Vanaf 22 juni 2023 kunnen personen die gebruikmaken van de dienstverlening van het VAPH de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Het VAPH voorziet een overgangsperiode waarin de brieven zowel digitaal als per post verstuurd worden.
Het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) zal niet langer bekend gemaakt worden via de Wegwijzer VAPH-ondersteuning Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening. Vanaf 15 juli 2022 zal het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) bekend gemaakt worden via Zorgwijs.be(opent nieuw venster).
Elke organisatie of bedrijf dat maaltijden of voedsel verdeelt, moet voldoen aan de regels van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). In een aantal gevallen is er echter een uitzondering mogelijk.
Het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) Mozaïek 5 werd definitief goedgekeurd op 5 maart 2021. Deze infonota geeft toelichting over de gewijzigde regelgeving gevat door het goedgekeurde BVR.
Met het besluit van de Vlaamse Regering 'over de aanpassing van een aantal besluiten van de Vlaamse Regering over de ondersteuning van personen met een handicap' (Mozaïekbesluit IV) worden wijzigingen aangebracht aan bestaande regelgeving betreffende de persoonsvolgende financiering voor meerderjarige personen met een handicap. Met de aanpassingen worden een of meerdere van volgende finaliteiten beoogd: a) het zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten van de middelen die beschikbaar zijn voor zorg en ondersteuning van personen met een handicap, en in het bijzonder voor het ter beschikking stellen van persoonsvolgende budgetten, b) het uitvoeren van correctiefase 2, en c) het optimaliseren van de door het VAPH gehanteerde processen, procedures en instrumenten
Om ervoor te zorgen dat alle meldingen op één plaats binnenkomen en om zicht te krijgen op tekortkomingen en verbeterpunten binnen de VAPH-sector, lanceert het VAPH op 2 september 2019 een nieuw meldpunt. Het meldpunt wordt opgestart als proefproject voor een periode van 6 maanden.
Het bestuursdecreet is ook van toepassing op VZA’s en andere professionele partners. De meeste bepalingen zijn al vervat in andere regelgeving, maar enkele zaken nog niet. Die brengen we hier onder de aandacht .