sociaal ondernemerschap plaatst altijd de mensen centraal. Zo hoort het." Quote: "In Finca is er altijd wat te doen. Ik ontmoet er mijn vrienden en dan ben ik niet alleen." -------------------------------------------------------------------------------- VAPH ONDERSTEUNT SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP Quote: "Zorgaanbieders en gebruikers meer armslag geven." Personen met een handicap hebben vandaag meer de regie over hun ondersteuning en leven in handen. Dat komt mee door de invoering van persoonsvolgende financiering. Er kwamen meer mogelijkheden om ondersteuning in te vullen. Steeds meer zorgaanbieders spelen op deze nieuwe werkelijkheid in. Ze werken samen met andere zorgaanbieders of met andere organisaties om op maat en in de buurt een oplossing te vinden voor de concrete zorgvragen van personen met een handicap. Het enthousiasme neemt niet weg dat het voor zorgaanbieders om een moeilijke evenwichtsoefening gaat. Kwaliteit en ondersteuning op maat voor de persoon met een handicap moet hand in hand gaan met een betaalbaar aanbod én aandacht voor het personeel. Hierbij moet men ook initiatieven nemen om een financieel gezonde en duurzame organisatie te blijven. Het eigen aanbod en de eigen werking moeten voortdurend kritisch tegen het licht gehouden worden. Tegelijk moeten ze bruggen slaan naar de buurt en de ruimere samenleving, zodat personen met een handicap ten volle kunnen deelnemen aan alle facetten van het maatschappelijk leven. Dat klinkt misschien allemaal abstract, maar de coronapandemie heeft getoond hoe concreet en hoe verregaand de verantwoordelijkheid en de invloed van zorgaanbieders is en hoe samenwerking met anderen vaak een verschil heeft gemaakt. In het crisisbeheer ontstond bijvoorbeeld noodzakelijk en versneld (meer) samenwerking met gemeenten, buurten, ziekenhuizen en woonzorgcentra. Maar er is nog een hele weg af te leggen. Om meer aan te sluiten bij de veranderde context van de persoonsvolgende financiering, werkt het VAPH aan regelgeving die zowel de kwaliteit van de dienstverlening en de rechten van de gebruikers waarborgt, maar tegelijkertijd voldoende ruimte geeft aan sociaal ondernemerschap. Vorig jaar kreeg een aantal zorgaanbieders coaching om hun organisatie te versterken voor de uitdagingen en verwachtingen waar ze als sociaal ondernemer steeds meer mee te maken krijgen. Er werden heel wat ervaringen en inzichten gedeeld. Omdat die voor alle zorgaanbieders waardevol zijn, zet het VAPH deze nu om in aanbevelingen. Voor kleinschalige initiatieven – zoals zorgboerderijen en ouderinitiatieven – werkt het VAPH aan een aan hun behoeften aangepaste ondersteuning en begeleiding op maat. Sociaal ondernemerschap is niet langer een loos begrip. Het gaat over hard werken, samenwerken, oplossingen zoeken. Vijf jaar na de invoering van de persoonsvolgende financiering is het niet langer de zaak van enkele witte raven. Het is intussen dé uitdaging voor velen. En de gebruiker? Die wordt er beter van. Quote: "Kwaliteit en ondersteuning op maat voor de persoon met een handicap moet hand in hand gaan met een betaalbaar aanbod én aandacht voor het personeel." -------------------------------------------------------------------------------- 5 TIPS VOOR EEN GOEDE VAKANTIE De lente is in het land, de zomer komt eraan! Kijk jij ook al reikhalzend uit naar de zomer van 2022? Maak jij net als wij al stiekem plannen? Wat je ook doet, een goede voorbereiding komt altijd van pas. Wij geven jou alvast enkele tips en wat inspiratie. 1. Informeer je goed over je vakantiebestemming. Je plek van bestemming is uiteraard van het grootste belang. Check vooraf of je bestemming jou voldoende mogelijkheden biedt. Zijn er geschikte activiteiten, bezienswaardigheden of attracties in de buurt? Kan je ergens lekker gaan eten in de omgeving? Is er aangepast vervoer voorhanden? 