Kwaliteitshandboek
Elke dienst of zorgaanbieder heef een kwaliteitshandboek. Dat bevat volgende gegevens:
- de structuur van het kwaliteitshandboek;
- de beschrijving van het aanbod van de dienst of zorgaanbiedervoorziening;
- het kwaliteitsbeleid : missie, visie, waarden, doelstellingen, strategie en geschreven referentiekader;
- het kwaliteitssysteem, dat de volgende gegevens bevat :
- de organisatiestructuur;
- het overzicht en de werking van de overlegorganen;
- de deelname aan externe overlegorganen;
- het inzetten van de middelen;
- het beheren van documenten van het kwaliteitshandboek;
- de gebruikersgerichte processen, meer bepaald :
- de intake;
- het opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van het handelingsplan;
- het beëindigen van de ondersteuning;
- het organiseren van het collectief overleg met de gebruikers;
- het afhandelen van klachten van gebruikers;
- het voorkómen, detecteren van en gepast reageren op grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van gebruikers;
- de tijdelijke afzonderingsmaatregelen;
- de organisatiegerichte processen;
- de zelfevaluatie.
Het kwaliteitshandboek is actueel, vormt een samenhangend geheel en komt overeen met de praktijk. Het ligt permanent ter beschikking van de medewerkers en de gebruikers van de dienst of zorgaanbieder.