Er wordt een oproep gelanceerd voor projecten voor ondersteuning van personen met een (vermoeden van) handicap in gevangenissen. De oproep kadert in het crisisplan meerderjarigenzorg.
Vanuit de multifunctionele centra (MFC) worden diverse signalen gegeven rond een toenemende werkdruk, wachtlijsten en personeelsuitval. Deze signalen vormden mee de aanleiding voor de oprichting van de Taskforce crisis in de jeugdhulp.
De werkzaamheden van de Taskforce mondden uit in een crisis- en investeringsplan jeugdhulp. Voor het VAPH wordt een budget voorzien voor bijkomende middelen voor versterking crisisjeugdhulp en een aantal tijdelijke én structurele versterkingen voor de MFC.
Deze infonota geeft een overzicht van deze acties en al eerste oproepen i.k.v. deze acties.
Vanaf 22 juni 2023 kunnen personen die gebruikmaken van de dienstverlening van het VAPH de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Het VAPH voorziet een overgangsperiode waarin de brieven zowel digitaal als per post verstuurd worden.
Aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) met een specifieke erkenning RTH-kortverblijf stellen met regelmaat de vraag naar flexibiliteit in inzet van de voorbehouden middelen en een evaluatie van dat kortverblijf.
Via deze infonota wil het VAPH verdere verduidelijking brengen over de infonota (INF/22/41) van 22 september 2022 betreffende de wijzigingen sitebeheer en voucher registratie in de Geïntegreerde Registratietool (GIR).
Cijfers tonen aan dat een nieuwe COVID-19-golf is begonnen. De nieuwe COVID-19-golf moet ons allen niet enkel aanzetten tot verhoogde waakzaamheid en voorzichtigheid, maar noopt ook tot het herzien van het beleid bij zorgaanbieders.
Het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) zal niet langer bekend gemaakt worden via de Wegwijzer VAPH-ondersteuning Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening. Vanaf 15 juli 2022 zal het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) bekend gemaakt worden via Zorgwijs.be(opent nieuw venster).
Door de COVID-19-pandemie werden de outputnormen voor RTH-diensten, diensten ondersteuningsplan en organisaties voor vrijetijdszorg voor de periode van 1 oktober 2021 tot 31 maart 2022 verlaagd. Voor de multidisciplinaire teams werd een financiële tegemoetkoming geregeld.
Deze infonota verduidelijkt de uitleg over globale individuele ondersteuning (GIO) en is een update van infonota INF/22/25.
Informatie over de fiscale attesten voor nu en volgende jaren. De zorgaanbieders die minderjarigen of -21 jarigen met een handicap ondersteuning biedt kan een fiscaal attest aan de bewindvoerder of de ouders bezorgen voor de belastingjaar 2021. Verder dient vanaf volgend jaar deze geautomatiseerd doorgegeven te worden naar de FOD Financiën.