Forensische VAPH-units
Voor VAPH-professionelen

Kwaliteitszorg

Kwaliteitshandboek

Elke dienst of zorgaanbieder heef een kwaliteitshandboek. Dat bevat volgende gegevens:

  1. de structuur van het kwaliteitshandboek;
  2. de beschrijving van het aanbod van de dienst of zorgaanbiedervoorziening;
  3. het kwaliteitsbeleid : missie, visie, waarden, doelstellingen, strategie en geschreven referentiekader;
  4. het kwaliteitssysteem, dat de volgende gegevens bevat :
    • de organisatiestructuur;
    • het overzicht en de werking van de overlegorganen;
    • de deelname aan externe overlegorganen;
    • het inzetten van de middelen;
    • het beheren van documenten van het kwaliteitshandboek;
    • de gebruikersgerichte processen, meer bepaald :
      • de intake;
      • het opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van het handelingsplan;
      • het beëindigen van de ondersteuning;
      • het organiseren van het collectief overleg met de gebruikers;
      • het afhandelen van klachten van gebruikers;
      • het voorkómen, detecteren van en gepast reageren op grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van gebruikers;
      • de tijdelijke afzonderingsmaatregelen;
    • de organisatiegerichte processen;
  5. de zelfevaluatie.

Het kwaliteitshandboek is actueel, vormt een samenhangend geheel en komt overeen met de praktijk. Het ligt permanent ter beschikking van de medewerkers en de gebruikers van de dienst of zorgaanbieder.