Rechten en plichten

Recht op kwaliteit

U hebt recht op een kwaliteitsvolle ondersteuning van uw zorgaanbieder.

Uw zorgaanbieder heeft een kwaliteitshandboek waarin hij omschrijft op welke manier hij u een kwaliteitsvolle ondersteuning biedt. U kunt altijd vragen om het handboek in te kijken.

Zorginspectie ziet toe op de naleving van de regelgeving over de kwaliteit van de zorg. Als Zorginspectie vaststelt dat de zorgaanbieder zijn verplichtingen niet nakomt, dan wordt een termijn opgelegd waarbinnen de zorgaanbieder wel zijn verplichtingen moet nakomen. De verslagen van Zorginspectie kunt u op elk moment bij uw zorgaanbieder inkijken.

De zorgaanbieder moet aan zijn gebruikers en aan de overheid meedelen wat hij doet op het vlak van kwaliteitszorg. Hij doet dat via zelfevaluatie. Elke zorgaanbieder beschrijft zelf welk kwaliteitsniveau van zorg en ondersteuning hij wil bereiken, welke stappen hij daarvoor onderneemt, hoe hij de gegevens over de kwaliteit vastlegt en verzamelt, en wat zijn plannen zijn als hij de doelstelling niet zou bereiken. De zorgaanbieder moet ook aantonen hoe vaak en op welke manier hij zichzelf beoordeelt. Daarnaast evalueert hij regelmatig de tevredenheid van zijn gebruikers.

Bij de vaststelling van ernstige overtredingen kunnen er onmiddellijk begeleidende maatregelen volgen of kan er een geldboete aan de vergunde zorgaanbieder worden opgelegd. Zijn vergunning kan ook opgeschort of ingetrokken worden.

Publicaties

juni 2019

In de brochure ‘Uw rechten en plichten bij uw zorgaanbieder’ vindt u gedetailleerde informatie over zowel uw rechten als uw plichten als u gebruik maakt van ondersteuning bij vergunde zorgaanbieders, multifunctionele centra, diensten rechtstreeks toegankelijke hulp en diensten ondersteuningsplan.