Vanaf 22 juni 2023 kunnen personen die gebruikmaken van de dienstverlening van het VAPH de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Het VAPH voorziet een overgangsperiode waarin de brieven zowel digitaal als per post verstuurd worden.
Het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) zal niet langer bekend gemaakt worden via de Wegwijzer VAPH-ondersteuning Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening. Vanaf 15 juli 2022 zal het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) bekend gemaakt worden via Zorgwijs.be(opent nieuw venster).
Het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) Mozaïek 5 werd definitief goedgekeurd op 5 maart 2021. Deze infonota geeft toelichting over de gewijzigde regelgeving gevat door het goedgekeurde BVR.
In het kader van de Europese verordeningen inzake de verwerking van persoonsgegevens, verduidelijkt het VAPH de wederzijdse verantwoordelijkheden ten aanzien van de samenwerkende partners (voorzieningen, MDT’s ...) die met VAPH-applicaties werken.
Richtlijnen met betrekking tot registreren van RTH Kortverblijf, richtlijnen met betrekking tot registreren van vrijwilligers, richtlijnen met betrekking tot registreren van begeleid werken en uitleg over bijdrage A in het kader van correctiefase 2.
Richtlijnen met betrekking tot registratie van vouchers en het bijsturen van de individuele dienstverleningsovereenkomsten in het kader van correctiefase 2
Om ervoor te zorgen dat alle meldingen op één plaats binnenkomen en om zicht te krijgen op tekortkomingen en verbeterpunten binnen de VAPH-sector, lanceert het VAPH op 2 september 2019 een nieuw meldpunt. Het meldpunt wordt opgestart als proefproject voor een periode van 6 maanden.
De specifieke aanvraagprocedure voor geïnterneerde personen met een handicap vanuit de forensische settings (gevangenis, FPC, erkende medium security-afdelingen en forensische units voor geïnterneerden) leidt tot een ondersteuningsmodule die via directe financiering ingezet kan worden bij geregistreerde vergunde zorgaanbieders.
Wanneer een persoon met een handicap een goedkeuring van het VAPH heeft voor collectieve bemiddeling, moet er een formulier ingevuld worden. Dat is de Inlichtingenfiche van een persoon met een handicap in het kader van collectieve bemiddeling. Collectieve bemiddeling is een overleg waar een aantal mogelijke aanbieders van ondersteuning uit de regio van de persoon met een handicap aanwezig zijn. Op dat overleg werken alle aanwezigen samen mogelijke oplossingen uit. De inlichtingenfiche geeft de zorgaanbieders een goed beeld van de ondersteuningsvraag van de persoon met een handicap. De betrokken bijstandsorganisatie of casemanager vult, in overleg met de persoon met een handicap of de wettelijk vertegenwoordiger, de inlichtingenfiche in.