2. Is er goede dienstverlening aanwezig? Wat kan je allemaal nodig hebben op reis? Is er bijvoorbeeld een reparatiedienst of verhuurdienst van hulpmiddelen in de buurt? Het is handig om dat vooraf te weten. Als je elektrische hulpmiddelen gebruikt, controleer dan ook even of de netspanning dezelfde is als thuis. Neem het zekere voor het onzekere en informeer je over wat er gebeurt in noodsituaties: hoe kan je hulp inroepen en hoe verloopt de evacuatie? 3. Regel je je vakantie zelf of laat je je bijstaan door een reisbureau? Sommige reisbureaus richten zich specifiek op mensen met een handicap. Je kan je reis ook boeken bij een gewoon reisbureau. Dan is het extra belangrijk om je noden en wensen duidelijk te bespreken. Welke afmetingen heeft je rolstoel? Kan je nog korte afstanden stappen? Gebruik je hulpmiddelen? Neem je medicatie? Heb je medische verzorging nodig? 4. Boek tijdig. Aangepaste vakantieverblijven zijn vaak nog sneller volgeboekt dan reguliere kamers. Hetzelfde geldt voor groepsvakanties die openstaan voor deelnemers met een handicap. 5. Neem vooraf contact op met iemand ter plaatse. Je kan beter niet zomaar voortgaan op de ervaringen van een andere reiziger met een handicap. Of een kamer of een verblijf toegankelijk wordt bevonden, hangt voor een groot deel af van het individu. Wat zijn jouw noden en wensen? Voor deze tips vonden we inspiratie op de website Visit Flanders. Wil je meer tips? Je vindt ze op www.visitflanders.com/nl/toegankelijkheid/plan-je-trip/ -------------------------------------------------------------------------------- JEUGDBEWEGINGEN KIJKEN UIT NAAR HEERLIJKE ZOMERKAMPEN Samen onbezorgd jong zijn. Het belooft eindelijk nog eens een zorgeloze zomer te worden! Scouts, gidsen en andere jeugdbewegingen maken zich al volop klaar voor de zomerkampen. "Corona heeft ons geleerd om altijd een slag om de arm te houden, maar we gaan er voluit voor," lacht woordvoerder Jan Van Reusel van Scouts en Gidsen Vlaanderen. "Als we de experten mogen geloven, wordt het een heerlijke, zorgeloze zomer. Laat ons hiervoor met zijn allen duimen!" Achter de schermen draait de voorbereiding op de zomer bij de scouts, de gidsen en andere jeugdbewegingen al op volle toeren. "Zowel op nationaal niveau als in de lokale groepen zijn we volop bezig. De jeugdbeweging wordt weer een plek om samen onbezorgd jong te zijn. Dat geldt uiteraard ook voor kinderen en jongeren met een handicap. Onze scoutsgroepen zijn zo inclusief mogelijk, maar we hebben verspreid over Vlaanderen ook akabegroepen voor kinderen en jongeren met een handicap. Akabe is echte scouts, maar soms met wat extra hulp." Geruststelling De voorbije jaren hebben de vele jeugdbewegingen bewezen dat ze veiligheid bieden en de naleving van maatregelen ernstig nemen. "Het waren geen gemakkelijke jaren," geeft Jan Van Reusel toe, "maar we zijn er altijd in geslaagd het aantal besmettingen in de jeugdbeweging en op kamp tot een minimum te beperken. De ouders hebben kunnen vaststellen hoe volwassen onze jonge leiding hiermee omgaat. Ze weten dat ze ook dit jaar kunnen rekenen op ons. Alles wijst erop dat er deze zomer minder maatregelen zullen zijn, maar we blijven waakzaam. Uiteraard houden we rekening met kwetsbare kinderen en jongeren. Wij zijn zelf geen virologen, maar we luisteren naar hun advies en we volgen de richtlijnen nauwgezet. Als specifieke doelgroepen of zelfs individuele kinderen of jongeren extra aandacht vereisen, dan zorgen we daarvoor. We gaan hierover altijd in gesprek met de ouders. Je