Naar jaarlijkse gewoonte ontvangt elke zorgaanbieder die minderjarigen met een (vermoeden van) handicap ondersteunt een blanco attest m.b.t. de aftrek van uitgaven voor kinderopvang.
Vanuit de multifunctionele centra (MFC) worden diverse signalen gegeven rond een toenemende werkdruk, wachtlijsten en personeelsuitval. Deze signalen vormden mee de aanleiding voor de oprichting van de Taskforce crisis in de jeugdhulp.
De werkzaamheden van de Taskforce mondden uit in een crisis- en investeringsplan jeugdhulp. Voor het VAPH wordt een budget voorzien voor bijkomende middelen voor versterking crisisjeugdhulp en een aantal tijdelijke én structurele versterkingen voor de MFC.
Deze infonota geeft een overzicht van deze acties en al eerste oproepen i.k.v. deze acties.
Vanaf 22 juni 2023 kunnen personen die gebruikmaken van de dienstverlening van het VAPH de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Het VAPH voorziet een overgangsperiode waarin de brieven zowel digitaal als per post verstuurd worden.
Via deze infonota wil het VAPH verdere verduidelijking brengen over de infonota (INF/22/41) van 22 september 2022 betreffende de wijzigingen sitebeheer en voucher registratie in de Geïntegreerde Registratietool (GIR).
Het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) zal niet langer bekend gemaakt worden via de Wegwijzer VAPH-ondersteuning Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening. Vanaf 15 juli 2022 zal het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) bekend gemaakt worden via Zorgwijs.be(opent nieuw venster).
Het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) Mozaïek 5 werd definitief goedgekeurd op 5 maart 2021. Deze infonota geeft toelichting over de gewijzigde regelgeving gevat door het goedgekeurde BVR.
In het kader van de Europese verordeningen inzake de verwerking van persoonsgegevens, verduidelijkt het VAPH de wederzijdse verantwoordelijkheden ten aanzien van de samenwerkende partners (voorzieningen, MDT’s ...) die met VAPH-applicaties werken.
In het kader van zowel rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) als bij het werken met een voucher overeenkomst kan een voorziening de ondersteuningsfunctie “begeleid werken” aanbieden. Indien een voorziening “begeleid werken” presteert voor een cliënt, dient deze prestatie onder de correcte ondersteuningsfunctie te worden geregistreerd in de geïntegreerde registratietool (GIR).
Besluit van de Vlaamse Regering over persoonsvolgende middelen voor minderjarige personen met een handicap met dringende noden (10/03/2017) laat toe dat deze persoonsvolgende middelen worden aangewend voor ondersteuning door een multifunctioneel centrum (MFC) of een vergunde zorgaanbieder (VZA), voor de organisatie van ondersteuning als persoonlijke-assistentiebudget (PAB) of voor een combinatie van deze vormen van ondersteuning. Deze infonota verduidelijkt de procedure voor de inzet van deze persoonsvolgende middelen als PAB.