Vanaf 22 juni 2023 kunnen personen die gebruikmaken van de dienstverlening van het VAPH de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Het VAPH voorziet een overgangsperiode waarin de brieven zowel digitaal als per post verstuurd worden.
Met dit formulier kan een vennootschap met sociaal oogmerk of een vereniging zonder winstoogmerk een specifieke erkenning aanvragen als organisatie die wooninfrastructuur ter beschikking stelt voor personen met een handicap.
Via deze infonota wil het VAPH verdere verduidelijking brengen over de infonota (INF/22/41) van 22 september 2022 betreffende de wijzigingen sitebeheer en voucher registratie in de Geïntegreerde Registratietool (GIR).
Cijfers tonen aan dat een nieuwe COVID-19-golf is begonnen. De nieuwe COVID-19-golf moet ons allen niet enkel aanzetten tot verhoogde waakzaamheid en voorzichtigheid, maar noopt ook tot het herzien van het beleid bij zorgaanbieders.
Het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) zal niet langer bekend gemaakt worden via de Wegwijzer VAPH-ondersteuning Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening. Vanaf 15 juli 2022 zal het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) bekend gemaakt worden via Zorgwijs.be(opent nieuw venster).
Informatie over de fiscale attesten voor nu en volgende jaren. De zorgaanbieders die minderjarigen of -21 jarigen met een handicap ondersteuning biedt kan een fiscaal attest aan de bewindvoerder of de ouders bezorgen voor de belastingjaar 2021. Verder dient vanaf volgend jaar deze geautomatiseerd doorgegeven te worden naar de FOD Financiën.
In het kader van de bescherming van persoonsgegevens wil het VAPH nog eens uitdrukkelijk wijzen op de reglementaire verantwoordelijkheden van de organisaties die ten aanzien van het VAPH gebruik maken van het rijksregisternummer. Hierbij worden twee modellen van verbintenissen opgelegd.