Vanaf 22 juni 2023 kunnen personen die gebruikmaken van de dienstverlening van het VAPH de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Het VAPH voorziet een overgangsperiode waarin de brieven zowel digitaal als per post verstuurd worden.
Cijfers tonen aan dat een nieuwe COVID-19-golf is begonnen. De nieuwe COVID-19-golf moet ons allen niet enkel aanzetten tot verhoogde waakzaamheid en voorzichtigheid, maar noopt ook tot het herzien van het beleid bij zorgaanbieders.
Het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) zal niet langer bekend gemaakt worden via de Wegwijzer VAPH-ondersteuning Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening. Vanaf 15 juli 2022 zal het beschikbare aanbod van de aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) bekend gemaakt worden via Zorgwijs.be(opent nieuw venster).
Door de COVID-19-pandemie werden de outputnormen voor RTH-diensten, diensten ondersteuningsplan en organisaties voor vrijetijdszorg voor de periode van 1 oktober 2021 tot 31 maart 2022 verlaagd. Voor de multidisciplinaire teams werd een financiële tegemoetkoming geregeld.
Deze infonota verduidelijkt de uitleg over globale individuele ondersteuning (GIO) en is een update van infonota INF/22/25.
In het kader van de bescherming van persoonsgegevens wil het VAPH nog eens uitdrukkelijk wijzen op de reglementaire verantwoordelijkheden van de organisaties die ten aanzien van het VAPH gebruik maken van het rijksregisternummer. Hierbij worden twee modellen van verbintenissen opgelegd.
Het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) Mozaïek 5 werd definitief goedgekeurd op 5 maart 2021. Deze infonota geeft toelichting over de gewijzigde regelgeving gevat door het goedgekeurde BVR.
De applicatie erkenningen wordt opengesteld voor organisaties die vergund, erkend en/of geregistreerd zijn door het VAPH. Deze organisatie kunnen dan een aantal eigen gegevens beheren en hun vergunning, erkenning en/of registratie inkijken en in pdf vorm afdrukken. Het openstellen zal verlopen in verschillende fasen.
De helpdesk personeelsregistratie en voorschotten, afrekeningen, geïntegreerde registratietool, erkenningen en vergunningen zijn telefonisch rechtstreeks bereikbaar als de voorziening vragen heeft.