voelt aan alles dat zowel jongeren, leiding als ouders uitkijken naar de zomerkampen. De jeugdbeweging is méér dan zomaar vrijetijdsbesteding. Het is dé plek waar kinderen en jongeren elkaar in een veilige omgeving kunnen uitdagen en waar ze samen kunnen groeien." -------------------------------------------------------------------------------- VEELGESTELDE VRAGEN OVER REIZEN IN DE EUROPESE UNIE Jouw rechten als reiziger Wie een handicap heeft of minder mobiel is, heeft in de Europese Unie net als iedereen recht op toegang tot het vliegtuig, de trein, de autobus, de touringcar of het schip. Als je je ticket koopt, moet de verkoper je informatie geven over de reis en de specifieke faciliteiten aan boord van het vliegtuig, de trein, de autobus, de touringcar of het schip, in een formaat dat voor jou toegankelijk is. Voor alle vervoerswijzen heb je recht op gratis hulp in terminals en aan boord van voertuigen. Vervoer kan niet worden geweigerd op grond van een handicap of beperkte mobiliteit, behalve om veiligheidsredenen of vanwege het ontwerp van het voertuig of de infrastructuur. Mag ik een rolstoel of krukken meenemen aan boord van het vliegtuig? Ja. Je kan gratis twee persoonlijke hulpvoorzieningen aan boord nemen (bv. een rolstoel en een paar krukken), op voorwaarde dat er voldoende ruimte aan boord van het vliegtuig is en dat het vervoer ervan niet verboden is op grond van de regels voor het vervoer van gevaarlijke goederen. Dit laatste kan het geval zijn bij sommige elektrische rolstoelen, vanwege het gebruikte type batterij. Ik heb een handicap en ik heb hulp nodig bij een vlucht van Dublin naar Frankfurt. Moet ik een medisch attest laten zien om op de luchthaven en aan boord gratis hulp te krijgen? Nee. Je kan niet verplicht worden om een medisch attest te laten zien om op de luchthaven en aan boord gratis hulp te krijgen. In een beperkt aantal gevallen kan de luchtvaartmaatschappij jou evenwel om aanvullende informatie vragen om je verzoek te onderbouwen. Ik ben een rolstoelgebruiker. Zijn spoorwegmaatschappijen verplicht om informatie te verstrekken over de toegankelijkheid van hun diensten? Ja. Spoorwegmaatschappijen, verkopers van vervoerbewijzen en reisorganisatoren moeten ervoor zorgen dat informatie over de toegankelijkheid van stations, treinen en faciliteiten aan boord gemakkelijk te vinden is. Bron: Your Europe, een officiële website van de Europese Unie: /european- union.europa.eu/index_nl -------------------------------------------------------------------------------- ROLSTOELGEBRUIKERS HENGELEN COMFORTABEL OP AANGEPASTE HENGELSTEIGERS Hengelplekken zijn niet altijd even vlot toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Soms is het simpelweg onmogelijk om de waterkant te bereiken. Aangepaste hengelsteigers zijn dan de oplossing. Meer en meer verschijnen ze aan de openbare viswateren. Ook in Moerbrugge (Oostkamp) aan het Kanaal Gent-Oostende vind je er een, en dat tot grote tevredenheid van hengelaar Kurt Deklerck. Quote: "Toen ik deze steiger ontdekte, dacht ik meteen: 'Wow, de max'" "Ik ben een mooiweervisser", lacht Kurt op de steiger aan het kanaal. Nochtans treffen we hem op een grijze dag, maar voor Vislijn maakt hij graag een uitzondering. "Op een zonnige dag zit je hier de hele dag in de zon. Toch krijg je het niet te warm omdat je laag en dicht tegen het water zit. Dit is een machtige locatie." Plezier bij het hengelen De hengelsteiger werd aangelegd door de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) in het kader van het landinrichtingsproject Nieuwenhove Gruuthuyse. De provinciale visserijcommissie (PVC) droeg via het Visserijfonds voor 30% bij in de kosten. De constructie bestaat uit