Vanaf 22 juni 2023 kunnen personen die gebruikmaken van de dienstverlening van het VAPH de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Het VAPH voorziet een overgangsperiode waarin de brieven zowel digitaal als per post verstuurd worden.
Naar jaarlijkse gewoonte, ontvangt elk MFC en elke RTH-aanbieder die minderjarigen met een (vermoeden van) handicap ondersteunt een voor haar organisatie uniek exemplaar van het blanco attest m.b.t. de aftrek van uitgaven voor kinderopvang.
Deze infonota informeert over de toepassing en werkwijze.
In het zesde Vlaamse Intersectoraal akkoord zijn de sociale partners structurele maatregelen overeengekomen om enerzijds de koopkracht van het personeel en anderzijds de werkdruk te verlagen. Het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verschillende besluiten van de Vlaamse Regering ter uitvoering van het zesde Vlaams Intersectoraal Akkoord van 20 maart 2021 voor de social-/non-profitsectoren voor de periode 2021-2025 voor de sector personen met een handicap geeft wettelijk kader aan deze maatregelen. Met deze infonota zetten we de aanpassingen voor PC 319.01 op een rijtje.
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verschillende besluiten van de Vlaamse Regering ter uitvoering van het zesde Vlaams Intersectoraal Akkoord van 30 maart 2021 voor de social-/non-profitsectoren voor de periode 2021-2025 voor de sector personen met een handicap.
Ondanks het respecteren van alle beschermingsmaatregelen en richtlijnen, is het niet onmogelijk dat u als zorgaanbieder wordt geconfronteerd met de uitbraak van COVID-19-besmettingen binnen uw voorziening. Met dit stappenplan geven we u een overzicht van de te ondernemen acties en waar u welke ondersteuning kan verwachten. Deze update actualiseert de contactgegevens van het Outbreak Support Team.
Het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) zal niet langer bekend gemaakt worden via de Wegwijzer VAPH-ondersteuning Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening. Vanaf 15 juli 2022 zal het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) bekend gemaakt worden via Zorgwijs.be(opent nieuw venster).
Door de COVID-19-pandemie werden de outputnormen voor RTH-diensten, diensten ondersteuningsplan en organisaties voor vrijetijdszorg voor de periode van 1 oktober 2021 tot 31 maart 2022 verlaagd. Voor de multidisciplinaire teams werd een financiële tegemoetkoming geregeld.
Het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) Mozaïek 5 werd definitief goedgekeurd op 5 maart 2021. Deze infonota geeft toelichting over de gewijzigde regelgeving gevat door het goedgekeurde BVR.
De infonota geeft een overzicht van de bedragen zoals de persoonlijke bijdragen, subsidiebedragen, supplementen enz die al dan niet geïndexeerd werden voor 2021.