Tijdens de eerste golf COVID-19 kreeg het VAPH enkele goede praktijken aangeleverd vanuit onze VAPH-organisaties. We delen deze graag met jullie.
Good practices met betrekking tot de interne organisatie van de crisiswerking
Om de crisiswerking intern te organiseren, hebben voorzieningen bijvoorbeeld:
- een eigen tool ontwikkeld om het medewerkersbestand te monitoren en gericht op te roepen; ook gelinkt aan clusteruitbraak;
- een opleiding georganiseerd voor de eigen personeelsleden, instructiefilmpjes en eigen video-opnames gemaakt over het gebruik van beschermend materiaal en hygiënemaatregelen toepassen;
- een crisisdraaiboek ontwikkeld op maat van de voorziening en op maat van specifieke leefgroepen en soms dat crisisdraaiboek ter inspiratie laten inkijken door andere voorzieningen;
- bestaande groepen opgesplitst in kleinere groepen om het risico op besmetting te verkleinen;
- bijkomende woongroep(en) geïnstalleerd voor cliënten voor wie thuisopvang niet langer mogelijk is.
Good practices inzake interne communicatie
Om intern te communiceren, hebben voorzieningen bijvoorbeeld:
- één centrale communicatieverantwoordelijke aangeduid;
- dagelijkse telefonische en online briefings georganiseerd om het personeel te informeren;
- corona-informatie gepubliceerd op de eigen interne website van de voorziening;
- een FAQ gemaakt voor intern gebruik, geordend per thema.
Good practices inzake het informeren van en onderhouden van contact met ouders
Om de ouders van gebruikers die nu 24/7 in de voorziening verblijven en gebruikers die thuis verblijven, te informeren en contact met hen te onderhouden, hebben voorzieningen bijvoorbeeld:
- digitale communicatiemogelijkheden aangeboden aan de gebruikers die in de voorziening verblijven, om contact met het thuisfront te onderhouden;
- een nieuwsbrief, kettingbrieven opgesteld om ouders en personen die thuis verblijven te informeren;
- specifiek voor de organisaties waar de werking gesloten is:
- telefonische en online contacten met de ouders;
- dagelijkse posts van foto’s en berichten op de website;
- een paaspakket samengesteld en persoonlijk rondgebracht naar de cliënten;
- een online aanbod van activiteiten;
- een verdeling van materiaal voor activiteiten thuis (klei, strips …), ‘op-afstand-werkjes’ of ‘werkdoos’
- een ‘corona-logboek’ dat gedeeld wordt.
Good practices met betrekking tot het psychosociaal welzijn van personeel en gebruikers
In het kader van het psychosociaal welzijn van personeel en gebruikers, hebben de voorzieningen bijvoorbeeld:
- een luisterlijn voor personeelsleden die het moeilijk hebben, een therapeut die telegesprekken aanbiedt, een psycholoog die fulltime inzet op ondersteuning van het personeel, o.m. ook tijdig ondervangen van stress-signalen (vragenlijst);
- corona-buddies onder collega’s;
- coaching for heroes;
- een ‘radio lock down’ met verzoeknummertjes;
- een aanbod van activiteiten met respect voor het bewaren van de nodige afstand:
- sport- en bewegingsfilmpjes
- ‘raamtoneel’
- een dagelijkse ‘tip van de dag’ op de facebookpagina
- een online aanbod van activiteiten, bijvoorbeeld (knutsel)activiteiten via een gesloten facebookgroep, online UNO, online expressie en yoga, online koken
- tuinieren ‘op afstand’
- een ‘babbelbus’ om gecontroleerd bezoek te kunnen ontvangen
Good practices met betrekking tot onderlinge solidariteit
- De voorzieningen binnen eenzelfde netwerk ondersteunen elkaar.
- De medewerkers van het dagcentrum springen bij om leuke activiteiten te doen met de gebruikers binnen de eigen groep.
- Er worden mondmaskers gemaakt, bijvoorbeeld voor de thuisverpleegkundigen.
- Er is intersectorale samenwerking: samenwerking met thuisverpleegkundigen en vrijwilligers en met ondersteuning van een docent van een hogeschool.
- Good practices worden uitgewisseld tussen voorzieningen uit de buurt of bevriende voorzieningen.
- Materiaal wordt uitgewisseld.
- Er is ondersteuning vanuit de lokale overheid (stad Vilvoorde).
Deze pagina werd geactualiseerd op 4 november 2020.