een steiger die plaats biedt aan twee hengelaars en een toegangshelling vanop de dijk. Kurt rijdt de licht hellende strook behendig op en af. Voor de installatie van zijn twee hengels krijgt hij hulp van boezemvriend Danny D'hoore. "Rolstoelers vinden niet snel een goede hengelplek waar ze dicht bij het water kunnen zitten", getuigt Kurt. "Toen ik deze steiger ontdekte, dacht ik meteen: 'Wow, de max'. Sindsdien kom ik geregeld vissen, samen met Danny. Mijn rechterarm functioneert niet meer zo goed. Als ik beet heb, geef ik de lijn door aan Danny. Makkelijk, zo moet ik mijn handen nooit vuilmaken", brengt Kurt zijn toehoorders aan het lachen. "Ik help Kurt met plezier", zegt Danny, die ook Kurts coach is aan de biljarttafel. Kurt is meervoudig Belgisch, Europees en wereldkampioen snooker en pool bij de rolstoelatleten. "Ik heb ook een handicap. De coaching kan op een dag voorbij zijn. Maar de vriendschap, die blijft. Als we samen gaan hengelen, maken we veel plezier." Nog steigers op komst De drijvende krachten achter de hengelsteiger in Moerbrugge zijn PVC-leden Ghislain Boey en Jerome Pottier. "Wij ijveren al een tijd voor rolstoeltoegankelijke hengelsteigers in de regio van Brugge", zegt Ghislain. "De VLM steunde ons meteen in het idee om er hier eentje aan te leggen. In Jabbeke vind je ook een hengelsteiger voor rolstoelgebruikers. En in de toekomst volgen er nog aan de Ronselaerebeek en de Gevaertsarm in Beernem." Om de nieuwe steiger bekend te maken, trokken Ghislain en Jerome naar lokale dokters en apothekers. Die konden op hun beurt het nieuws verspreiden. "Ik zie soms rolstoelhengelaars aan het werk op onmogelijke plaatsen", aldus Ghislain. "Of ze vissen met een lange lancé (een werphengel) om toch maar bij het water te raken. Daarom is dit initiatief zo nodig. Zien wij ergens een hengelaar in een rolstoel, dan gaan we die meteen vertellen dat deze aangepaste hengelsteigers bestaan." (Dit artikel verscheen eerder in het infoblad Vislijn ed. 2022 van het Agentschap Natuur & Bos. Met dank voor de toestemming Matthias Van Milders om het over te nemen.) -------------------------------------------------------------------------------- SPECIAL OLYMPICS VAN 25 TOT 28 MEI Eindelijk, het is zover! Van 25 tot 28 mei vinden de Nationale Spelen van de Special Olympics plaats. Ongeveer 3.000 atleten met een verstandelijke handicap verzamelen in Ottignies bij Louvain-la-Neuve voor een schitterend sportfestijn. Overal in het land bereiden atleten en clubs zich voor. Wij mochten even langsgaan bij Blijdorp in Buggenhout. We maakten er kennis met vijf atleten en hun coaches. Michaël, 16 jaar: "Fietsen. Dat doe ik het liefst. Ik weet niet goed wat ik mag verwachten van de Special Olympics. Daarom maak ik me ook niet zenuwachtig. Al is het toch wel spannend. Maar ik train goed. Een medaille zou mooi zijn!" Stijn, 18 jaar: "Soms kom ik met de fiets naar school met mijn mama. Ik speel ook elke week korfbal. Ik zit samen met Siebe van de klas in het korfbalteam. Het wordt mijn eerste deelname aan de Special Olympics. Maar ik ben niet zo nerveus. Ik verlang er wel naar." Magda Cool, verantwoordelijke SOB Blijdorp: "Met Blijdorp Buggenhout nemen wij al dertig jaar deel aan de Special Olympics. Dit jaar mogen we vijftien atleten afvaardigen. Ze nemen deel aan de atletiek- en de zwemwedstrijden. Voor de jonge gasten telt vooral dat ze een sport aanleren en dat ze het graag doen. Ook de volwassenwerking van Blijdorp neemt deel met vijftien atleten. Ik weet niet of er veel publiek zal mogen komen. Maar wij zijn al heel blij dat het opnieuw doorgaat!" Veerle Gobel, coach SOB Blijdorp: "Iedereen wint op de Special Olympics. Elke deelnemer krijgt een