22 september 2023

Documenten digitaal uploaden in Mijn VAPH

foto van een laptop met screenshot van Mijn VAPH
Foto: VAPH

Hebt u een handicap en vraagt u een tegemoetkoming voor hulpmiddelen of aanpassingen aan? Dan is het belangrijk dat u alle nodige documenten bezorgt aan het VAPH.

Naast een formulier voor een aanvraag die u zelf kunt indienen, moet u voor bepaalde hulpmiddelen of aanpassingen extra attesten en verslagen indienen om uw aanvraag te ondersteunen.

Bijvoorbeeld:

  • een attest van de oogarts waarin een witte stok wordt voorgeschreven
  • een plan van uw woning als u een tegemoetkoming aanvraagt voor een slaapkameraanpassing

Hoe kunt u weten of u extra documenten moet bezorgen? 

Dat wordt vermeld in de hulpmiddelenfiches in de refertelijst .

Wat als u niet alle noodzakelijke documenten bezorgt?

Dan heeft het VAPH niet alle nodige informatie en moet het VAPH die bij u opvragen om een beslissing te nemen of over te kunnen gaan tot een betaling. Als u alle noodzakelijke documenten meteen bezorgt, kan het VAPH uw aanvraag vlotter behandelen.

Hoe kunt u de documenten bezorgen?

U kunt de documenten op twee manieren bezorgen:

Per post

Stuur de documenten naar het kantoor van het VAPH in de provincie van uw woonplaats. 

Digitaal

Upload de documenten via het e-loket mijn VAPH.

Dat kunt u op verschillende manieren doen:  

Optie 1

  1. Log in in het e-loket mijnvaph.be.
  2. Kies via het menu ‘Documenten’ en daarna ‘Verzonden documenten’, ‘Document toevoegen’.
  3. Upload de documenten en voeg ze rechtstreeks toe aan uw dossier.

Op de website van het VAPH vindt u een uitgebreidere handleiding terug die u stap voor stap en aan de hand van screenshots uitlegt hoe u dit exact moet doen. U vindt er ook de andere mogelijkheden van het e-loket terug.   

Optie 2

U kunt een factuur of betaalbewijs linken aan een aanvraag van een tegemoetkoming voor hulpmiddelen of aanpassingen die u eerder geregistreerd hebt. Als de factuur of het betaalbewijs meerdere hulpmiddelen vermeldt, hoeft u het maar aan een van de hulpmiddelen toe te voegen.

U gaat als volgt te werk:

  1. Log in in het e-loket mijnvaph.be.
  2. Kies ‘Mijn hulpmiddelen’ en selecteer ‘Details’ bij het hulpmiddel waaraan u de factuur of het betaalbewijs wilt toevoegen.
  3. Kies ‘Document opladen’.

Als u voor uw aanvraag een beroep moet doen op een multidisciplinair team (MDT), dan zal het multidisciplinair team de documenten aan het VAPH bezorgen en hoeft u dat niet te doen.

Lees meer over hulpmiddelen en aanpassingen  

Lees alle nieuwsberichten