Vanuit de multifunctionele centra (MFC) worden diverse signalen gegeven rond een toenemende werkdruk, wachtlijsten en personeelsuitval. Die signalen vormden mee de aanleiding voor de oprichting van de Taskforce crisis in de jeugdhulp.
De werkzaamheden van de Taskforce mondden uit in een crisis- en investeringsplan jeugdhulp. Voor het VAPH wordt een budget voorzien voor bijkomende middelen voor versterking crisisjeugdhulp en een aantal tijdelijke én structurele versterkingen voor de MFC’s.
Infonota INF/23/37 geeft een overzicht van de diverse acties en timing.
Het VAPH verspreidde in september 2023 een oproep naar uitbreiding van de erkenning van multifunctionele centra voor versterking crisisjeugdhulp. Deze infonota geeft een overzicht van de multifunctionele centra die daarvoor een uitbreiding van de erkenning kregen.
Vanuit de multifunctionele centra (MFC) worden diverse signalen gegeven rond een toenemende werkdruk, wachtlijsten en personeelsuitval. Deze signalen vormden mee de aanleiding voor de oprichting van de Taskforce crisis in de jeugdhulp.
De werkzaamheden van de Taskforce mondden uit in een crisis- en investeringsplan jeugdhulp. Voor het VAPH wordt een budget voorzien voor bijkomende middelen voor versterking crisisjeugdhulp en een aantal tijdelijke én structurele versterkingen voor de MFC.
Deze infonota geeft een overzicht van deze acties en al eerste oproepen i.k.v. deze acties.
Agentschap Opgroeien en e-health maakten de koppeling tussen INSISTO en Moduledatabank aan subsidie-eenheden. Bij het VAPH gebruiken de multifunctionele centra (MFC) deze applicaties in hun samenwerking met de intersectorale toegangspoort.
Voor de meeste MFC is er geen impact. MFC die fuseerden of wijzigingen van KBO hebben gehad, moeten mogelijk wel het gebruikersbeheer en dossiers zelf verhuizen.
Cijfers tonen aan dat een nieuwe COVID-19-golf is begonnen. De nieuwe COVID-19-golf moet ons allen niet enkel aanzetten tot verhoogde waakzaamheid en voorzichtigheid, maar noopt ook tot het herzien van het beleid bij zorgaanbieders.
Door de COVID-19-pandemie werden de outputnormen voor RTH-diensten, diensten ondersteuningsplan en organisaties voor vrijetijdszorg voor de periode van 1 oktober 2021 tot 31 maart 2022 verlaagd. Voor de multidisciplinaire teams werd een financiële tegemoetkoming geregeld.
Deze infonota verduidelijkt de uitleg over globale individuele ondersteuning (GIO) en is een update van infonota INF/22/25.
Informatie over de fiscale attesten voor nu en volgende jaren. De zorgaanbieders die minderjarigen of -21 jarigen met een handicap ondersteuning biedt kan een fiscaal attest aan de bewindvoerder of de ouders bezorgen voor de belastingjaar 2021. Verder dient vanaf volgend jaar deze geautomatiseerd doorgegeven te worden naar de FOD Financiën.
Vaak willen budgethouders (ouders en bewindvoerders) ook zelf (persoonlijk) begeleider zijn van hun zoon, dochter of familielid en willen zij dus de rol van budgethouder en assistent combineren. Het is echter zo dat niet alle overeenkomsten die in het kader van het persoonlijke budget kunnen gesloten worden, de combinatie van beide rollen toelaten.
De combinatie van beide rollen is wel mogelijk in het kader van een overeenkomst met een vergunde zorgaanbieder over individuele ondersteuning. Als VAPH willen we u erop wijzen dat de arbeidsovereenkomst die in die context wordt gesloten met een ouder/bewindvoerder, moet voldoen aan alle voorwaarden en verplichtingen die gelden voor een arbeidsovereenkomst.
In het kader van de bescherming van persoonsgegevens wil het VAPH nog eens uitdrukkelijk wijzen op de reglementaire verantwoordelijkheden van de organisaties die ten aanzien van het VAPH gebruik maken van het rijksregisternummer. Hierbij worden twee modellen van verbintenissen opgelegd.
Het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) Mozaïek 5 werd definitief goedgekeurd op 5 maart 2021. Deze infonota geeft toelichting over de gewijzigde regelgeving gevat door het goedgekeurde BVR.