medaille of een lintje. Dat maakt het zo leuk. Voor wie de eerste keer deelneemt, is het een geweldige ervaring en een kennismaking. Wie al eens eerder deelnam, leeft er echt naartoe en traint hard. Iedereen wil er staan! Soms trainen we samen met de volwassenen van Blijdorp Dendermonde. Dat is goed voor het clubgevoel, voor de sfeer en voor de competitie." Indra, 19 jaar: "Voor mij is het niet de eerste deelname. Ik doe atletiek: lopen, verspringen en balwerpen. Ik ga er echt voor. Ik train hard. Ik ben heel gedreven. Ik doe graag sport. Ik doe ook dansles en karate. En met de klas gaan we dikwijls zwemmen. Ik vind dat superleuk." Kjell, 17 jaar: "Ik wacht al twee jaar op de Special Olympics! Door corona kon het niet doorgaan vorig jaar. Dat vond ik jammer. Ik fiets graag met mijn meme en pepe. Ik wandel ook veel met mijn mama en mijn hondje Joske. Ik doe graag sport op school. Ik kijk er erg naar uit om mee te doen! Ik ben blij dat corona nu bijna weg is." Nono, 13 jaar: "Het is de eerste keer dat ik deelneem. Ik ben niet bang. Alleen een beetje zenuwachtig. Met mijn broer speel ik dikwijls voetbal. Met de klas en mijn opa ga ik geregeld zwemmen. En op de speelplaats loop en beweeg ik graag. Op de Special Olympics neem ik deel aan de loopwedstrijd, het balwerpen en verspringen. Ik ga zo hard mijn best doen. Ik wil graag een medaille winnen." Liesbet Meysman, coach SOB Blijdorp: "Ook voor ons als coaches is het elke keer spannend. Ik wil de Special Olympics voor geen geld van de wereld missen. Die sfeer! Dat publiek! Het geluk op het gezicht van de atleten, hun familie en vrienden. Wat een feest is dat. Naast de wedstrijden zijn er nog tal van randactiviteiten. Je moet het eerst zelf ervaren om te weten hoe leuk dit sportief avontuur is voor al de deelnemers. Ik ben heel blij dat we er dit jaar weer bij mogen zijn." Magda Cool, verantwoordelijke SOB Blijdorp: "Op school bereiden we de kinderen en jongeren voor om later zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. We geven hun vaardigheden mee en laten hen kennismaken met veel activiteiten. De Special Olympics is voor de hele ploeg een bijzondere ervaring. We staan op om 6.30 uur en zijn pas laat op de avond op onze slaapplaats. Iedereen is 's avonds doodmoe. Maar het is de moeite waard. Ik heb iedere keer de tranen in mijn ogen als ik dat pure geluk op al die gezichten zie." -------------------------------------------------------------------------------- DAG VAN DE ZORG Op zondag 15 mei vindt de Dag van de Zorg plaats. Opnieuw openen meer dan tweehonderd zorg- en welzijnsorganisaties hun deuren. Je kan er op ontdekking met het hele gezin. blik achter de schermen van de zorgen welzijnssector. Zowel ziekenhuizen, woonzorgcentra en kinderdagverblijven als zorgaanbieders voor personen met een handicap en innovatieve bedrijven openen op 15 mei 2022 hun deuren. Meer dan tweehonderd organisaties in Vlaanderen en Brussel verwelkomen je met open armen. Dag van de Zorg is er voor het hele gezin. Heel wat locaties voorzien een apart programma voor de allerjongsten met wedstrijden, zoektochten of workshops op kindermaat. Maar ook volwassenen worden niet vergeten: de deelnemende organisaties halen elk jaar alles uit de kast om bezoekers een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Dat doen ze door bijzondere tentoonstellingen of concerten te organiseren, rondleidingen te geven, je onder te dompelen in het leven van hun gebruikers of bewoners... Daarnaast kan je bij heel wat organisaties ook terecht voor een hapje en een drankje. Het centrale thema dit jaar is preventie. De week voorafgaand aan de Dag van de Zorg vinden rond dit centrale thema tal van activiteiten, talkshows en programma's in de media plaats. Het volledige programma vind je op www.dagvandezorg.be. -------------------------------------------------------------------------------- ERVARINGSDESKUNDIGE: IETS VOOR JOU? Vormingsorganisatie Pasform organiseert dit voorjaar een tiendaagse opleiding tot ervaringsdeskundige met een verstandelijke handicap. De opleiding vindt plaats in Hogeschool Odisee in Dilbeek. Pasform is een vormingsorganisatie voor personen met een verstandelijke handicap, personen met autisme en voor iedereen die personen met een handicap ondersteunt. Heb jij een verstandelijke handicap en wil je graag met anderen delen wat dat betekent? Wil je mee nadenken over de plaats van personen met een verstandelijke handicap in de samenleving ? Dan is deze vorming iets voor jou. In kleine groep vertel je over jezelf, over je ervaringen en luister je naar anderen. Je werkt op verschillende manieren: je bespreekt thema's uit het dagelijks leven, je maakt iets creatiefs, je doet mee met een groepsspel, je oefent in het organiseren... In groep leer je om stevig te staan, zo word je een enthousiaste spreker. Na de cursus krijg je een leerbewijs en kan je aan de slag als ervaringsdeskundige bij Pasform. Deze cursus vindt plaats in Hogeschool Odisee campus Dilbeek, op wandelafstand van het station. De eerste sessie vindt plaats op 21 april en de cursus loopt tot 30 juni, telkens op donderdag van 10 tot 16 uur. Meer informatie vind je op www.pasform.be. -------------------------------------------------------------------------------- REVA2022 IN FLANDERS EXPO GENT Van 19 tot 21 mei vindt in Flanders Expo Gent Reva2022 plaats. Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) zal ook dit jaar aanwezig zijn op de Revabeurs. Het VAPH steunt personen met een handicap om maximaal te kunnen participeren en integreren in alle domeinen van het maatschappelijk leven. Heb jij hierover vragen? Bezoek ons dan op de stand B1.01 en onze collega's zullen jou daar graag te woord staan. Op de Revabeurs ontmoet je verder fabrikanten en verstrekkers van hulpmiddelen, organisaties die diensten aanbieden en verenigingen van personen met een handicap. Er is op de beurs aangepaste informatie voor blinden en slechtzienden. Voor doven en slechthorenden is er een tolk Vlaamse Gebarentaal aanwezig. Voor personen met een handicap zonder assistentie of begeleiding staat een assistentieteam ter beschikking. Je kan de assistentie ter plaatse aanvragen aan het onthaal. De toegangsprijs bedraagt 5 euro, maar je kan een gratis toegangskaart downloaden op de website van Reva. Meer informatie en alle details over het programma vind je op www.reva.be. -------------------------------------------------------------------------------- LIJF-ELIJK ANDERS Seksualiteit is een mensenrecht. In haar boek LIJF-elijk ANDERS doorbreekt fotografe en cultuurwetenschapper Hilde Braet het taboe over seksualiteit bij vrouwen met een handicap. Veertien krachtige portretten en getuigenissen breken het begrip 'beperking' open. "Mijn beperking is geen beperking voor de beleving van intimiteit en seksualiteit," betoogt Christine, een van de geportretteerde vrouwen. Bene, een van de andere vrouwen, voegt toe: "Het onderwijs ondersteunt seksuele voorlichting maar het domein dat niet aangeraakt wordt, is de beleving ervan: het emotionele leuk." Josefien en Lies klagen dan weer de toxische schoonheidsnormen aan die hen beletten te zijn wie ze willen zijn. In het essay Seksualiteit bij vrouwen met een beperking: een 'vergeten' groep? pleit Hilde Braet voor openheid over sekswerk en seksuele dienstverlening. Haar boek is een pleidooi om als 'intieme burger' vrijheid in verbondenheid te beleven.